×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
حسن محمدی، مدیر امور اداری و منابع انسانی: توسعه منابع انسانی در اولویت فولاد اکسین است

شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی در منطقه خاورمیانه، با درنظر داشتن نیروی انسانی در قامت سرمایه‌های انسانی و توجه به تسهیلات در این زمینه، توسعه منابع انسانی را در اولویت برنامه‌ها قرار داده است. این مجموعه صنعتی با راه‌اندازی واحد فولادسازی در سال ۱۴۰۱، می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی در سطح استان و کشور، زمینه را برای توسعه همه‌جانبه به وجود آورد.

با افزایش بهره‌وری و مهارت پرسنل، بهبود فضای کسب‌وکار و بهینه‌سازی مصرف منابع مالی مرتبط با کارکنان، می‌توان زمینه را برای افزایش درآمد سازمانی و ایجاد امنیت شغلی منابع انسانی به مثابه سرمایه‌های انسانی در شرکت‌های بزرگ تولید و صنعتی فراهم آورد.

بخش منابع انسانی در سازمان‌ها موظف هستند ضمن ارزیابی میزان رضایت‌مندی پرسنل، راه‌کارهایی جهت رفع یا بهبود چالش‌ها ارائه دهد. ضمن اینکه ارزیابی و شناسایی مهارت‌ها و آموزش‌های مورد نیاز در هر کدام از بخش‌های تولیدی، امکان بهبود شرایط نیروی انسانی در راستای توسعه هرچه بیشتر کسب‌و‌کار سازمانی فراهم می‌کند. 

از جمله موارد مهم پیرامون نیروی انسانی به مثابه سرمایه‌های انسانی در یک سازمان صنعتی عبارتند از: ۱- کنترل بودجه و تاثیر آن در درآمد سازمان ۲- بهره‌وری پرسنل ۳- نگهداری پرسنل ۴- تدارک برنامه‌های آموزشی ۵- کنترل بودجه.

با توجه به اینکه رضایت‌مندی پرسنل به عنوان یک مولفه کیفی درنظر گرفته می‌شود، لذا متخصصان منابع انسانی باید ضمن استفاده از شاخص‌های موجود،  داده‌ها را به اطلاعات قابل استناد تبدیل نمایند. در نتیجه این فرایند، موارد قابل بهبود سازمانی شناسایی شده و راهکارهایی پیرامون رفع یا بهبود این موارد ارائه می‌شود.

یکی از وظایف مهم منابع انسانی، ارزیابی کارکنان و شناسایی مهارت‌ها و آموزش‌های مورد نیاز  جهت بهبود فرایندهای تولیدی است. افزایش سطح مهارت‌ها و دانش کارمندان با توجه به وظیفه آن‌ها، زمینه را برای افزایش بهره‌وری تولید و سودآوری به وجود می‌آورد.

یکی دیگر از وظایف مهم بخش منابع انسانی، توسعه سیستم مدیریت و ارزیابی عملکرد  پرسنل است. به کمک این سیستم می‌توان برای کارکنانی که در سودآوری و رشد کسب‌وکار نقش مهمی ایفا کرده‌اند، پاداش و مزایای ویژه‌ای در نظر گرفت. در واقع این سیستم ضمن برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا، توسعه نقش سازمانی پرسنل را محقق می‌سازد. 

با این وجود، فرآیند مدیریت نیروی انسانی به مثابه سرمایه‌های انسانی طی ۱۴ فرآیند طبقه‌بندی می‌شود که عبارتند از: ۱- برنامه‌ریزی برای توسعه منابع انسانی ۲- جذب منابع انسانی ۳- توجیه و روانه‌سازی ۴- آموزش و توسعه مهارت‌ها ۵-  طراحی و اجرای مسیرهای شغلی ۶- طراحی و اجرای سیستم‌های پرداخت و جبران خدمات ۷- طراحی و استقرار مشارکت کارکنان ۸- طراحی و استقرار سیستم‌های ارزیابی عملکرد ۹- تامین ایمنی بهداشت و سلامت کارکنان ۱۰- مدیریت روابط کار و انضباط ۱۱- طراحی و استقرار سیستم‌های جانشین‌پروری ۱۲- توسعه و تدوین نظام‌های اطلاعاتی منابع انسانی ۱۳- مدیریت ارتباطات داخلی ۱۴- مدیریت نرخ خروج از خدمت و منفصلین.

راهبرد و عملکرد اکسین پیرامون منابع انسانی

خوشبختانه شرکت فولاد اکسین خوزستان به واسطه دارا بودن نیروی انسانی پویا، فعال، جوان و متخصص، همواره در تلاش برای نگهداشت و پرورش این سرمایه‌های بزرگ انسانی بوده است. بهره‌گیری از نیروهای کاربردی، ایجاد اشتغال در کنار آموزش و بالا بردن توان نیروها در استان، از دیگر راهبردهای شرکت فولاد اکسین در بخش منابع انسانی به شمار می‌آید.

طی یک سال اخیر، رخدادهای بزرگی در مجموعه شرکت فولاد اکسین خوزستان به بار نشسته است که همزمان با این رخدادهای روبه‌رشد، توجه به نیروی انسانی شرکت به عنوان اصلی‌ترین سرمایه، در راس تصمیمات مدیران ارشد مجموعه بوده است.

با توجه به سودآوری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت و تثبیت جایگاه اکسین در صنایع زیرساختی کشور به ویژه در صنعت فولاد، کارکنان این شرکت نیز با تغییر دستور‌ات پاداش، پرداخت سود سهام برای نخستین‌بار از زمان راه‌اندازی کارخانه، پرداخت تسهیلات بانکی به همراه پاداش‌های ۶ ماهه، پاداش مجمع، پاداش‌های مناسبتی و کمک هزینه سفر‌های زیارتی، از این میزان سودآوری شرکت بهرمند شده‌اند.

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل به منظور عدالت در پرداخت حقوق و مزایا، از دیگر موارد مهم اجرایی در شرکت فولاد اکسین طی سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود که با عملیاتی شدن کامل این طرح، پرسنل جوان و خلاق اکسین به صورت همسان در جایگاه سازمانی خود قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه اجرای طرح غربالگری، توزیع اقلام بهداشتی، اجرای دقیق تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و …، از دیگر مواردی هستند که زمینه را برای همدلی و همبستگی کارکنان شرکت در راستای پیشبرد اهداف استراتژیک کارخانه به وجود آورده است. 

یکی دیگر از تحولات قابل توجه در بخش نیروهای انسانی در طول یک سال اخیر، موضوع نظام‌مند شدن نوع قراردادها، تسهیلات بانکی و پرداخت نظام‌مند آن‌ها بوده که رضایت‌مندی پرسنل را به بالاترین سطح رسانده است. تبدیل وضعیت ایثارگران، مجوز تبدیل وضعیت ۱۴۰ نفر از نیروهای پیمانکاران به همراه حمایت از پرسنل برای ادامه تحصیل، از دیگر تحولات قابل اشاره در بخش نیروی انسانی شرکت فولاد اکسین خوزستان محسوب می‌شود. 

با توجه به اینکه ۷۰ درصد پرسنل شرکت فولاد اکسین خوزستان دارای مدرک کارشناسی هستند، لذا با مساعدت مدیریت ارشد مجموعه طی سال ۱۴۰۰، مدرک دانشگاهی نزدیک به یکصد نفر اعمال شده است. از طرفی، سازماندهی و جذب نیروهای پیمانکار برای نخستین‌بار، پیگیری درخواست پرسنل برای افزایش سقف بیمه تکمیلی درمان شامل پرداخت ۷۰ درصد حق بیمه توسط شرکت و ۳۰ درصد توسط پرسنل (در قانون جدید ۹۰ درصد سهم شرکت و ۱۰ درصد سهم پرسنل)، پیگیری معافیت‌های مالیاتی برای کارکنان، پرداخت تسهیلات صندوق رفاه شامل ازدواج و بیماری کارکنان و خانواده آن‌ها و پرداخت دو نوبت کمک معیشتی در سال جاری، از جمله دستاوردهای بخش منابع انسانی در مجموعه اکسین به حساب می‌آید.

منابع انسانی و چشم‌انداز اکسین 

از نظر مدیریت محترم شرکت فولاد اکسین خوزستان، نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه بزرگ دیده می‌شود. به همین خاطر، ارتقای شغلی کارکنان، تبدیل وضعیت کامل، افزایش حقوق و مزایا و معوقات، کارت هدیه برای مناسبت‌های ملی و مذهبی و بسیاری تسهیلات دیگر، جزو برنامه‌هایی است که در طول چشم‌انداز شغلی کارکنان اکسین درنظر گرفته می‌شود.

با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مدیریت محترم و اعضای هیئت‌مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان در کنار حمایت‌های همه‌جانبه استاندار محترم خوزستان و نمایندگان محترم کلان شهر اهواز به همراه موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح فولاد سازی اکسین در دست اقدام است که با تکمیل فرایند راه‌اندازی، علاوه بر ایجاد اشتغال در استان، امنیت شغلی کارکنان را نیز بیش از پیش افزایش خواهد داد. احداث واحد فولادسازی از جمله برنامه‌‌هایی است که بیش از یک هزار نیرو به صورت مستقیم و ۲۳ هزار نیرو به صورت غیر مستقیم به مجموعه اکسین جذب خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.