×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
حفر و تکمیل ۱۱۴ حلقه چاه در کارنامه سال ۹۸ ملی حفاری

تجارت گردان | حفر و تکمیل ۱۱۴ حلقه چاه در کارنامه سال ۹۸ ملی حفاری

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سیدعبدالله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران عنوان کرد: هرچند این شرکت همسو با برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی پیشینه چند ساله دارد، اما در سالی که پشت سر گذاشتیم این مسئولیت متفاوت و دارای ویژگی‌های متمایز بود. بارندگی‌های شدید اوایل سال ۹۸ و پیامد‌های آن سبب شد این شرکت به‌عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد بحران استان خوزستان و براساس دستورات اکید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همسو با دیگر دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان نقش محوری در مهار سیلاب و استحکام‌بخشی به ایجاد سیل‌بند‌ها و تأمین نیاز‌های مناطق سیل‌زده ایفا کند.

موسوی افزود: از تبعات سیلاب در بخش عملیات حفاری، توقف فعالیت تعدادی از دکل‌ها در مناطق نزدیک به رودخانه‌ها بود که برای فواصلی در کار مشکلاتی ایجاد کرد و با فروکش کردن سیلاب و تلاش‌های کارکنان، دستگاه‌ها دوباره در مدار عملیات قرار گرفتند.

حفر ۱۱۴ حلقه چاه

وی با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در سال ۹۸ در راستای توسعه فعالیت‌ها در دو بخش عملیات حفاری و خدمات یکپارچه فنی و تخصصی، اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه کارکنان عملیاتی، در این مدت حفر و تکمیل ۱۱۴ حلقه چاه با موفقیت انجام شد و برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفت و از سویی همکاری با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با کشف مخزن نام‌آوران و میدان ارم به ثمر نشست و مقادیر معتنابهی نفت و گاز بر حجم ذخایر کشور افزوده شد.

موسوی گفت: از مجموع چاه‌های حفرشده سه حلقه اکتشافی، ۳۹ حلقه توسعه‌ای/ توصیفی و ۷۲ حلقه تعمیری/ تکمیلی بود که ۸۱ حلقه در گستره شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۱۶ حلقه شرکت نفت فلات قاره، چهار حلقه شرکت نفت مناطق مرکزی، سه حلقه در شرکت مهندسی و توسعه متن، هفت حلقه در قالب پروژه‌ای و سه حلقه برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفر شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: تحقق ۱۶۳ هزار و ۹۸۱ متر حفاری چاه‌ها از دستاورد‌های سال گذشته است که از این رقم ۲۲ هزار و ۸۰۸ متر در پروژه‌های کلید در دست و ۲۴ هزار و ۴۴۰ متر حفاری به روش افقی و جهت‌دار بوده است. در این مدت ۲۸ دستگاه حفاری در زمینه حفر چاه‌های توسعه‌ای، ۶ دکل در چاه‌های اکتشافی، دو دکل در چاه‌های توصیفی و ۲۴ دستگاه در چاه‌های تعمیری استفاده شد و ۱۲ دستگاه نیز در مراحل بازسازی، تجهیز قطعه و کاریابی قرار داشتند.

موسوی گفت: در موضوع خدمات یکپارچه فنی و مهندسی نیز که بخش عمده آن در ارتباط با تکمیل و تعمیر چاه‌ها در مراحل حفاری و یا در حال بهره‌برداری است، تلاش جمعی همکاران در مدیریت‌های خدمات فنی و عملیات ویژه حفاری منتج به تحقق ۵ هزار و ۶۵۸ مورد خدمات متنوع شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: از اقدام‌های مؤثر سال قبل که انتظار می‌رود در سال ۹۹ شاهد اجرایی شدن آن باشیم به‌کارگیری ۱۹ دکل حفاری خشکی در اجرای پروژه‌های مرتبط با طرح ۲۸ میدان نفتی در مناطق نفت‌خیز کشور و حاصل تعامل و تفاهم با شرکت‌های بخش خصوصی فعال در عرصه صنعت نفت است که به امضای مشارکت‌نامه، تفاهم‌نامه و توافقنامه‌های متعدد منتهی شد.

به گفته موسوی، پروژه‌های میدان‌محور از صفر تا ۱۰۰ در دو بخش زیرسطحی و روسطحی اجرا می‌شود و این شرکت در بخش تأمین دکل و همچنین خدمات یکپارچه فنی و تخصصی در پروژه‌های پیش‌گفته مشارکت خواهد داشت. 

هم‌افزایی مستمر با شرکت‌های داخلی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به تداوم و توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی با مراکز علمی، تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های کوچک و بزرگ صنعتی گفت: سال گذشته در این زمینه چند تفاهم‌نامه امضا شد و جنبه اجرایی به خود گرفت که از آن جمله انعقاد قرارداد همکاری با دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه شیراز و جهاد دانشگاهی کشور است.

وی افزود: ساخت دستگاه حفاری خشکی سنگین ۷۲ فتح که بخش قابل‌توجه آن در کارگاه‌های جهاد دانشگاهی کشور با همکاری متخصصان شرکت ملی حفاری ایران طراحی و ساخته و با حضور وزیر نفت اواخر سال ۹۸ در منطقه صنعتی اهواز رونمایی شد از جمله دستاورد‌های تعامل و مشارکت این شرکت با سازندگان داخلی به شمار می‌آید.

موسوی به تقویت همکاری و هم‌افزایی مستمر با سازندگان و صنعتگران داخلی در سال ۹۸ اشاره و اظهار کرد: در نتیجه این تعامل در این مدت، ۲۸۰ قطعه مهم و پرمصرف حفاری برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شد و در چرخه مصرف قرار گرفت و با احتساب آن شمار قطعات ساخت داخل به بیش از ۵ هزار و بر اساس تعدد تولید به ۲۱ هزار قطعه بالغ شد. همچنین با پیگیری‌های مؤثر و مساعدت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بخش عمده‌ای از مطالبات سازندگان قطعات و تجهیزات و دیگر شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد به آنان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه این شرکت در مدت پیش‌گفته با ۲۰۰ شرکت سازنده و تولیدکننده قطعه و تجهیز در استان‌های صنعتی کشور و بیشتر استان خوزستان همکاری داشته است، افزود: هم‌اینک نیز طراحی و ساخت شماری قطعات و تجهیزات در داخل در دست اقدام است و با توجه به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، تلاش بر این است که با هم‌افزایی و همراهی بیشتر، کمیت و کیفیت تولیدات ساخت داخل مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

موسوی پیشرو بودن این شرکت در برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی برای کارکنان شرکت در سطوح مختلف، برنامه‌ریزی کاربردی برای روزآمدسازی دکل‌ها و تجهیزات تخصصی حفاری با توجه به برخورداری شرکت از ۷۰ دستگاه حفاری خشکی و دریایی و انبوه تجهیزات مربوط به خدمات فنی و مهندسی، توجه به مسائل حقوقی و رفاهی کارکنان، تغییرات ساختاری شرکت و تطبیق آن با ساختار شرکت ملی نفت ایران و تقویت انضباط اداری، مالی و عملیاتی در بخش‌های صف و ستاد را از نکات برجسته در فهرست برنامه‌های سال گذشته شرکت عنوان کرد که با همدلی و همراهی مجموعه کارکنان، اجرایی و با اقبال مواجه شد.

مواجهه با ۲ بحران سیل و کرونا

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸، ادامه داد: این شرکت در راستای اقدام‌های پیشگیرانه و مقابله با این بیماری، موضوع را از دو منظر عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ سلامت کارکنان همسو با پاسخگویی به نیاز‌های صنعت نفت در دستور کار و اجرا دارد. پدیده سیلاب اوایل سال ۹۸ و ویروس کرونا اواخر آن، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های شرکت را به خود اختصاص داد. در مورد دوم که به سلامت محیط جامعه و کارکنان مربوط می‌شود تمهیدات پیشگیرانه بهداشتی ویژه‌ای در بخش‌های بهداشت عمومی، خود مراقبتی ودگر مراقبتی از سوی فوریت‌های پزشکی و مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت با هماهنگی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه‌های عملیاتی، ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی در جریان است.

موسوی اظهار کرد: در این زمینه ضمن اجرای دقیق دستورعمل‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری و کنترل شیوع این ویروس، تحقق برنامه‌های تولید شرکت ملی نفت ایران با انجام حفاری چاه‌های نفت و گاز بدون وقفه استمرار دارد و کارکنان عملیاتی شرکت در چارچوب ضوابط و دستورعمل‌های تعریف‌شده با پشتکار در شرایط ایمن در حال انجام وظیفه هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.