×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
خروجی سد زاینده رود کاهش یافت/ ۳۱۸ میلیون مترمکعب آب پشت سد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مجتبی موسوی نائینی با اعلام این خبر اظهار داشت: امروز حجم آب سد زاینده‌رود ۳۱۸ میلیون مترمکعب است که مشابه سال گذشته است.

وی افزود: در متوسط درازمدت حجم آب ذخیره شده ۷۹۸ میلیون مترمکعب بوده که امسال ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاههای زاینده‌رود و کوهرنگ اضافه کرد: ورودی سد زاینده‌رود نسبت به پارسال ۱۳ درصد افزایش و نسبت به متوسط بلندمدت ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.‌

موسوی نائینی با بیان این که تاکنون میزان بارش‌ها در کوهرنگ یک هزار و ۱۵۴ میلی‌متر ثبت شده است، خاطر نشان کرد: بارندگی‌ها نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۴۷ درصد افزایش و نسبت به میانگین دراز مدت سه درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نرمال مخزن سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر موجودی آب ذخیره شده در آن حدود ۳۱۸ میلیون مترمکعب است، به عبارت دیگر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد حدود ۲۶ درصد ظرفیت آن است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاههای زاینده‌رود و کوهرنگ افزود: امسال در برنامه ابلاغی وزارت نیرو، نیازهای کشاورزان مشخص شده است و اگر مطابق برنامه ورودی پیش‌بینی شده سد محقق و مصارف توسط ذیفعان تمام استان‌ها رعایت شود، امیدواریم پایان سال آبی ذخیره سد به حجم برنامه‌ریزی شده ۴۰۰ میلیون مترمکعب برسد، بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری برای رهاسازی آب طبق برنامه انجام می‌شود.

نائینی افزود: با توجه به افزایش دما، امروز ورودی سد زاینده‌رود ۹۶ و خروجی سد ۱۵ مترمکعب بر ثانیه است.

وی خاطرنشان کرد: مطابق پیش‌بینی هواشناسی بهار کم‌بارشی خواهیم داشت و بارش‌ها کمتر از نرمال است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.