×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | خروج سهامداران حقیقی عامل اُفت شاخص/ اصلاح قیمت سهم‎ها در روز‌های آتی ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، بازار سرمایه  طی چند هفته اخیر با نوساناتی همراه شده و شاهد اُفت شاخص تا پله ۳۰۳ هزار واحدی هستیم، به عقیده کارشناسان این روند حاکی از خروج سرمایه گذاران خرد با توجه به اخبار اصلاح قیمتی در بازار سرمایه است. به علاوه با وجود نبودن دید بلندمدت در سرمایه گذاری برای سهامداران جو روانی ناشی از اُفت شاخص شاهد افزایش صف فروش طی چند هفته اخیر در تالار هستیم. 

 در این راستا عظیم ثابت در گفتگو با خبرگزاری میزان در خصوص نوسان شاخص بورس طی دو هفته اخیر بیان کرد: نوسانات موجود در بازار علاوه بر مسائل بنیادی ناشی از موضوعات رفتاری و روانی از سوی سهامداران بوده است.
وی در ادامه افزود: بخش گسترده‌ای از این ریزش ناشی از ترس سهامداران و تصمیم برای خروج هر چه زودتر از این بازار است و در این میان سهامداران حقوقی نیز معتقدند روند کنونی بازار طبیعی و بعد از هر رشد چشمگیر باید در انتظار اصلاح شاخص بورس بود. 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سرمایه گذاران حقیقی برای مدت زمان کوتاه با حجم گسترده‌ای از نقدینگی وارد بازار سرمایه شدند و بعد از کسب سود موردنظر تصمیم به خروج از این بازار گرفتند؛ بنابراین انتظار می‌رفت که این سهامداران با انتشار خبری مبنی بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای اصلاح شاخص بورس تصمیم به فروش سهام خود بگیرند.
ثابت با بیان اینکه در وضعیت کنونی با انتخاب سهام بنیادی می‌توان قادر به کسب بازدهی بود، گفت: فعالان با تجربه بورس می‌دانند موفقیت در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری به صورت طولانی مدت است نه اینکه سهامداران در زمان کوتاه وارد این بازار شوند و به سرعت تصمیم به خروج از این بازار بگیرند.
وی یادآور شد: در شرایط فعلی احتمال کاهش قیمت برای برخی از سهم‌ها وجود دارد، اما همچنان از طریق تحلیل‌های صورت گرفته می‌توان اقدام به ارزیابی سهام خوب در بازار برای سرمایه گذاری کرد که این مسائل مستلزم انتشار اخبار سیاسی تاثیرگذار در کشور است.
این کارشناس بازار سرمایه در توضیح تاثیر بازار‌های موازی بر بازار سرمایه گفت: اگر در بازار خبری مبنی بر احتمال افزایش نرخ طلا و سکه و یا تغییر نرخ سود شبکه بانکی منتشر شود ممکن است حجم گسترده‌ای از نقدینگی که به دنبال سرمایه‌گذاری به صورت کوتاه مدت هستند بازار خود را عوض کنند.
ثابت تاکید کرد: افرادی که از تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار نیستند بهتر است به صورت غیرمستقیم و یا از طریق نهاد‌های تخصصی اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند و کمتر تحت تاثیر فضای روانی قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه نیازمند نگاه بلندمدت و ماندگاری بلند مدت در بازار است، خاطر نشان کرد: برندگان اصلی بازار کسانی هستند که به صورت بلند مدت در بازار ماندند و افت بازار را هم مشاهده کرده اند. گفتنی، روند فعلی بازار سرمایه با توجه به رویکرد کوتاه مدت سرمایه گذاران حقیقی طی چند هفته پیش رو نیز ادامه خواهد داشت و شاخص به اصلاح قیمتی بیشتری می‎رسد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.