×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
خرید قراردادی، جایگزین خرید تضمینی می‌شود

 به گزارش تجارت گردان به نقل ازصدا و سیما؛ سیدجواد ساداتی نژاد در جمع تشکل‌های کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران افزود: تلاش کردیم از امسال در حوزه گندم و صنعت رویه خرید قراردادی را جایگزین خرید تضمینی کنیم که پیشرفت‌هایی هم داشتیم.

وی گفت: البته در شرایط کنونی خرید قراردادی محصولات کشاورزی در ایران فقط یک درصد محصولات را شامل می‌شود که عددی پایین است، زیرا در دنیا این عدد ۴۰ تا ۹۰ درصد است.

ساداتی نژاد افزود: رویکرد ما این است که در حوزه تولیدات دامی و کشاورزی، خرید قراردادی را به پیش ببریم یعنی صنایع ما به ویژه صنایع غذایی و دامی باید با کشاورز و دامدار قرارداد ببندند و تولید باید براساس قرارداد خرید انجام شود.

وی گفت: اگر کشاورزی قراردادی را ترویج کنیم هم عملکرد در سطح افزایش می‌یابد و هم بهره مندی کشاورز ارتقاء خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اعتقاد من این است که ما از تنوع اقلیمی و ظرفیت‌های فراوان در کشاورزی برخوردار هستیم که این مزیت‌ها برای هر کشوری تولید قدرت می‌کند.

ساداتی نژاد ادامه داد: حوزه کشاورزی، خصوصی‌ترین بخش کشور است که در این حوزه نه تنها باید امنیت غذایی داشته باشیم بلکه باید به قدرت و اقتدار غذایی هم دست پیدا کنیم.

وی گفت: ظرفیت دستیابی به این قدرت و اقتدار در کشور وجود دارد، اما جایگاه آن در اختیار همسایگانی است که حتی از ظرفیت ما در تولید غذا در کشور خود استفاده می‌کنند.

ساداتی نژاد افزود: قله هدف ما در وزارت جهاد کشاورزی، رسیدن به قدرت و اقتدار غذایی در منطقه است، زیرا هم مواهب خدادادی و هم ظرفیت‌های آن را داریم و زیرساخت‌های خوبی هم در کشور ایجاد شده، اما در سال‌های گذشته سیاستگذاری‌ها میان بخش عملیاتی که تشکل‌ها هستند و تصمیم گیری‌ها که ما هستیم فاصله ایجاد کرده است.

وی با بیان این که من هم مانند شما به قیمت گذاری دستوری اعتقادی ندارم، گفت: همچنان که قیمت گذاری دستوری محل اشکال است حل آن نیز با اشکالاتی مواجه است که یکی از این اشکالات قدرتمند نبودن تشکل‌های حوزه کشاورزی است، دریافت ما این است که تشکل‌های حوزه کشاورزی یکپارچه نیستند و متقابل حرف می‌زنند که موجب می‌شود سیاستگذار دچار اشتباه شود به طور نمونه اگر در یک تصمیم گیری با تشکلی مشورت می‌کنیم ۲۰ تشکل دیگر می‌گویند نظر ما متفاوت از این است.

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از مراجع متعدد مجوزدهی برای تشکل‌های حوزه کشاورزی افزود: هم اکنون وزارت کشور، وزارت تعاون، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و سازمان تعاونی روستایی برای تشکل‌ها در حوزه کشاورزی، مجوز صادر می‌کنند که همین پراکندگی موجب می‌شود تشکل‌ها از قدرت لازم برخوردار نباشند.

ساداتی نژاد ادامه داد: معتقدم تنظیم بازار را باید به تشکل‌ها واگذار کرد به شرطی که تشکل‌ها هم قدرتمند باشند اگر تشکل‌های ما قدرتمند باشند می‌توانند در تفاهم با دولت، بازار را کنترل کنند یعنی اگر قیمت افزایش یافت با واردات از مصرف کننده و اگر قیمت کاهش یافت با صادرات از تولید کننده حمایت کنند.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم تصمیم گیری‌های حوزه کشاورزی با مشورت از تشکل‌های بخش خصوصی انجام می‌شود به معاونان خود دستور داد در هر تصمیم گیری برای حوزه کشاورزی و صنایع غذایی حتماً از نظر مشورتی تشکل‌های بخش خصوصی استفاده کنند.

ساداتی نژاد گفت: واگذاری اختیارات به استان‌ها را در این دوره آغاز کردیم و در پی واگذاری اختیارات گسترده به استان‌ها هستیم تا مشکلات حوزه کشاورزی در استان‌ها حل شود، اعتقاد داریم این رویکرد سرعت کار‌ها را بالا می‌برد و مشکلات بروکراسی ناشی از نبود اختیارات را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به این که یکی از مشکلات حوزه کشاورزی، نبود سرمایه گذاری است، افزود: در طول سال‌های گذشته سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نه از صنعت که حتی از سهم کشاورزی در جی دی پی هم کمتر بوده است که امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ بتوانیم سهم کشاورزی را در سرمایه گذاری‌ها به اندازه سهمش در جی دی پی برسانیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: برای رسیدن به اقتدار کشاورزی و غذایی به تحول نیاز داریم و با شرایط کنونی و حرکت جزیره‌ای به این قله اقتدار نخواهیم رسید بنابر این اگر قرار است به این هدف برسیم حتماً باید دیپلماسی غذایی داشته باشیم و هدف گذاری ما به جای صرف بازار داخلی، بازار منطقه‌ای هم باشد.

وی گفت: سهم بخش کشاورزی ما در بازار‌های منطقه حدود ۲ درصد و این در حالی است که امریکا با دارا بودن ۴ درصد جمعیت دنیا، ۳۷ درصد محصولات غذایی دنیا را تولید می‌کند بنابر این باید در دیپلماسی غذایی تجدید نظر کنیم، زیرا برخی از محصولات ما به که به کشور‌های منطقه صادر می‌شود به علت تعرفه یا مشکلات ترانزیتی به اسم دیگر کشور‌ها به بازار‌های منطقه می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی، شیلات را حوزه‌ای مستعد در تولید ثروت، ارزآوری و اشتغال کشور دانست و افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل داریم، اما ۴۸ درصد از تولید آبزیان کشور در داخل کشور صورت می‌گیرد این یعنی از مرز‌های آبی و سواحل کشور استفاده نمی‌کنیم.

ساداتی نژاد گفت: در حالی که برای پرورش ماهی در قفس باید ظرفیتی ۲۰۰ هزار تنی ایجاد می‌شد هم اکنون به تولیدی معادل ۲۰ هزار تن رسیدیم در حالی که ظرفیت‌ها در این حوزه فراوان است و ما از آن به درستی استفاده نکردیم به طور نمونه کشور نروژ از پرورش ماهی در قفس، ۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های کشاورزی در کشور استفاده نکردن از ظرفیت‌های دیم است که این امر موجب شده ۷۰ درصد از کشت کشور آبی و ۳۰ درصد دیم باشد در حالی که این عدد در دنیا ۷۰ درصد کشت دیم و ۳۰ درصد کشت آبی است.
ساداتی نژاد گفت: معتقدیم سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های حوزه کشاورزی باید در وزارت جهاد کشاورزی انجام شود و اگر قرار است به اقتدار غذایی برسیم باید سه ضلع کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها در برنامه ریزی‌ها سهیم باشند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: براساس قانون جدیدی که در حال بررسی در شورای نگهبان است تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد قرار می‌گیرد و براساس آن تنظیم بازار محصولات کشاورزی تنها بر مبنای نیاز داخل نیست، زیرا نتیجه رویکرد تنظیم بازار براساس نیاز داخل همین شرایط فعلی است بنابر این برای تنظیم بازار باید بر مبنای هم بازار‌های داخلی و هم بازار‌های منطقه‌ای و صادراتی، برنامه ریزی کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.