×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
خطیب‌زاده: آمریکا به نقض تعهداتش در توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ایالات متحده در حالی که ادعا می‌کند آماده بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای است، همچنان به نقض اساسی آن و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز یک فرد و چند نهاد ایرانی را با ادعای ارتباط با برنامه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده.

این وزارتخانه در ایالات متحده اعلام کرده چندین نهاد ایرانی تجهیزات برنامه هسته‌ای تهران را تأمین کرد‌ه‌اند و مواد مرتبط با پیشران موشک‌های بالستیک را برای «سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران» تهیه می‌کنند.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا  در یک بیانیه گفته با اعمال این تحریم‌ها، واشنگتن نشان داده برای جلوگیری از توسعه موشک‌های بالستیک ایران متعهد است.

آقای برایان نلسون اضافه کرده «آمریکا در هدف قرار دادن کسانی که از برنامه موشکی بالستیک ایران حمایت می‌کنند تردید نخواهد کرد.»

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌ها در واکنش به حمله موشکی ۲۲ اسفند پارسال سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل عراق و حمله موشکی انصارالله یمن به تأسیسات آرامکو عربستان در ۵ فروردین اعمال شده است.

آقای سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه گفت که این تحریم‌ها «نشانه دیگری از سوءنیت دولت آمریکا در قبال مردم ایران است که در تداوم سیاست شکست خورده فشار حداکثری آن دولت علیه ایران طراحی شده.»

او اضافه کرده «آشکارا این واقعیت را ثابت می‌کند که دولت کنونی آمریکا برخلاف ادعای خود، از هر فرصتی برای طرح اتهامات بی‌اساس و فشار بر مردم ایران استفاده می‌کند.»

در جدیدترین تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا، فردی به نام محمدعلی حسینی تحریم شده که او را عامل تدارکات ایران در قالب شبکه‌ای از شرکت‌ها از جمله شرکت جستار صنعت دلیجان، شرکت صنعتی عمرانی پارس بنای صدر، شرکت سایه بان سپهر دلیجان و شرکت سینا کامپوزیت دلیجان می‌دانند؛ این شرکت‌ها همگی در فهرست تحریم‌ها هستند.

وزارتخانه خزانه‌داری آمریکا گفته آقای حسینی «شخصاً در جلسات سطوح عالی شرکت داشته، با مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سفر کرده و به عنوان مدیر شرکت سینا کامپوزیت دلیجان، با استفاده از اسناد حمل و نقل جعلی، ماشین‌های فرآوری لاستیک نیتریل بوتادین(NBR) را از چین تهیه کرده است.» 

پیشتر، خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تحریم‌های آمریکا از مهم‌ترین مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین اعلام شده بود. آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۶ فروردین ماه امسال گفت که «خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از لیست تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها، یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است. برخی از هلدینگ‌ها و مؤسسات حکومتی ما و یکی از موضوعات هم سپاه پاسداران است.»

البته او اضافه کرد که «مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور، هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید، این ازخودگذشتگی سپاه پاسداران است؛ اما بالاخره سپاه از مجموعه‌های اصلی کشور است و زمانی که می‌گوییم که سپاه، یعنی حاج قاسم سلیمانی و علی‌رغم اجازه مقامات سپاه، این موضوع از موضوعات اصلی ماست.»

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.