×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
خودکفایی ایران در تولید کُک سوزنی و اسفنجی

تجارت گردان | خودکفایی ایران در تولید کُک سوزنی و اسفنجی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، بیژن زنگنه، در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند گفت: تولید کک اسفنجی از کار‌هایی است که با همراهی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همکاران ما در شرکت پالایش و پخش به سرعت به نتیجه رسیده است.

وی افزود: یکی از اهداف وزارت نفت این است که کیفیت فرآورده‌های نفتی را در پالایشگاه‌ها بالا ببرد؛ یکی از این محصولات نفت کوره است تا به محصولات باارزش تبدیل شود.

زنگنه تاکید کرد: این تفاهم‌نامه هر چه سریعتر به قرارداد برسد تا وارد مرحله اجرایی شود مخصوصا کار در اراک زودتر می‌تواند شروع شود.

زنگنه همکاری بین بخشی در سال رونق تولید را بسیار موثر دانست و گفت: این همکاری مخصوصا در بخش میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی کارساز خواهد بود، زیرا هم‌اکنون با وجود آنکه ۵.۵ میلیارد خوراک، به این بخش اختصاص پیدا می‌کند، اما زنجیره کامل نیست.

وی ادامه داد: فرآیند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها طبق آیین مصوب آغاز شده است و تا اردیبهشت باید متقاضیان درخواست خود را ارسال کنند.

زنگنه همچنین با اعلام این خبر که ایده خرید تضمینی محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت از سوی مجموعه نفت پرورانده شده و به فکر آن‌هستیم وارد مرحله اجرایی شود گفت: صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزودی راه‌اندازی می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر خبر‌های امضای قرارداد‌های این طرح را بشنویم.

زنگنه، همچنین در جمع خبرنگاران گفت: با امضای تفاهم‌نامه تولید کک بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مجموعه صنعتی ایمیدرو، سالانه ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس و ۷۰ هزار تن کک سوزنی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید خواهد شد.

از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز می‌شویم

رضا رحمانی وزیر صمت در آیین رسمی امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند افزود: ثبیت تولید یکی از اهداف ما در سال رونق تولید است، اما بررسی آمار در ۱۰ ماهه گذشته نشان‌دهنده افزایش تولید در بیشتر بخش‌ها است.

ایران بزرگترین تولید کننده بنزین در اوپک

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: ایران به بزرگترین تولید کننده بنزین در اوپک تبدیل شده است.

آقای علیرضا صادق‌آبادی، در مراسم امضای تفاهم نامه کک سوزنی و اسفنجی افزود: ۹۱ میلیون لیتر از بنزین تولیدی در کشور، یورو ۴ و ۵ است.

وی اضافه کرد: تولید بنزین و گازوئیل کشور در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۹۸ از روزانه ۳۷ به ۱۱۰ میلیون لیتر و از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است؛ ۹۱ میلیون لیتر از بنزین تولیدی در کشور یورو ۴ و ۵ است.

صادق آبادی گفت: ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در سال ۸۰، به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۹۸ افزایش یافته است.

وی افزود: در نخستین مرحله اجرایی شدن مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل رایگان نزدیک به ۱.۵ میلیون خودروی عمومی در کشور به گازسوز، امروز در نخستین مرحله و تنها به فاصله دو ماه از امضای تفاهم‌نامه، از ۴۱ دستگاه خودروی عمومی تبدیلی در شهر اصفهان رونمایی خواهد شد.

صادق ابادی گفت: حجم قابل توجهی از پروژه‌های توسعه پالایشگاه اصفهان در ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند

تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

مدیرعامل ایمیدرو در این مراسم گفت: سال ۹۲ تفاهم‌نامه‌ای بین ایمیدرو و پژوهشگاه صنعت نفت برای تولید کک اسفنجی امضا شد که نمونه آزمایشی (پایلوت) این واحد سال ۹۴ در پژوهشگاه صنعت نفت آماده شد و امروز تولید تجاری آن در کشور آغاز خواهد شد.

غریب پور گفت: فروش این محصول به ایران که در صنعت فولاد کاربرد دارد از جانب امریکا تحریم شده است و با بومی سازی تولید آن در داخل مشکل صنعت فولاد برطرف خواهد شد.

وی افزود: این محصول بیشترین ارزش افزوده را درمیان فرآورده‌های پالایشی دارد و از یک ماده اولیه ۲۵ دلاری می‌توان محصولی به ارزش ۶ هزار دلار تولید کرد.

غریب پور در ادامه سخنان خود گفت: اکتشاف در بخش معدن در ۶ سال اخیر ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع افزایش یافته است. در حالی‌که پیش از آن ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع کشف شده بود.

وی افزود: مجلس، نقشه راه معدن را تصویب کرده است و ۵۸ درصد نقشه راه معدن تاکنون محقق شده است.

مدیرعامل ایمیدرو تصریح کرد: امسال ۳.۵ میلیارد دلار طرح را به بهره‌برداری رسانده ایم.

رفع گلوگاه صنعت فولاد با دانش ایرانی

علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: همت ایرانی، یکی از گلوگاه‌های صنعت فولاد را از پیش پای این صنعت برداشت.

علی آقا محمدی پس از امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند افزود: پس از اقدام آمریکا و تحریم الکترود گرافیتی با هدف زمین زدن صنعت فولاد (اواخر دی‌ماه) بلافاصله نشستی با این محوریت در دفتر (مقام معظم رهبری) تشکیل شد.

وی اضافه کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایمیدرو در نشستی که دو هفته پیش برگزار شد برنامه نهایی خود را برای تولید کک سوزنی و اسفنجی اعلام کردند و این طرح‌ها ظرف دو سال آینده کامل اجرا می‌شود.

آقا محمدی تاکید کرد: با امضای این تفاهم‌نامه و پس از آن اجرایی شدن آن، شعار سال گرامی داشته شده و رونق تولید اتفاق افتاده است.

رئیس گروه اقتصادی دفترمقام معظم رهبری گفت: به سهم خودم از امضای این تفاهم‌نامه قدردانی می‌کنم و امیدوارم این همت بلند و بلندتر باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.