×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
خودکفایی صنعت نشر شعار اصلی دولت در حوزه کاغذ است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز شنبه در بازدید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و تبریک پیشاپیش فرارسیدن آغاز چهل و سومین طلوع فجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: اینکه امروز با همت دست اندرکاران حوزه فرهنگی، مطالبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع گسترش نهضت مطالعه و کتابخوانی در قالب برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران محقق و جامه عمل پوشانده شده، جای قدردانی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال چشمگیر مخاطبان از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از تمدید یک روزه این رویداد بزرگ فرهنگی تا یازدهم بهمن‌ماه جاری خبر داد و گفت: به منظور بهره مندی همگان از این نمایشگاه این تمدید صورت گرفت تا امکان خرید برای آحاد مردم در سراسر کشور مهیا شود.

اسماعیلی ادامه داد: همیشه در ماموریت ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب و کتابخوانی را موضوعی محوری و بنیادین می دانم که فصل مشترک و اساسی حوزه فرهنگ به شمار می رود که همواره در تمامی برنامه ها بر این مهم تاکید شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امروز تمامی مجموعه های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعم از خانه کتاب و ادبیات، نهادکتابخانه ها، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و … باید به سمت و سویی حرکت کنند که خروجی آن افزایش سرانه مطالعه باشد.

به گفته وی، ساخت و تجهیز کتابخانه های عمومی، توزیع کتاب، حمایت از حوزه نشر و … همه به این منظور است تا جامعه کتابخوان کشور تقویت شده و در ادامه افزایش سرانه مطالعه را شاهد باشیم.  

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه کشور امروز با یک شبیخون بزرگ فرهنگی مواجه و اقشار مختلف جوانان، نوجوانان و کودکان در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند، تصریح کرد: نظام دینی باید به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه ای داشته باشد هرچند ما نیز بنا بر وظیفه ذاتی در این وزارتخانه به ویژه در موسسه خانه کتاب و ادبیات اقدامات مهمی انجام داده و در دستور کار قرار داده ایم.

اسماعیلی به مواجهه با سویه های جدید کرونایی، اشاره کرد و گفت: هیچ چیز جای برگزاری فیزیکی نمایشگاه بزرگ بین المللی کتاب تهران را نمی گیرد، چراکه حضور گسترده آحاد مختلف مردم با شور و نشاط در این رویداد بزرگ فرهنگی مشهود است و قابل مقایسه با مشابه آن نیست.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: دولت مردمی به دنبال آن است که به محض فروکش کردن خطر کرونا با قدرت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به صورت حضوری با مشارکت همه ناشران و مشتاقان کتاب و کتابخوانی برگزار کند.

اسماعیلی ادامه داد: البته برگزاری دومین دوره نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران تجربه غنی به همراه داشت که در دوره سخت کرونایی نیز قادر هستیم با ابتکار عمل دست اندرکاران حوزه فرهنگی نمایشگاهی در خور شان ملت ایران برگزار کنیم تا همگان به صورت یکسان در جای جای میهن اسلامی به کتاب دسترسی پیدا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه ها و شعار این دولت و این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بسط و گسترش عدالت فرهنگی و تاکید بر دسترسی آحاد مردم به حوزه های فرهنگی به ویژه کتاب اشاره و تاکید کرد: معتقدیم که حوزه های فرهنگی و هنری باید در اختیار همه فرزندان ایران اسلامی قرار گیرد.

اسماعیلی در ادامه، دسترسی بالای همگان در سراسر کشور به کتاب و بیشترین خرید توسط مناطق محروم از طریق دومین نمایشگاه مجازی کتاب را اتفاق بزرگ و مبارکی دانست که امروز به همت دست اندرکاران حوزه فرهنگی و کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی رقم خورده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به استقبال چشمگیر مخاطبان و علاقه مندان از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: تجربه خوب برگزاری این نمایشگاه و راه اندازی سامانه مربوطه را به طور یقین در نمایشگاه های مشابه بعدی لحاظ خواهیم کرد.

به گفته اسماعیلی در این نمایشگاه ناشران حضور داشتند، پس از آن نیز فروشندگان کتاب نیز در برنامه و چرخه حمایتی و دوره های بعدی نمایشگاه قرار خواهند گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «خودکفایی در صنعت نشر» را به عنوان یک سیاست و شعار اصلی در حوزه کاغذ اشاره کرد و گفت: با جدیت پیگیر نهادینه کردن این شعار در معاونت های مطبوعاتی و اطلاع رسانی و امور فرهنگی این وزارتخانه هستیم چراکه این مهم از سیاست های اصلی این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ به شمار می رود.

اسماعیلی در عین حال تاکید کرد: دولت از آنچه نیاز باشد در حوزه های حمایتی کوتاهی نخواهد کرد از این رو نهادها و سایر شرکت ها باید در کنار دولت همت و تلاش کنند نواقص را برطرف کنند تا با هدفگذاری بتوانیم در همه شاخص های مدنظر جهش خیره کننده ای را در پایان این دولت شاهد باشیم.   

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه از همراهی و حمایت دولت در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تشکر و قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه این ایده مورد استقبال شخص آقای رئیسی قرار گرفت که در نمایشگاه های بعدی موانع آن برطرف و برگزاری نمایشگاهی باشکوهتر را در سراسر کشور شاهد خواهیم بود.

دکتر اسماعیلی در خاتمه یکصد جلد کتاب را در پویش نذر کتاب خریداری و به مناطق محروم کشور اهدا کرد.      

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن ماه با مشارکت ۲ هزار و ۱۰۰ ناشر داخلی و خارجی و عرضه بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب آغاز به کار کرد. 

این رویداد در پایان ششمین روز، فروش ۴۵۵ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۹۹ ریالی کتاب را تجربه کرد.

با پایان ششمین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۷۰۰هزار و ۳۰۳ نسخه کتاب به مبلغ ۴۵۵ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۹۹ ریال به فروش رسید.

تاکنون ۱۲۴هزار و ۳۱۸ سفارش برای ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه ثبت شده است که از این تعداد ۸۰ هزار و ۴۶۰ سفارش تحویل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران شد و مابقی به تعداد ۴۰ هزار و ۳۰۹ سفارش در انتظار ارسال است.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا یازدهم بهمن‌ماه ١۴٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

    

   

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.