×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
داخلی‌سازی لوازم‌خانگی کوچک به ۷۰ درصد رسید

به گزارش تجارت گردان ، «ابوالقاسم شانه‌ساز» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۳۰ درصد دیگر شامل الکتروموتور، قطعات کنترلی که ساخت آنها در تیراژهای چند میلیونی به صرفه است، برخی مواد اولیه خاص نظیر ای. بی. اس رنگ و همچنین قطعات با فناوری بالا (HighTech) است.

وی معتقد است: محصولات ایرانی از نظر کیفی تفاوت آنچنانی با محصولات مشابه خارجی ندارد، اما برندسازی مشکل اصلی این صنعت است.

تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز بازار است

این مقام صنفی یادآور شد: با تصمیم دولت برای جلوگیری از واردات محصولات لوازم خانگی، تولیدکنندگان توانستند در دو سال گذشته نیازمندی های بازار را تامین کنند و پاسخگوی نیازها باشند، هر چند به دلیل افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده‌های تولید، مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بالاتری مواجه بودند.

وی اظهار داشت: حجم ارزشی واردات کالاهای ساخته شده، همچنین قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید لوازم خانگی کوچک، یک‌دهم واردات لوازم خانگی بزرگ است.

نیاز به ۶ میلیون قطعه لوازم خانگی کوچک

شانه‌ساز تاکید کرد: سالیانه به‌طور متوسط ۶ میلیون قطعه لوازم خانگی کوچک در کشور مورد نیاز است که ۷۰ درصد آن در داخل تولید شده و ۳۰ درصد دیگر از خارج وارد می‌شود.

وی افزود: اکنون، امکانی برای واردات لوازم‌خانگی کوچک به کشور وجود ندارد و اگر هم باشد، قاچاق است که آن هم نمی تواند تاثیر چندانی بر بازار داشته باشد.

این مقام صنفی بیان‌داشت: آمارها حاکی است در ۹ ماهه امسال صادرات آب میوه‌گیری به خارج از کشور ۱۳ برابر مدت مشابه پارسال و به اندازه ۳۰ هزار دلار بوده است.

وی ادامه‌داد: همچنین برخی دیگر از اقلام لوازم خانگی کوچک به کشورهای منطقه و همسایگان از جمله عراق، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود که با توجه به حضور چین و ترکیه در بازار این کشورها، قابل توجه است.

شانه‌ساز، درخصوص بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی نیز گفت: نمایشگاه امسال به دلیل پاندمی کرونا، آیینه تمام‌عیار قدرت و توانایی واحدهای صنعتی کشور نبود و بسیاری تولیدکنندگان نتوانستند در آن حضور بیابند.

وی خاطرنشان‌کرد: با این حال، همین حضور نیز «مشتی نمونه خروار» بود و نشان داد که به پیشرفت‌های خوبی در زمینه لوازم خانگی کوچک و بزرگ دست یافته ایم.

به گزارش ایرنا،  از حدود ۶۰۰ واحد بزرگ و کوچک حاضر در صنعت لوازم خانگی ایران، نزدیک به ۱۰۰ واحد کوچک هستند.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و ‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و تلویزیون از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۹.۲ درصدی نشان می‌دهد.

مطابق این آمارها، در هشت ماهه امسال ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد. تولید یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸.۲ درصدی داشته است.

تولید انواع تلویزیون در این مدت با رشد ۶۲.۵ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

با این حال، در تولید کولر آبی افت ۱۱.۲ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته به ثبت رسید و تولیدکنندگان داخلی ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصول تولید کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.