×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دامداران مراقب شیوع بیماری تب برفکی باشند

تجارت گردان | دامداران مراقب شیوع بیماری تب برفکی باشند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، علیرضا رفیعی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط جوی مناسب و بارش باران، شرایط نگهداری دام سبک و سنگین برای دامداران راحت‌تر بوده است، اظهار کرد: این شرایط باعث شد که دامداری‌ها بیش از اندازه دام‌هایشان را نگه‌ دارند و با تراکم دام مواجه شوند. در حقیقت تراکم دام در یک محدوده، مستعد بروز بیماری‌های دامی است.

وی ادامه داد: شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها مرتبا به دامداری‌ها مراجع می‌کنند و به دام‌ها واکسن‌های رایگان می‌زنند. همچنین واکسن‌های بهادار نیز توسط دامدار تهیه می‌شود. در حقیقت با واکسیناسیون می‌توان از شیوع بیماری جلوگیری کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه تصریح کرد: فصلی که در آن قرار داریم مستعد شیوع بیماری تب برفکی بوده که مختص به دام است. بیش از ۲ سال است که با کاهش کانون‌های بیماری مواجه هستیم و به خوبی مدیریت شده‌اند، اما تراکم دام در دامداریها در فصل سرما که زمان فعالیت ویروس تب برفکی است، می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود و اگر دامداری‌ها به درستی واکسن نزنند یا مراقبت‌ها زیستی و ترددی انجام ندهند، ممکن است خسارت سنگینی به دامداری‌ها وارد شود.

وی با بیان اینکه این بیماری به صورت انفرادی در برخی دامداری‌ها گزارش شده اما اپیدمی نشده است، گفت: به اندازه کافی و متنوع واکسن در اختیار دامداران قرار  گرفته است و این بیماری به خوبی کنترل شده است، اما دامداران باید صد برابر ماه‌های گذشته مراقبت کنند و پس از مشاهده کوچکترین علائم بیماری به دامپزشکی مراجعه کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.