×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
داوری ۲۷۰ شهر خلاق فرهنگ و هنر آغاز شد

تجارت گردان | داوری ۲۷۰ شهر خلاق فرهنگ و هنر آغاز شد

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابط عمومی رویدادهای فرهنگی و کتابخوانی، ابراهیم حیدری، دبیر شهرهای خلاق و فرهنگ و هنر، از آغاز داوری‌ها در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه، برای ارزیابی برنامه‌ها و طرح‌ها و فعالیت‌های ۲۷۰ شهر مشارکت کننده در این رقابت خبر داد و گفت: فراخوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نیمه تیرماه سال ۱۳۹۸ در ۹ حوزه فرهنگ و هنر منتشر شد و در آغاز راه قریب به ۳۷۰ شهر برای مشارکت در این رقابت فرهنگی اعلام آمادگی کردند. پس از برگزاری مجموعاً ۲۴۰۰ ساعت کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی برای ۱۲۰۰ نفر در سی و یک مرکز استان کشور با حضور سه نماینده از هر شهر برگزار شد. با آموزش از شهرهای مختلف برای شناسایی ظرفیت‌های بومی و محلی و جلب مشارکت سازمان‌های همکار، در نهایت ۲۷۰ شهر مجموعه برنامه‌ها و طرح‌ها ایده‌های‌شان در عرصه خلاقیت فرهنگی و هنری را به دبیرخانه مرکزی ارسال کردند.

وی همچنین درباره شاخص‌های ارزیابی و داوری برنامه‌های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر گفت: باید برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به طور ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد و از ظرفیت‌های بومی و محلی به نحو احسن استفاده شده باشد. ضروری است برنامه‌ها متناسب با نیازهای محلی، آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد. همچنین برنامه‌های یادشده باید تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر داشته باشد. برنامه‌ها باید از مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار و قابلیت الگوبرداری داشته باشد و مهم‌تر این‌که در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی باشد. قابلیت و ضمانت اجرایی نیز از دیگر ویژگی‌های ضروری برنامه‌ها شهرهای خلاق فرهنگ و هنر است.

این مقام مسئول درباره اهداف این رویداد گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با هدف برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب، و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط مثل کمیسیون ملی یونسکو و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور راه‌اندازی شده است.

بر اساس فراخوان هر شهر در سه رشته مجاز به شرکت در رقابت بود. گروه‌های نه‌گانه هنری برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهرها در رقابت شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دیده شده است. بخش‌های مختلف به این شرح است؛ ۱- هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیک، منبت‌کاری، نساجی، گرافیک، مسجمه سازی و گرافیک ۲- هنرهای نمایشی شامل تعزیه، تئاتر، نمایش خیابانی و میدانی، نمایش آئینی و سنتی، نمایش‌نامه و نمایش ۳- موسیقی، ۴- مد و لباس، ۵- صنایع سنتی، ۶- ادبیات، ۷- رسانه و مطبوعات و بازی‌های رایانه‌ای، ۸- سینما و ۹- صنعت بسته‌بندی و چاپ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.