×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درآمدزایی ۴۴ میلیارد دلاری؛ تا پایان برنامه هفتم/ بهره‌برداری از ۱۷ طرح در سال طلایی صنعت پتروشیمی

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، بهزاد محمدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت اول کشور روز به روز جایگاه خود را در اقتصاد ملی مستحکم‌تر می‌کند، اظهار داشت: دستاوردهای ارزشمند این صنعت حاکی از کم‌اثر بودن تحریم‌هایی است که علیه شرکت‌ها و مدیران این صنعت اعمال شده است.

وی ادامه داد: قطار توسعه صنعت پتروشیمی در کشور با شتاب لازم در حرکت است و هر چند مدت یکبار شاهد بهره‌برداری از یک طرح عظیم پتروشیمی هستیم به طوری که در ۹ ماه گذشته ۹ طرح پتروشیمی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد رشد تقاضا در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا کمتر از یک درصد است ولی رشد تقاضا در بخش محصولات پتروشیمی بین ۴ تا ۵ درصد است و این موضوع مسئولیت ما را در توجه به این صنعت کلیدی دوچندان می‌کند.

محمدی با بیان اینکه منابع غنی و در دسترس نفت و گاز به عنوان خوراک نیاز متنوع صنایع داخلی و بازارهای جذاب بین‌المللی ایجاب می‌کند که توسعه صنعت پتروشیمی یکی از محورهای اصلی صنعت پتروشیمی باشد، به وضعیت این صنعت در سال ۹۸ اشاره و تصریح کرد: در بخش خوراک در سال ۹۸، ۳۵ میلیون تن خوراک شامل گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، نفتا و نفت سفید از صنعت نفت و گاز کشور دریافت شده که معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است و این عدد در سال ۱۴۰۴ به ۲ میلیون معادل بشکه نفت خام و تا سال ۱۴۰۶ با طرح‌های در دست اجرا به معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به بخش تولید در صنعت پتروشیمی گفت: تعداد مجتمع‌های تولیدی در سال ۹۸، ۵۵ مجتمع بوده، در حال حاضر ۶۴ مجتمع و تا پایان سال با اجرای طرح‌های جدید به ۷۰ مجتمع افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل NPC افزود: حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی در صنایع داخلی به مصرف می‌رسد و ۷۰ درصد نیز به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

محمدی با اشاره به تنوع محصولات در صنعت پتروشیمی بیان داشت: در حال حاضر ۹۰ نوع محصول تولید می‌شود که ۱۸ نوع آن پلیمری و از این تعداد در ۳۳۳ گرید متنوع عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: تنوع محصولات به عنوان یکی از شاخصه‌های تولید پایدار در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۴ و تا سال ۱۴۰۶ با طرح‌های در دست اجرا به ۱۲۴ محصول خواهد رسید که حاکی از تنوع سبد همگام با توسعه است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به وضعیت بازار داخلی صنعت پتروشیمی گفت: در سال ۹۸ حدود ۸ میلیون تن محصول به صنایع پایین دستی عرضه شده و به جرأت می‌توان گفت هیچ صنعتی در کشور به پایین دست خود این میزان عرضه را نداشته است. این حجم محصول منجر به رونق و اشتغال بی‌نظیری در ۱۵ هزار بنگاه بزرگ و کوچک در پایین دست صنعت پتروشیمی در قالب ۳۳ انجمن و سندیکا می‌شود.

محمدی همچنین به ارزآوری این صنعت اشاره و اظهار داشت: با صادرات انجام شده، درآمد ارزی صنعت، وضعیت بسیار مطلوبی را نشان می‌دهد. همانند سال ۹۸ در ۹ ماهه سال ۹۹ نیز عرضه ارز صنعت پتروشیمی به سامانه نیما فراتر از برنامه‌های هماهنگ شده با بانک مرکزی بوده و این همان نقش مهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کلان کشور است.

وی با اشاره به وضعیت توسعه در این صنعت گفت: تا پایان ۱۴۰۰، ۲۷ طرح در قالب جهش دوم صنعت پتروشیمی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن در پایان سال ۹۸ به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که به معنای ۵ درصد رشد است. به عبارت دیگر طبق برنامه ششم توسعه به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن و تحقق کامل این برنامه خواهیم رسید.

مدیرعامل NPC میزان افزایش درآمد این صنعت را نیز از ۱۵ میلیارد دلار تا پایان سال ۹۸ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ ذکر کرد.

محمدی با بیان اینکه سال ۹۹ سال طلایی صنعت پتروشیمی است، خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسد. تاکنون ۹ طرح افتتاح شده و تا پایان سال ۸ طرح دیگر نیز به افتتاح خواهد رسید و ظرفیت صنعت با اضافه شدن ۲۵ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. البته به خاطر کرونا تاخیرهای جزئی داشتیم که ممکن است یک تا دو طرح به سال آینده موکول شود.

وی با اشاره به جهش سوم صنعت پتروشیمی بیان کرد: تا پایان ۱۴۰۴، ۲۸ طرح به بهره‌برداری می‌رسد و میزان ظرفیت تا ۱۳۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت و درآمد این صنعت نیز با قیمت پایه سال ۹۵ به ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب با تحقق طرح‌های جهش سوم، رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه به جایگاه اول صعود خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی برای گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تقویت پایداری صنعت در همه ابعاد با تعریف طرح‌های راهبردی انجام شده، گفت: با بررسی خوراک‌های قابل دریافت از صنعت در سال‌های آتی و استفاده از محصولات پایه به عنوان خوراک و همچنین بررسی میزان واردات محصولات پتروشیمی و نیاز صنایع پایین دستی ۳۰ طرح راهبردی برای تحقق توسعه پایدار تعریف شده است. به عبارت دیگر در گام چهارم توسعه، عملا ریل‌گذاری توسعه صنعت براساس موجودی خوراک تا ۱۴۰۶ انجام شده است.

محمدی تعداد طرح‌های راهبردی را در این برنامه ۳۰ طرح با ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و ظرفیت ۲۰ میلیون تن در سال عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح‌های خوراک ترکیبی تصریح کرد: استفاده بهینه از خوراک‌های در دسترس جهت تولید محصولات متنوع از جمله آروماتیکی همچنین طرح‌های تولید پروپیلن جهت افزایش ظرفیت PP در کشور و توسعه زنجیره این محصول انجام شده در حال حاضر در بخش پالایشگاه و پتروشیمی ۹۵۰ هزار تن پروپیلن و افزایش به ۴٫۵ میلیون تن هدفگذاری شده به یک هدف مهم در عرصه صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی طرح PDH سلمان فارسی، GTPP اسلام‌‌آباد، MTP بندر دیر، GDP بندر امیرآباد، GTPP بندر انزلی و سه طرح MTP‌ در عسلویه و همچنین طرح PDH‌ پارس در عسلویه را از جمله طرح‌های در دست اجرا برشمرد.

محمدی همچنین به طرح‌های پیشران در صنعت پتروشیمی اشاره و اظهار داشت: در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بندزن (۲۱ طرح) با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات توسعه، زنجیره ارزش، کاهش واردات، تامین خوراک صنایع پایین دستی، افزایش ارزش محصولات در دستور کار قرار گرفته‌اند. با توجه به حجم سرمایه‌گذاری پایین و مصرف کم آب، اجرای این طرح‌ها در مناطق مختلف کشور، در راستای آمایش سرزمینی امکانپذیر است.

محمدی مشوق‌های لازم برای بهبود احداث طرح‌ها را تخفیف قیمت خوراک گاز، معافیت مالیاتی، ارائه دانش فنی و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های مورد نیاز عنوان کرد.

وی با اشاره به روند سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: با اتمام طرح‌های جهش دوم، حجم سرمایه‌گذاری به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد و با تکمیل طرح‌های جهش سوم، این عدد به ۹۲ میلیارد دلار می‌رسد و با تحقق طرح‌های ۳۰گانه گام چهارم، حجم سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۶ به ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تاکید کرد: با تکمیل طرح‌های جهش دوم و سوم و اجرایی شدن طرح‌های راهبردی صنعت پتروشیمی در پایان برنامه توسعه هفتم به ظرفیت ۱۵۰ میلیون تن در سال و درآمد حدود ۴۴ میلیارد دلار خواهد رسید که این صنعت را به صنعت اول و دارای نقش ممتاز در اقتصاد کلان کشور تبدیل خواهد کرد.

محمدی با اشاره به بحث پژوهش و فناوری در حوزه پتروشیمی یادآور شد: روند بومی‌سازی دانش فنی فرآیندهای پتروشیمیایی به سرعت دنبال می‌شود. تاکنون ۷ فرآیند بومی‌سازی شده و تا پایان ۱۴۰۰ به عدد ۱۰ خواهد رسید. در حوزه ایرانی سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت نیز برنامه‌ریزی شده و سهم ما از بازار جهانی کاتالیست ۲۷۰ میلیون دلار است که از این میزان ۲۰ نوع داخلی‌سازی شده و ۱۶ نوع دیگر نیز تا پایان ۱۴۰۰ بومی‌سازی خواهد شد. در مجموع از ۲۷۰ میلیون دلار تا پایان ۱۴۰۰، ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به کاتالیست‌ها است که بومی‌سازی خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا، درباره احتمال بازگشت امریکا و برجام و تاثیر بر توسعه و افزایش صادرات پتروشیمی، گفت: امیداوریم این تغییر در دو حوزه به ما کمک کند بخش اول انتقال دانش فنی است که ما از آن دور هستیم،  موضوع مهم‌تر جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که از ۸۰ به ۱۰۸ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری برسیم، اگر سرمایه‌گذار خارجی باشد و این فضا در دو طرف ایجاد شود برای ما مثمرثمر خواهد بود.

محمدی با تاکید بر اینکه اگر با ورود امریکا به برجام در این دو حوزه اتفاق مثبتی بیفتد به نفع صنعت پتروشیمی ایران خواهد بود، زمزمه ما با هیچ شرکتی وارد مذاکره نشدیم اما پالس‌های مثبتی از سوی شرکت‌های خارجی به برخی شرکت‌ها داده شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.