×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۱۰ برابر شده / کلید توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، اجرای کامل قوانین موجود و اصلاح فرایندها است/ حمایت همه‌جانبه بانک شهر از بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها/ هیدروژن، در بورس انرژی ایران معامله پذیر خواهد شد

به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، نشست تخصصی «چالش‌ها و فرصت‌های تأمین مالی در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه» در روز پایانی نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ برگزار شد.

ظهور ابزارهای مالی فناورانه

مدیرعامل بورس انرژی ایران به‌عنوان نخستین سخنران این نشست تخصصی با بیان اینکه طی دهه اخیر بازارهای انرژی بین‌الملل پیوند نزدیکی با بازارهای مالی خورده‌اند و ارتباط راهبردی انرژی و تغییرات اقلیمی به مسائل مالی برای سیاست‌گذاران اهمیت خاصی پیدا کرده است، اظهار داشت: در کشور ما نیز اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی برنامه توسعه و همچنین سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را جزو حوزه‌های مهم و تأثیرگذار در کشور دانسته و توسعه این بخش را در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای کشور قرار داده‌اند.

علی نقوی با تأکید بر اینکه تمام مجریان قانون تلاش می‌کنند با فراهم‌آوردن زیرساخت‌های فنی، مالی و قانونی بستر لازم را به‌منظور ایجاد و توسعه شرکت‌های فناور محور جدید، نوپا و کارآفرینانه فراهم کنند، افزود: یکی از زیرساخت‌های کلیدی و الزامات رشد و توسعه این شرکت‌ها ارائه تسهیلات مالی، تسهیل فرآیند مالی و اطمینان از دسترسی آنها به منابع مالی به‌اندازه کافی و به طور کارآمد و با شرایط مساعد و در زمان مناسب است.

وی به رشد چشمگیر و پویا توسعه فناوری و نوآوری در بخش انرژی در دهه‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: با ظهور ابزارهای مالی فناورانه، بورس انرژی ایران به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی برقراری و توسعه پروژه‌های نوآورانه، ظرفیت توسعه این صنایع را فراهم آورده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه توسعه فناوری و نوآوری در حوزه انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این مهم می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها توسعه پایدار انرژی و در نهایت رشد اقتصادی کمک کند، افزود: دسترسی به منابع مالی یکی از چالش‌های اساسی بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این حوزه است؛ ازاین‌رو بورس انرژی ایران باهدف تسهیل جذب سرمایه‌گذاری و تأمین مالی شرکت‌های فعال در زمینه انرژی، ابزارهای متنوعی را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده است.

وی در پایان به ارائه چند پیشنهاد از جمله ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر متمرکز، تقویت بسترهای قانونی جهت حمایت از طرح‌های فناورانه و نوآورانه ازجمله صدور ضمانت‌نامه‌های لازم و … پرداخت و از پیگیری راه‌اندازی بازار اوراق اعتبار، توسعه بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی، معامله پذیر کردن هیدروژن در بورس انرژی ایران به‌عنوان برخی از برنامه‌های آتی بورس انرژی نام برد.

*افزایش ۱۰ برابری درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت دومین سخنران این نشست تخصصی با بیان اینکه این صندوق از اجتماع بازیگران بزرگ صنعت نفت و بازیگران اصلی بخش خصوصی تشکیل شده است و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است، اظهار داشت: سیاست اصلی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت کشور از طریق حمایت از شرکت‌های صاحب فناوری، دانش‌بنیان و نوپا است.

حمید حیدری هدف از خلقت صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت را ایجاد زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، حمایت کمی و کیفی از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، گسترش بازار محصولات دانایی محور و دانش‌بنیان و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهش و نوآوری اعلام کرد و افزود: همسو با تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، در این صندوق تسهیلات متنوعی از محل عاملیت وجوه اداره شده دستگاه‌ها و همچنین بندهای توسعه اشتغال قانون بودجه کشور در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این صندوق متناسب با سرمایه موجود و اولویت‌های سرمایه‌گذاری سهام‌داران خود اقدام به انجام سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می‌کند، ادامه داد: شرکت‌های نوآور که از دوره بذری عبور کرده باشند، می‌توانند به‌عنوان گزینه سرمایه‌گذاری مورد بررسی واقع شده وسرمایه موردنیاز را از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذاری با دیگر شرکا و یا دریافت وام قابل‌تبدیل به سهام دریافت کنند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با تأکید بر اینکه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان باید از تخصص صندوق نفت، با تمرکز بر نیازهای خود، برای دستیابی به قله‌های هدف استفاده کنند، تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت تاکنون ۶۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است.

وی از تسهیلات ترجیحی، خدمات اعتباری ارزان‌قیمت، معافیت‌های مالیاتی بیمه‌ای و گمرکی و خدمات بلاعوض توانمندسازی به‌عنوان مهم‌ترین ابزارهای حمایتی در دسترس نظام نوآور در دهه اخیر نام برد و اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۱۰ برابر شده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با اشاره به اینکه ۳ درصد از درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان از محصولات دانش‌بنیان مربوط به ۲۷ شرکت بوده است، افزود: بخش قابل‌توجهی از رشد درآمدی شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به شرکت‌های غیر نوپا است و بنگاه‌های بزرگ با قابلیت جذب منابع بانکی، شرکت‌های موفق اقتصاد دانش‌بنیان بوده‌اند.

حیدری کلید توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را اجرای کامل قوانین موجود و اصلاح فرآیندها دانست و گفت: تلاشمان این است که چالش‌های احصا شده شرکت‌های دانش‌بنیان را برطرف کنیم.

*ضرورت وجود شرکت‌های چندملیتی در کشور

عضو هیئت‌مدیره بانک شهر به‌عنوان سومین سخنران این نشست تخصصی از این بانک به‌عنوان حامی بخش خصوصی نام برد و با تأکید بر اینکه بانک شهر از هیچ کمکی برای کمک به بخش خصوصی و ایجاد اشتغال دریغ نمی‌کند، اظهار داشت: بانک شهر دومین بانک سودآور کشور است و بیشترین کمک را در حوزه ارزی داشته است.

رضا یاری فرد با بیان اینکه بانک شهر در حال حاضر در ۶۳ صنعت کشور حضور دارد، راز توسعه کشور را وجود شرکت‌های چندملیتی دانست و افزود: هیچ کشوری در دنیا توسعه پیدا نمی‌کند مگر اینکه دارای شرکت‌های چندملیتی باشد و شرکت‌های چندملیتی هستند که کشورها را توسعه می‌دهند.

عضو هیئت‌مدیره بانک شهر، ایران را یک کشور بانک محور دانست و تأکید کرد: به‌عنوان بانکدار هیچ آرزویی جزو افزایش ثروت بخش خصوصی و افزایش اشتغال ندارم.

یاسر میرزایی، مدیرکل بودجه، منابع و ارزیابی طرح‌های وزارت نفت نیز در این نشست تخصصی به تبیین ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از خلق تا زوال پرداخت.

نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.