×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
درخشش چراغ هنر و ادب کیش در خاموشی شیوع ویروس کرونا

 به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی این سازمان و دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره ادبی شعر و سرود کیش در مراسمی که با حضور مسئولان سازمان، دست اندرکاران رویداد و هنرمندان، سه شنبه ۳۰ دی در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد گفت: برخلاف شرایط سختی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بر تمام کشور حاکم شده بود این رویداد کلید خورد تا دو موهبت شعر و داستان با غنای فرهنگی و انرژی نهفته در خود به ما اعتماد به حیات و امید ببخشد.

دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره ادبی شعر و سرود کیش با اشاره به اهمیت ارتباطات کلامی افزود: یک زبان گویا می تواند تحولی بزرگ در روح و روان انسان ایجاد کند و جامعه ای که امکان دیده و شنیده شدن را نداشته باشد باید هزینه های گزافی بپردازد.

پور علی با تاکید بر ضرورت توجه و حراست فرهنگ های بومی و محلی درکیش به عنوان سرمایه های ارزشمند منطقه گفت: تاریخ، فرهنگ، سنت، معماری، زبان و جغرافیای جنوب و زیبایی های خدادادی دریای بیکران از اصلی ترین جذابیت های کیش به شمارمی آید.

وی کیش را به بخشی جدایی ناپذیر و پیکره فاخری از ایران برشمرد و گفت: این جزیره ما را به خلاقیت و آفرینش نزدیک می کند و سلامت، آرامش، امنیت را به ما ارزانی می دارد. دلاوران ایران زمین نیز با خلق حماسه و شهادت و یا در قالب های مختلفی چون سرودن شعر و روایت داستان، پاسداشت زبان و موسیقی در مسیر خلاقیت حرکت می کنند.

پور علی در خصوص برگزاری این رویداد گفت: از میان ۶۷۸ اثر دریافتی دبیرخانه پنجمین جایزه ادبی کیش، ۳۷۴ اثر در قالب های سنتی، ۲۱۴ اثر در قالب های شعر نو و نثر ادبی، ۳۴ اثر در شعر طنز و ۵۶ اثر در قالب ترانه بود که موضوع بیشتر آثار ،شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی، ایران سرفراز، خلیج فارس، جزیره زیبای کیش و شهدای سلامت بود.

دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره ادبی شعر و سرود کیش در پایان افزود: فراخوان پنجمین جایزه ادبی کیش هم زمان با رونمایی از پوستر این جایزه و با رعایت محدودیت های دوران کرونا در اردیبهشت گذشته منتشر و ۲۰ شهریور به عنوان پایان مهلت ارسال اثر تعیین شد که با توجه به استقبال شاعران، مهلت ارسال آثار تا ۲۰ مهر تمدید شد.

رضا اردلان مدیرفرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش نیز در این نشست از هیئت داوران و مجریان برگزاری پنجمین جشنواره شعر کیش که با برگزاری ۵ دوره جشنواره زمینه معرفی جزیره کیش به عنوان قطب ادبی و فرهنگی در منطقه و کشورهای همسایه و همزبان را فراهم آورده اند تقدیر کرد.

بابک عامل دبیر هنری پنجمین جشنواره جایزه ادبی شعر کیش نیز با بیان اینکه امسال پنجمین دوره جایزه ادبی شعرکیش برگزار شد گفت: بی تردید کسب این موفقیت ها و رسیدن به این موقعیت بدون همراهی و همدلی همراهان همیشگی جشنواره امکان پذیر نبود.

دبیرهنری پنجمین جشنواره جایزه ادبی شعر کیش تصریح کرد :شرکت کنندگان این رویداد از ایران و دلاورانش روایت کرده اند. از میرزا کوچک خان جنگلی تا سردار سرداران ایرانی شهید حاج قاسم سلیمانی، از کیش و زیبایی هایش ، ساحل سیمرغ تا جاده ی جهان،کاریز، حریره ،خلیج همیشه فارس ، قدمت تاریخی و صلابت جاودانه کیش و رشادت های سربازان دفاع مقدس سروده اند و تلاش کرده اند فداکاری ایثارگران خط مقدم درمان در روزهای کرونایی را به تصویر بکشند.

وی افزود: در این دوره، اشعار زیادی با موضوع دلاوران ایران به دبیرخانه ارسال شد و شاعران دیگر کشورها نیز اشعار ارزشمندی با موضوع شهادت سردار سلیمانی، شهدای مدافع حرم و شهیدان مدافع سلامت به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

بابک عامل دبیر اجرایی پنجمین جشنواره جایزه ادبی شعر و نخستین جشنواره داستان صوتی کیش اظهار داشت: ابتدا قرار بود که اختتامیه باشکوه این رویداد با حضور داوران، برگزیدگان و مهمانان ویژه بیستم آذر امسال برگزار شود که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا امکان پذیرنشد و در نهایت جوایز برگزیدگان جشنواره برای آنها ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با نظر شورای سیاستگذاری پنجمین جایزه ادبی کیش علاوه بر موضوعات ثابت جشنواره شامل توصیف جزیره زیبای کیش و خلیج فارس، دو موضوع ایران ما و دلاوران ایران هم به عنوان موضوعات ویژه جایزه پنجم انتخاب شدند و از شاعران دعوت شد تا اشعار خود را در قالب های شعر کهن،نو، طنز و ترانه برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

در نهایت هیات داوران پس از بررسی آثار ارسالی، سه نفر در قالب های شعری مختلف به ترتیب به عنوان نفرات برگزیده پنجمین جایزه ادبی کیش معرفی کردند.

در بخش شعر کلاسیک عالیه مهرابی از یزد رتبه اول ، خدابخش صفادل از نیشابور رتبه دوم ، رضا نیکوکار از رشت رتبه سوم بخش شعر کلاسیک را به خود اختصاص دادند.

در بخش شعر نو و نثر ادبی، مجتبی صفدری از گیلان، غلام امینی دومشهری از میناب،مولود مستوفی پور از اهواز به ترتیب رتبه اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش ترانه نیز مرضیه فرمانی از رشت اول،محمد علی یوسفی از کیش دوم و امین اسداللهی از کرمانشاه سوم شدند.

همچنین در بخش شعر طنز علی میری از سبزوار رتبه اول ، فرشته شفقت از کیش رتبه دوم ، کبرا بابایی از تهران رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش بین الملل دکتر سرویش تریپاتی از هند ، سید سکندر حسینی از افغانستان به دلیل سرایش اشعار خود در وصف سردار قاسم سلیمانی و سید احمد حسینی شهریار از پاکستان به خاطر سرایش شعر به زبان اردو در وصف سردار بدون رتبه بندی سه شاعر برگزیده اعلام شدند.

جشنواره داستان صوتی کیش نیزکه پس از جمع‌بندی هیات داوران با نام «واگویه‌های جنوب» شکل گرفت ،۳تولیدکننده داستان صوتی محمد بازدار (از کنگان بوشهر) ، مهدی دِلال (از خرمشهر)،محمد قاسمپور (از تهران)عنوان‌های اول تا سوم این رویداد ادبی و هنری را به خود اختصاص دادند.

با اعلام نهایی رضا فیاضی، منصور ضابطیان و امین جوکار به عنوان اعضای هیات داوران جشنواره داستان صوتی ، محمد بازدار با داستان صوتی «یزله ب.ح» از کنگان برنده تندیس نخست، دیپلم افتخار و جایزه ۴۰میلیون ریالی جشنواره شد.

همچنین محمد دلال با داستان صوتی «دنگ» از شهرستان خرمشهر عنوان دوم و دیپلم افتخار و جایزه ۳۰میلیون ریالی را به خود اختصاص داد و محمد قاسمپور نیز با داستان صوتی «عشق در ایام کرونا» توانست به دیپلم افتخارِعنوان سومی جشنواره و جایزه نقدی ۲۰میلیون ریالی این رویداد هنری دست یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.