×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درخواست واکسیناسیون فعالان گردشگری تا انتظار تایید مقاوم سازی موزه

این هفته وزارت میراث فرهنگی نیز مانند سایر وزات خانه ها کانون رفت و آمد کارشناسان، اساتید و بخش خصوصی بود؛ سید عزت الله ضرغامی نیز که به نظر می رسد آماده شنیدن نظرات مختلف است دیدارهایی را با فعالان حوزه گردشگری داشت و حتی سری هم به هتل ها و دیگر مراکز اقامتی گردشگری زد و پای درد دل صاحبان این صنعت که این روزها بخاطر شیوع کرونا ضربه زیادی خورده اند نشست. در این راستا نیز به وزیر بهداشت نامه ای نوشت و از وی خواستار واکسینه کردن فعالان این حوزه شد.

ضرغامی خواستار واکسیناسیون عوامل حوزه‌های ماموریتی وزارتخانه شد

 سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیامی توئیتری از نامه‌ای به وزیر بهداشت و درخواست اولویت در واکسیناسیون عوامل حوزه‌های ماموریتی این وزارتخانه خبر داد.

 وی در این پیام افزود: امروز در نامه‌ای به وزیر محترم بهداشت، (درمان و آموزش‌پزشکی) خواستار اولویت در واکسیناسیون عوامل حوزه‌های مأموریتی وزارتخانه شدم.

ضرغامی ادامه داده است: ‌اهمیت سلامتی در مراودات اجتماعی و ضرورت حمایت از این بخش مهم اقتصادی و خدماتی به ویژه گردشگری را هم، حضوری تشریح کردم.
ضرغامی افزود: ‌از ایشان به دلیل موافقت و دستور اجرایی‌شان تشکر می کنم.

درخواست واکسیناسیون فعالان گردشگری تا انتظار تایید مقاوم سازی موزه

طرح بازسازی موزه ایران باستان منتظر تایید وزیر میراث فرهنگی

محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آغاز روند بازسازی و مقاوم‌سازی موزه ایران باستان پس از نظر و تایید وزیر خبر داد.

کارگر  با بیان این خبر گفت: تمام فرایندها برای انجام عملیات بازسازی و مقاوم سازی برای موزه ایران باستان انجام گرفته است و منتظر برگزاری جلسه شورای فنی و تاییدیه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم.

وی با بیان این که هم اکنون مصوبات قانونی و مطالعات علمی برای انجام این کار انجام شده است، گفت: ردیف اعتبار مورد نیاز نیز برای این مقاوم سازی در نظر گرفته شده و امیدواریم بزودی با برگزاری جلسه شورای فنی موزه ملی ایران، اقدام عملیاتی برای این پروژه نیز برداشته شود.

کارگر مدت زمان این عملیات بازسازی و مقاوم سازی را دو سال اعلام کرد و گفت: هم اکنون مخازن برای نگه داری آثار در طبقه زیرین در نظر گرفته شده است؛ البته در این مدت قرار است، برخی از آثار در طبقات بالایی موزه دوران اسلامی به نمایش دربیاید.

موزه جدید پستی افتتاح می‌شوند

 حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات از افتتاح چهار موزه پست و ارتباطات در شهرهای سبزوار، میبد، دلگان و زنجان که پیش از این آماده سازی آن انجام شده بود خبر داد.

  عمیدی گفت: دومین مرکز پست موزه مدرسه دنیا در شهرستان دلگان از توابع سیستان وبلوچستان، دو مرکز با عنوان پست موزه در شهرهای سبزوار و زنجان و یک موزه تمبر نیز در چاپارخانه میبد در آستانه روز جهانی پست افتتاح می شود.  
وی راه اندازی اولین خانه موزه تمبر ایران در تبریز، اولین مرکز پست موزه مدرسه دنیا در رشت و اولین پست موزه در شهر یزد را یادآور شد و گفت: در این موزه ها گزیده تمبرهای قبل و بعد از انقلاب و مجموعه‌ای از پاکت‌های تمبر، نامه‌های کمیاب خارجی و همچنین مجموعه‌ای از اقلام قدیمی موزه‌ای در حوزه ارتباطات به نمایش گذاشته شده است و این فرصت برای مجموعه‌داران تمبر و فیلاتلیک نیز فراهم گردیده تا اقلام قدیمی خود را در این موزه به نمایش بگذارند.
رئیس موزه ارتباطات گفت: آموزش کودکان و نوجوانان در حوزه‌های مختلف ارتباطات و رسانه از جمله ارتقای سواد رسانه‌ای و مهارت‌های ارتباطی از جمله برنامه‌هایی است که در این مجموعه ها انجام خواهد شد.
عمیدی عنوان کرد: «پست، مدرسه، موزه» ایده ای است که از وجود ساختمان های قدیمی پست در سرتاسر کشور به ذهن رسیده، ایده ای که در راستای اجرای اقدامی فرهنگی و در خور دانش آموزان پرتلاش و مستعد کشور انجام خواهد شد.  

خانه صنایع دستی بم با آموزش ۶ رشته راه می‌افتد

کاظم حسین زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: در گام اول راه اندازی خانه صنایع دستی بم ۶ رشته صنایع دستی مانند تراش سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، هنرهای چوبی، قلم زنی روی مس، پته دوزی، سفال و سرامیک و زیورآلات سنتی در نظر گرفته شده است.

حسین زاده افزود: آموزش این رشته ها پس از آماده و نهایی شدن این خانه شروع خواهد شد. در این۶ رشته ظرفیت بسیار خوبی در خصوص تربیت نیروی انسانی ماهر و زمینه اشتغال آن ها فراهم می شود.

به گفته وی سه صنعت نفت، خودروسازی و گردشگری جزو صنعت های مهم و برتر دنیا بشمار می روند که دو صنعت خودروسازی و گردشگری در بم فعال است.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تا در طرح مطالعاتی شهرستان بم با پیوند گردشگری و خودروسازی از تمام ظرفیت های این شهرستان استفاده کنیم.

به گفته حسین زاده در مطالعاتی که صورت گرفته برای خانه صنایع دستی بم از آموزش، تولید و تجارت برنامه ریزی شده تا به مرحله تجارت سازی برسیم همچنین گام بعدی احیای نساجی و حصیربافی است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان می گوید تجهیزات فنی خانه صنایع دستی بم آماده شده  اما نیاز داریم که با کمک دستگاه های اجرایی شهرستان یکسری خدمات مانند محوطه سازی مجموعه و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی برای این مجموعه درنظر گرفته شود.

درخواست واکسیناسیون فعالان گردشگری تا انتظار تایید مقاوم سازی موزه

بسته‌های حمایتی به فعالان گردشگری آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شود

کارشناس امور بازاریابی معتقد است دولت و متولیان باید ساز و کارهایی ایجاد کنند تا با استفاده از آن حوزه‌های مختلف گردشگری آسیب‌دیده از کرونا را شناسایی و دسته‌بندی کنند و به بخشی از آن‌ها کمک‌های بلاعوض و به بخش دیگر وام کم‌بهره پرداخت نمایند.

مریم بیگ‌پور دکترای بازاریابی معتقد است، گردشگری در واقع بیشترین ضربه را از کرونا خورده و تقریبا تا حد ورشکستگی اقتصاد این صنعت پیش رفته است. با این حال پیش‌بینی می‌شود این مسأله در میان‌مدت حل خواهد شد و دنیا به حالت عادی خود باز خواهد گشت که با این وجود باز هم محدودیت هایی وجود خواهد داشت.

تاریخانه دامغان در اولویت معرفی برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام است

 حمیدرضا دوست‌محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مسجد تاریخانه دامغان در اولویت معرفی برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) قرار دارد.

وی افزود: بر اساس پیشنهاد و پیگیری های صورت گرفته، مسجد تاریخانه دامغان، در این فهرست جهانی ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تپه حصار دامغان جزو پنج تپه مهم مفرغ دنیاست، برداشتن ریل راه آهن از میان این تپه باستانی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه دامغان از وزن فرهنگی بالایی برخوردار است، اظهار داشت: این شهرستان دارای آثار تاریخی از دوره های تاریخی متعدد پیش از معاصر و جایگاه بالای آثار تاریخی این منطقه در کشور زبانزد است.  

دوست‌محمدی با قدردانی از فعالیت ها و همراهی انجمن تسنیم دامغان، افزود: گردکوه و منصورکوه و تعدد قلعه‌های تاریخی در دامغان بر اهمیت این شهرستان افزوده است.

فرماندار دامغان نیز در این دیدار بر حفظ داشته های تاریخی و معنوی این شهرستان تاکید کرد و گفت: حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله حوزه های اثرگذار و فاخر است و دامغان نیز دارای تمدن بالا، صنایع دستی باقدمت، فرهنگ قوی، شخصیت های مهم، مناظر بکر و طبیعی و مردم قانع و سختکوش است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان با اشاره به برنامه های این اداره برای رشد گردشگری در شهرستان گفت: اجرای طرح اکوکمپ حسن آباد دامغان، به عنوان پروژه پیشران مصوب شده است.

درخواست واکسیناسیون فعالان گردشگری تا انتظار تایید مقاوم سازی موزه

استقبال کرواسی از برگزاری «شب ایران» در شهر ورگوراس این کشور

در جشنواره ماته شیمونویچ در شهر ورگوراس کرواسی که امسال به ایران اختصاص یافت، روایت های این جهانگرد معروف کروات از مشاهداتش در سفر به ایران توسط «ایوان جُگیچ» نویسنده کتاب «ایرانِ اکنون» بازسازی و بازخوانی شد که مورد استقبال قرار گرفت.

در این مراسم که در قلعه قدیمی شهر ورگوراس به عنوان زادگاه «ماته شیمونویچ» برگزار شد، «ایوان جُگیچ» ضمن نگاهی به تصاویر و متونی که شیمونویچ از سفر به مناطق مختلف ایران در دفترچه یادداشت چرمی اش به عنوان «سفر به سرزمین باستانی» به جای گذاشته است؛ تصاویر جدید همان مناطق و مشاهدات شخصی اش را یادآوری و ویژگی های تاریخی و سبک زندگی مردم مناطق مختلف کشورمان را  روایت کرد و به سوالات حاضران پاسخ داد.

وی گفت: جذابیت های منحصر به فرد سرزمین و فرهنگ ایران، متاسفانه هنوز به خوبی برای مخاطبان غربی منعکس نشده است و چنین برنامه هایی نشان می دهد که در طول تاریخ، جهانگردانی مثل شیمونویچ که دنبال کشف سرزمین های تاریخی و فرهنگ ملت های آنان بوده‌اند، توجه ویژه‌ای به ایران داشته‌اند.

سرو غذای ایرانی و اجرای موسیقی سنتی به همراه بازخوانی اشعار منتخب ایرانی به زبان کرواتی، حاضران در این جشنواره را بیشتر با فرهنگ کشورمان آشنا کرد.

شیمونویچ جهانگرد معروف کرواسی سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر ورگوراس در جنوب شرقی کرواسی متولد شد و طی ۱۹ سال و مسیری ۳۶۰ هزار کیلومتری با قایق، دوچرخه و پیاده به ۷۰ کشور جهان سفر کرد و یادداشت‌هایی از مشاهدات خود به جای گذاشت.

درخواست واکسیناسیون فعالان گردشگری تا انتظار تایید مقاوم سازی موزه

نظارت دقیق بر خدمات لازمه اعتمادسازی در گردشگری

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: رعایت کامل ضوابط و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تمام تاسیسات گردشگری و نظارت دقیق بر نحوه فعالیت آنها، لازمه اطمینان‌بخشی و اعتمادسازی دوباره در صنعت گردشگری آسیب دیده از همه‌گیری کروناست.

وی در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری با هدف نهایی کردن پیشنویس ضوابط مزبور در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری گفت: آنچه در ایام کرونا و پساکرونا در صنعت گردشگری کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است؛ جلب اطمینان گردشگران است که این امر تنها به صورت ریشه‌ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد.
وی افزود: چنانچه سفر در چارچوب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام شود؛ امکان دفاع از فعالیت با نشاط همه حلقه‌های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم‌گیران مرتبط در کشور و نیز برای جذب گردشگران خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می‌آید.
تیموری با بیان اینکه نحوه آموزش و فرهنگ‌سازی سفر در قالب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری سایر نهادهای تاثیرگذار و متولی این امر از جمله صدا و سیما است،  افزود: نیاز امروز در حوزه گردشگری آموزش نحوه سفر برنامه‌ریزی شده، کنترل‌شده و ضابطه‌مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید به صورت دو سویه توسط مردم به عنوان گردشگران و تاسیسات گردشگری رعایت شود.

درخواست ضرغامی از مردم برای سفر نرفتن و در خانه ماندن در ایام شیوع کرونا

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری  گفت: من به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مردم تقاضا می‌کنم سفر نروند، توصیه می کنم مردم در خانه بمانند. باید زود این ویروس را مدیریت و کنترل کنیم تا این بیماری جمع شود. آرزو می‌کنم به سرعت این موضوع رفع بشود و سونامی ایجاد شود.  

وی بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی چون جلسات کمیسیون و برخی از جلسات تخصصی فراکسیون زیاد بود، من فقط با سه استان توانستم با مجمع استانی‌شان جلسه داشته باشم که یکی از آن‌ها فارس بود. در آن جلسه از نظرات آقایان قادری و نجابت استفاده کردم، آن‌ها صحبت‌های خوبی کردند و وظیفه‌ خود را نسبت به گردشگری به خوبی انجام دادند و همچنین وظیفه نمایندگی‌شان که برای استان دارند به خوبی اجرا کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.