×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، علی بهادری جهرمی ضمن تسلیت حادثه تروریستی شیراز و همچنین درگذشتگان حوادث اخیر کشور گفت: ان‌شاالله بتوانیم با بازگشت آرامش به کشور شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. اجتماعات پر شور در کشور برای تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی و اعتراضات نشان داد مردم دست رد به اقدامات آشوبگرانه زدند و اجازه نمی‌دهند این اقدامات آشوبگرانه و تجزیه‌طلبانه به جایی برسد.

سخنگوی دولت با اشاره به سوال شعار بیان کرد: هنگامی که از تولید داخل حمایت می‌شود اشتغال رونق می‌گیرد و در گذر زمان می‌تواند کمک‌کننده رفاه مردم باشد که آثارش در سفره مردم نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: تولید ناخالص ملی در ۳ماه اول امسال مطابق مرکز آمار رشد ۳/۵ درصد و رشد ما دربخش صنعت رشد ۵/۱ درصد است. در حوزه تجهیزات پزشکی در ۷ ماه اول امسال در تولید  ۵۰۰ محصول تجهیزات پزشکی ۲۵ درصد افرایش پروانه تولید  داشتیم. در بخش تولید فولاد در ۵ ماه ابتدای امسال تقریبا ۱۰ درصد رشد داشته است. در حوزه تولید خودروسازی تولید کامل ما رشد بسیار زیادی داشت و دیگر خودرو ناقص تولید نمی‌شود و تقریبا خودرویی در انبار خودروسازی وجود ندارد و تقریبا تولید خودرو کامل به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است و رشد تولید خودرو به ۲۸۸ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در صنعت کاغذ که دولت وعده خودکفایی داده بود در ۵ ماه ابتدایی سال ما ۶/۸ درصد رشد داشته‌ایم، در تولید پتروشیمی ۶/۱ درصد رشد داشتیم و در تولید تلویزیونی ۲۱ درصد رشد داشتیم. در حوزه تولیدات کشاورزی هم رشد داشتیم به طوری که در برنج ۳۱ درصد، گندم ۳۷ درصد و جو ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم و در خرید تضمینی گندم رشد ۶۰ درصدی همراه بوده است.

بهادری جهرمی افزود: ۶ هزار مگاوات تولید برق داشتیم که در طول یکسال بی‌سابقه بوده است.

سخنگوی دولت درباره آغاز دور دوم سفرهای استانی و انتخاب معاونت اجرای رئیس‌جمهور گفت: یک جوان دیگر به کابینه دولت اضافه شد و آقای محسن منصوری استاندار تهران به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری انتخاب شدند.

وی درخصوص موج مهاجرت در کشور و مدیریت دولت برای این موضوع بیان کرد: در ۵ سال گذشته کشور فقط بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه به کشور بازگشتند و موجی از بازگشت را داشتیم و در سال اول فعالیت دولت جدید این موج هم بیشتر شده است، یک مورد آقای سید فرید معصومی بودند که در حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ به شهادت رسیدند. این ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه‌ای که به کشور بازگشتند الگوی جوانان ما هستند و دولت مصوبات بسیاری برای به کارگیری نخبگان داشته است. بیش از ۱۰ هزار نخبه با شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند و تصمیمات متعددی با همکاری مراجع مختلف اتخاذ شد و تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم داشتیم که نخبگان المپیکی ما بورسیه شوند و همین امسال ۴۳ نفر بورسیه دانشگاه‌های کشور شدند و در رشته علوم پایه تحصیل می‌کنند

بهادری جهرمی افزود: قانون تولید جهش دانش‌بنیان ۶ آیین نامه‌اش تصویب شده و در حال اجرایی شدن است.

سخنگوی دولت درباره معرفی بسته حمایتی دولت در خصوص کسب و کار دیجیتال گفت: کارگروه کسب و کار دیجیتال پیش از این تشکیل شده بود و قبل از این‌هم مصوباتی داشتند که بعد از حوادث اخیر مصوباتی تصویب شد که منتظر فرآیندهای ابلاغ هستند.

وی درباره برنامه دولت برای رفع آلودگی هوا گفت: بیش از ۶۰ حکم در قانون هوای پاک برای حل آلودگی هوا ابلاغ شده است و دولت این احکام را مانند سایر احکام بر زمین مانده در دستور کار خود قرار داده و ۳ بخشنامه هم وزارت کشور در راستای اجرایی هرچه سریع‌تر این تکالیف داده‌اند. توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بهبود کیفیت سوخت و از چرخه خارج کردن خورده‌های فرسوده از جمله دستورات و اقدامات انجام شده برای اجرای احکام هوای پاک است. به طور مثال امسال ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد دستگاه حمل و نقل کشور شد که بیش از ۵۰ دستگاه اتوبوس در حوادث اخیر از رده خارج شدند.

بهادری جهرمی درخصوص اظهارنظرهای مقامات خارجی و پیگیری وزارت خارجه گفت: اقدامات متعددی در وزارت خارجه صورت گرفته است و سفرای کشورهایی که اظهارنظر مداخله‌جویانه کردند فراخوانده شدند. یادداشت‌هایی به مجامع بین‌المللی فرستاده و ثبت شد. اقدامات حقوقی در حال پیگیری است و افراد و نهادهایی هم از سوی کشور ما تحریم شدند.

وی درباره حضور دیگر اعضای کابینه در دانشگاه‌ها بیان کرد: در آغاز حضور دولت خود آقای رئیس‌جمهور بودند ایشان تاکنون ۶ بار به دانشگاه‌ها رفتند و در جلسات هیات دولت تاکید دارند اعضای کابینه در جمع‌های دانشجویی و نخبگانی دارند تا سخنان و اعتراضات شنیده شود و همین‌ مسیر را دولت با جدیت ادامه خواهد داد. الحمدالله محافل دانشجویی از این امر استقبال کرده‌اند و دولت هم‌برنامه برای ادامه حضور دارند. طبیعتا با حفظ‌شان دانشگاه که محل تولید قدرت کشور است و برای همین است که دشمن در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کند دولت تصمیم به حضور در  دانشگاه‌ها دارد تا گفت‌وگو‌ها صورت گیرد و انشالله به زودی خانه‌های گفت‌وگو در دانشگاه‌ها فعال خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.