×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
در مدیریت آب، کوتاهی و قصور کرده‌ایم

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، «علی سلاجقه» رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در همایش ملی مدیریت کیفیت آب و سومین همایش ملی مدیریت مصرف آب با رویکرد کاهش هدررفت و بازیافت گفت: همه شما به وضعیت منابع آب استحضار دارید و به آنچه که اتفاق می‌افتد و ناشی از موضوع تغییر اقلیم و مصارف متعدد و خارج عرف منابع آب در کشور است، واقف هستید. واقعیت انکار ناپذیری است که اتفاق افتاده است و مبتنی بر  تغییر اقلیم، تغییر تنوع زیستی درحال رخ دادن است. همزمان با موضوع تغییر اقلیم تنوع زیستی دنیا و کشور درحال دگردیسی است.

او افزود: لذا می‌طلبد به موضوع تغییر اقلیم توجه ویژه‌ای شود. در مدیریت منابع آب کوتاهی و قصور کردیم و به اندیشه‌های اندیشمندان و دانشمندان کم توجهی شده است. اگر به آموزه‌های دینی و دانش بومی ایران نگاه کنیم، موضوع مدیریت و بهره برداری از منابع آب موضوعی اساسی به عنوان یک گنجینه گرانبها نه برای کشور ما بلکه دنیاست، اما آنچه که امروز با آن رو به رو هستیم، مسائلی را برای کشور ایجاد کرده و در این راستا چنانچه موضوع نگاه جامع در قالب حوزه‌های آبخیز و در قالب استراتژیک مدیریت حوزه منابع آبخیز و مبتنی بر توان اکوسیستم و خدمات حوزه آبخیز مشرف آب انجام می‌شد، شاید منابع آب وضعیت بهتری داشت.

سلاجقه گفت: آنچه در بعد تغییر کاربری اراضی انجام داده ایم، استفاده‌های آب در صنایع و آب شرب و مصرف خانگی و صنعتی از مسائلی است که کشور را در تامین منابع با مشکل رو به رو کرده است. با این اوصاف اگر به اعداد و ارقام نگاه کنیم، ایجاب می کند تخصیص منابع آب در قالب سازمان محیط زیست کشور مدیریت شود. وزارت محترم نیرو متولی این امر است و امیدوارم همه دست به دست هم دهند که بتوانیم بهترین شرایط را برای کشور داشته باشیم.

او افزود: بحث منابع آب موضوعی اساسی است که باید به صورت کاملا شفاف مشخص شود. الان آب وجود ندارد و کمبود آب هست. آب موجود باید به صور مختلف به نحو مطلوب و عادلانه مورد استفاده قرار گیرد و هم در تخصیص‌ها در شرایط حاکم، بازهم توزیع عادلانه آب مدنظر باشد. با توجه اینکه کمیت آب دچار تغییر شده، کیفیت آب هم دچار تغییر شده است. چه از بعد طبیعی که دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها کاهش پیدا می کند و هم شرایط زیست جانداران گیاهی و جانوری که آنها نیز با مشکل مواجه می شود. در شرایطی که کمیت آب کشور را تحت تاثیر قرار داده است، متاسفانه موضوع کیفیت آب به فراموشی سپرده شده است. موضوع کیفیت منابع آب کشور یکی از دغدغه‌های اساسی است که باید به آن پرداخته شود و آب قابل استحصال بتواند به نحو مطلوب هم مورد استفاده قرار بگیرد و هم اینکه حداقل هدررفت را داشته باشد.

سلاجقه گفت: اگر صرفا به مصرف آب در بخش‌های مختلف نگاه کنیم، مصرف کشاورزی بیشترین سهم را به خودش اختصاص داده است. اگر بالای ۷۲ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی را مبنا قرار دهیم، می‌بینیم که می‌توانیم با بهینه‌سازی سیستم آبیاری و استفاده از پساب صرفه جویی کنیم و از هدررفت آب در کشور جلوگیری کنیم. در بخش شهری متاسفانه خیلی از سیستم‌های فاضلاب یا تکمیل نشده و یا اینکه سیستم‌های فاضلاب کشور و سیستم‌های آبرسانی موجود دچار فرسودگی هستند. نشت آب و هدررفت آب از منابع آبی به وفور اتفاق می‌افتد، به طوری که ما پنج تا هشت برابر جهان هدررفت منبع آبی را در بخش انتقال آب با لوله‌ها و به دلیل فرسودگی داریم و این عدد بسیار بالاست.

او افزود: چنانچه بخش تصفیه خانه‌های آب شهری و روستایی را درنظر بگیریم، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد جمعیت کشور فاقد شبکه فاضلاب هستند که اگر ما همین مقدار را بازچرخانی کنیم، چیزی در حدود ۳.۸ تا ۴ میلیارد متر مکعب می توانیم منابع آب تجدیدشونده را تحت اختیار قرار دهیم. این رقم حدود یک دوم آب شرب کشور است و عدد قابل توجهی است. جمعیت شهری و کشوری ما در شبکه فاضلاب کشور پوشش کامل داده نشده است و هدررفت بسیار زیادی از آب در این قسمت رخ می‌دهد.

سلاجقه گفت: عدم برقراری توازن در برداشت این از منابع سطحی و زیرزمینی باعث شده تعداد دشت‌های ممنوعه ما افزایش پیدا کند و فرونشست زمین به عنوان یکی از معضلات جدی است که  بسیاری از زیستگاه‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده است و باید هرچه زودتر فکری به حال حقابه محیط زیست کشور کنیم. مساله تغذیه آبخوانهای کشور اگر اتفاق نیافتد، زیرساختهای شهری روستائی ما حتما با معضل و خطر رو به رو خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.