×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
در کار گروه فرش دستباف استان ایلام مطرح شد/ از سوی معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور فرش در اولویت اعطای تسهیلات قرار گرفت

تجارت گردان | در کار گروه فرش دستباف استان ایلام مطرح شد/ از سوی معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور فرش در اولویت اعطای تسهیلات قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از  روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، سرپرست سازمان صمت استان ایلام در ابتدای نشست ضمن تشریح وضعیت فعلی هنر – صنعت فرش در استان، رفع مشکلات ارزی خرید مواد اولیه، تخصیص تسهیلات کم بهره، تخصیص بودجه آموزشی فرش، بیمه بیکاری، تهیه بسته های حمایتی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی را از مهم ترین نیازهای صنعت فرش استان دانست.

استاندار ایلام بر لزوم استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی و کوتاه کردن دست واسطه ها و دلال ها در این حوزه تاکید و افزود: پرداخت حقوق کامل جهت تامین معیشت بافندگان، پوشش بیمه، تضمین فروش محصولات فرش دستباف و ایجاد سازو کارهای قوی برای خویش فرمایی تولید در بخش فرش دستباف از مهم ترین مکانیزم های رونق تولید فرش دستباف است.

رییس مرکز ملی فرش ایران، ضمن تشکر از حضور استاندار در جلسه و سایر فعالان بخش دستباف به مشکلات بهداشتی و ایمنی کارگاه های قالی بافی ایلام اشاره کرد و افزود  باید از ظرفیت جوانان و سایر پتانسیل های قالی بافی در استان استفاده کنیم.

فرحناز رافع در نشست کارگروه فرش استان ایلام اظهار داشت: در استان ایلام به دنبال اجرای نقشه های مدرن برای گسترش صادرات هستیم و طراحان ما هم کمک کنند که انجمن طراحان فرش را تقویت کنیم. 

وی گفت: استان ایلام با تولید فرش‌های مرغوب دستباف یکی از قطب‌های اصلی تولید فرش در کشور است و به همین منظور برای استفاده از این ظرفیت بزرگ، مجتمع متمرکز تولید فرش دستباف با رعایت اصول فنی، مهندسی و بهداشتی در ایلام احداث می شود.

رافع افزود: با همکاری بخش خصوصی یک مجتمع قالی متمرکز با اصول فنی، مهندسی و بهداشتی با ظرفیت اشتغال برای ۳۰۰ نفر در ایلام ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در خصوص قطع بیمه بافندگان فرش، بازرسی‌ها باید هوشمندانه باشد و از نمایندگان مجلس خواهیم که سختی کار بافندگان، معافیت های مالیاتی، مشکلات ارزی فرش را پیگیری کنند.

تشکیل اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایلام، ایجاد کارخانه تأمین زنجیره مواد اولیه، برگزاری نمایشگاه فرش در کشور عراق از مواردی بود که رییس مرکز ملی فرش ایران برای ارتقای وضعیت فرش ایلام پیشنهاد و وعده داد.

فرح ناز رافع گفت: در صورت بررسی و تائید سازمان صمت استان، زنجیره تامین مواد اولیه پشم  و و رنگرزی فرش را راه اندازی می کنیم .

سهیلا ملک مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام نیز در خصوص قطع بیمه بافندگان توضیح داد: از سال ۹۳ تا کنون بیمه قالی بافان متوقف شده است که مستلزم رفع موانع قانونی است.

علی اکبر بسطامی ، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بهداشتی و ایمنی کارگاه ها سفر سرکار خانم رافع به ایلام را به فال نیک گرفتند و با اشاره به مشکلات بیمه قشر زحمت کش بافندگان، بسترهای حمایتی لازم را در زمینه های مختلف ضروری دانست.

صادقی فر، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت استان ایلام ، به بحث دارهای ارگونومیک و کمک به حفظ سلامت جسمانی بافندگان اشاره کرد و افزود: کمتر از ۱۲% قالی بافان استان از دار ارگونومیک استفاده می کنند لذا تامین اعتبارات و تسهیلات کافی جهت ارگونومیک کردن دار و ابزار و فضای تولید ضروری به نظر می رسد.  

معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور دستور اولویت قرار دادن فرش دستباف را جهت ارائه تسهیلات در سراسر کشورصادر نمود و طرح ها و برنامه های فرش را  اولویت اول اعطای تسهیلات معاونت روستایی ومناطق محروم رئیس جمهور بر شمرد.

دکتر امید با اشاره به لزوم تحت پوشش قرار گرفتن قالی بافان با بیمه روستایی و تامین اجتماعی با الویت عشایر ، پیشنهاد تشکیل فراکسیون فرش در مجلس شورای اسلامی را مطرح و  سپس ابراز آمادگی کرد که موضوع فرش در مجلس مطرح و با الویت خواندن فرش دستباف، وعده تامین اعتبارات لازم را داد.

سارا فلاحی، نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار تضمین بازار فروش فرش دستباف استان ایلام شد و افزود: بیمه، معیشت بافندگان و تولید کنندگان فرش دستباف ایلام مناسب نیست .

فلاحی فرش را یکی از نشانگان تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران دانست و گفت: جهت معرفی هر چه بهتر و بیشتر ظرفیت‌های فرش دستباف ایلام در داخل و خارج از کشور، آماده همکاری و رایزنی جهت برگزاری نمایشگاههای تخصصی هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در شرایطی که صادرات نفت با مشکل مواجه شده است، باید نگاه به مقوله فرش استراتژیک باشد.

گفتنی است: این جلسه با تمرکز بر بیمه قالی بافی اعم از بیمه روستایی و تامین اجتماعی، جلب تسهیلات، معافیت های مالیاتی، کمک به ایجاد کارگاه های قالی بافی با استانداردهای ایمنی و بهداشت بالا ادامه یافت و سپس سایر اعضا جلسه به اظهار نظر در مورد وضع موجود و شرایط قالی بافی در استان پرداختند و پیشنهاداتی جهت نیل به وضع مطلوب ارائه کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.