دستیابی به بازار پایدار نیازمند اعتماد سازی در بازارهای هدف است

محمد اسلامی روز سه شنبه در همایش بین المللی “اتحادیه اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای” در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: عضویت در اتحادیه ای با موقعیت ژئو استراتژیک بسیار مهم بازار مصرف ۱۸۰ میلیونی و غنی از منابع طبیعی علاوه بر مزایایی نظیر استفاده از تعرفه های ترجیحی ، کاهش استفاده از دلار و افزایش سهم ارز ملی در پرداختهای تجاری ، تنوع بخشی به صادرات کشورمان و استفاده از ظرفیتهای اتحادیه بعنوان درگاهی برای تامین نیازهای اساسی در شرایط تحریم های ظالمانه، امکان سرمایه گذاری های مشترک در بخش های مختلف تولیدی و ایجاد بازار مشترک را فراهم می آورد.
وی خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا علاوه بر دستاوردهای  اقتصادی ، سیاسی ، تضمینی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه قلمداد می شود.
اسلامی تصریح کرد: در صورت عدم رفع نواقصی نظیر فقدان ساختار واحد در حوزه مدیریت تجارت خارجی در کشورمان ، تولیدات با کیفیت و رقابتی ، سیستم توزیع نامناسب بازار و عدم استقرار بازار به صورت حرفه ای و یا بحران شرکتهای بزرگ شاهد عدم تعادل در صادرات و واردات همسنگ در منطقه خواهیم بود.
وزیر راه تاکید کرد :ضرورت دارد با استفاده از فرصت موافقتنامه تجارت آزاد برنامه های مطلوبی پایه ریزی شود و در راستای ایجاد قدرت تجارت و لجستیک برنامه ریزی های منسجمی را به انجام برسانیم .
وی افزود: باید با برخورداری از قدرت لجستیک بتوانیم همواره با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد هم به صورت هدفمند در تدارکات صادراتی و هم در بحث ترانزیت با فرصتهای بیشمار موجود در کشور را در دستور کار قرار دهیم.
اسلامی گفت :  با ایجاد برندهای تجاری معتبر و قدرت لجستیک می توانیم  سهم خودمان را در منطقه به ویژه با استفاده از مزیت  های مناطق آزاد روز افزون افزایش دهیم .
اسلامی تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی با مزیت هایی چون قرار داشتن در کنار دریای خزر و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب ، با توجه به تعاملات فی مابین بنادر دریای خزر و از همه مهمتر الحاق راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه راه‌آهن کشورهایcis  و همچنین تعاملات پنج جانبه راه‌آهن ها با همدیگر و مبادلات بندری این فرصت را به وجود آورده که ما بتوانیم حجم  ترانزیتی  در منطقه خزر و ارزش ترانزیتی کشور را از ۱۰ میلیون تن سریعا به  حداقل ۵۰ میلیون تن ترانزیت در این منطقه افزایش بدهیم .
وی با اشاره به الزامات وزارت راه در این زمینه افزود: برای این هدف گذاری اقداماتی از قبیل توسعه زیرساختها به خصوص در بحث ریلی   مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور در حال انجام داریم .
اسلامی تصریح کرد: در پیشبرد برنامه اتصال چابهار به شبکه‌های ریلی ، پیشبرد اتصال راه‌آهن قزوین- رشت –بنادر انزلی- آستارا  جزو اولویت یکم بوده و در برنامه زمان بندی اجرا خواهد شد.
وزیر راه اظهار داشت:اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان که انشاءالله در ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور بهره برداری خواهیم کرد به افزایش ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی ما کمک می کند .
وی با اشاره به ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و هدف‌گذاری ۳۰۰ میلیون تنی گفت: با تعاملات ایجاد شده  با کشورهای آسیای میانه و عضو اوراسیا آنها می توانند با سرمایه گذاری در پس کرانه‌های بنادر جنوبی ما  از فرصت حضور در بنادر جنوبی ما در دریای عمان و خلیج فارس بهره‌مند شوند .
به گفته وی در این صورت ما می توانیم  ظرفیت تبادلات تجاری و ترانزیتی مان را با در اختیار گذاشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کشورهای محصور در خشکی در آسیای میانه فراهم کنیم و از این طریق شاهد گسترش تبادلات تجاری و ترانزیت باشیم.
وزیر راه نوید داد ، برای تسهیل کار جابه جایی کالا برای  بازرگانان عزیز در منطقه اوراسیا و ماورای قفقاز همین ماه حرکت کشتی‌های رو-‌رو آغاز شده است.
وی اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اروپا آسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته و پیوستن به این تشکل اقتصادی منطقه‌ای فرصت بی نظیری را برای کشور به وجود آورده است.
اسلامی افزود: آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپولتیکی برخوردار است .
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد در این فضای دوستانه تخصصی راهکارهای عملیاتی در جهت شتاب دهی به توسعه این منطقه و بهبود ارتباطات اقتصادی کشورمان با سایر اقتصادها در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه گردد .

فتحنایی

Recent Posts

تلاش برای توقف روند نزولی صادرات فرش دستباف در سال جاری

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران با تاکید بر تحریم‌ها و سیاست…

4 ساعت ago

رفع ۵۰ درصد نیاز کشور به داروهای ضد سرطان/ تمرکز ستاد اجرایی بر صنعت دارو

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، با اشاره به تولید پنج قلم داروی ضد سرطان بومی،…

4 ساعت ago

دستورالعمل مرابحه پروژه‌ای با هدف تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی به شبکه بانکی ابلاغ شد

دستورالعمل «مرابحه پروژه‌ای یا اعتبار برای پروژه» که کاربردی نوین از عقد مرابحه است و…

4 ساعت ago

افتتاح و بهره‌برداری از ۸۰۰۰ میلیارد تومان طرح گازرسانی «یادگار ابراهیم» در خراسان رضوی

عملیات اجرایی ۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان پروژه گازرسانی در خراسان رضوی به یاد…

4 ساعت ago

تولید ۳۵ هزار مگاوات برق در کشور برنامه‌ریزی شد

سرپرست ریاست جمهوری گفت: افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در کشور توسط وزارت…

4 ساعت ago

نخستین پرواز مستقیم بین گروزنی روسیه و تهران راه‌اندازی شد

مدیر منطقه‌ای هواپیمایی ماهان در روسیه اعلام کرد:‌ برای نخستین بار، این شرکت پرواز مستقیم…

4 ساعت ago