×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور دریافت شده است

کنعانی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه دنیا شاهد تغییر موازنه قدرت در ترتیبات سیاسی و امنیتی و بین‌المللی است گفت روابط خارجی خود را با دنیا به موضوع برجام گره نمی‌زنیم.

ابتکار امام (ره) برای نامگذاری روز قدس، ابتکاری حکیمانه و مبتنی بر بصیرت بود
آقای کنعانی گفت در شرایطی که رژیم صهیونیستی در سایه بحران‌های متراکم داخلی و مشکلات خارجی متزلزل‌تر و بی ثبات‌تر از همیشه است حضور پرشور حامیان فلسطین درروز جهانی قدس در جای جای جهان نشان داد عملا موضوع فلسطین به موضوعی جهانی در افکار عمومی جهان بدل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود در آستانه تحولات امیدوار کننده‌تری به نسبت گذشته در ارتباط با مسئله فلسطین هستیم و امیدواریم مجموعه این تلاش‌های جهانی به آزادی فلسطین منجر شود.. شرایط بین‌المللی تغییر کرده و شاهد تغییر موازنه قدرت در ترتیبات سیاسی و امنیتی و بین‌المللی دنیا هستیم.

روابط خارجی خود را به برجام گره نمی زنیم 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بهبود روابط منطقه‌ای و ایران و عربستان وهمچنین فاصله گرفتن اروپا از آمریکا در شرایطی که برجام احیا نشده است گفت: دولت سیزدهم از ابتدا مطرح کرد برجام صرفا یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی ایران است و نه همه آن.

آقای کنعانی افزود روابط خارجی خود را با دنیا به موضوع برجام گره نمی‌زنیم و بار‌ها تأکید شد دولت اقتصاد و معیشت مردم را به برجام گره نخواهد زد.

آقای کنعانی در ادامه همچنین گفت ایران کشوری دارای ظرفیت‌های بیشماری است. شرایط بین‌المللی تغییر کرده و شاهد تغییر موازنه قدرت در ترتیبات سیاسی و امنیتی و بین‌المللی دنیا هستیم. موضوعی به نام جهان تک قطبی دیگر وجود ندارد؛ و موضوع ابرقدرتی آمریکا پایان یافتنی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد ایران با نگاه به ظرفیت‌های ملی خود و توازن قوا در منطقه و نظام بین‌المللی برای تحقق منافع ملی و منافع ملت ایران استفاده کرد و توانست از تقویت همگرایی‌های منطقه‌ای به عنوان رویکرد موثر برای تامین منافع مشترک استفاده و به عنوان کشور اثرگذار در پرونده‌های منطقه نقش موثر ایفا کند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران خود را محدود به منطقه خاص و یا یک بلوک خاص نخواهد کرد. در توسعه مناسبات خود با همه کشور‌ها مبتنی بر اصل احترام متقابل و منافع مشترک روابط توأم با دوستی به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دارد
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه درباره سفرمدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در اسفند سال گذشته و توافق بدست آمده گفت: در چارچوب بیانیه و توافقی که بین طرفین صورت گرفته بود هیأت‌های فنی مبادله شدند و نمایندگان آژانس به ایران سفر و گفت‌وگوهای فنی انجام و این گفت‌وگوها در مسیرهای توافق شده ادامه دارد. این یک مسیر فنی است و در صورتیکه این مسیر فنی از مسائل و نگرش‌های سیاسی متاثر نشود امیدواریم بتوانیم در ادامه مسیر بین ایران و آژانس این مسیر پیش برود و گام‌های مثبتی را به سمت رفع مسائل فنی باقیمانده بین ایران و آژانس داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد : مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی ایران و آژانس ادامه دارد و امیدواریم آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و از تاثیرات و فشارهای سیاسی به دور باقی بماند و پیشرفت این روند می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند توافق در خصوص برجام داشته باشد.

جریان سازی رسانه ای درباره حضور شورای عالی امنیت ملی در پرونده عربستان 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادعای جایگزینی شورای عالی امنیت ملی به جای وزارت خارجه در پرونده عربستان، جریان سازی رسانه ای بود.
کنعانی افزود: طرح موضوع جایگزینی شورای عالی امنیت ملی به جای وزارت امور خارجه در پرونده مذاکره برای بهبود روابط با عربستان را جریان سازی رسانه ای و برای تحت الشعاع قرار دادن این تحول بود.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود در حوزه روابط خارجی همه مولفه های یک دولت متناسب با ظرفیت ها باید ایفای نقش کنند و شورای عالی امنیت ملی یکی از موسسات جمهوری اسلامی ایران است . در جمهوری اسلامی ، دولت ، متناسب با ماموریت های دستگاه های مختلف ، وظایفی را به آنان محول می کند و موفقیت اخیر در بهبود روابط منطقه ای نشان می دهد دولت در استفاده از ظرفیت های ملی برای تحقق منافع ملی در سیاست خارجی موفق بوده است.

سقف دو ماهه برای بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند بهبود روابط با عربستان گفت اجرای توافقات پکن، طبق مذاکرات وزرای خارجه ایران و عربستان به خوبی و با سرعت قابل قبولی پیش می رود. طبق توافق قرار است طی دو ماه از زمان نشست اول وزرای خارجه ، سفارتخانه ها و سرکنسول گری های دو کشور بازگشایی شود که در این مسیر تاکنون ، گام های خوی برداشتیم.هیات های فنی و مقدماتی دو کشور به کشور مقابل سفر کردند و کارها به خوبی پیش می رود.

 سیاست ایران درباره افغانستان دوگانه نیست 
 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آینده افغانستان گفت سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان دوگانه نیست و از مولفه های درستی تبعیت می کند. حمایت از صلح و ثبات در افغانستان ، مخالفت با حضور مجدد بازیگران خارجی در این کشور به بهانه های مختلف به ویژه بهانه مقابله با تروریسم و مخالفت با مداخلات خارجی از مبانی سیاست خارجی ایران درباره افغانستان است.

موفقیت نسبی در تنش زدایی با جمهوری آذربایجان
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت سه دور مذاکره وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان برای غلبه بر تنش ها و مشکلات برگزار شده و شاهد موفقیت نسبی دراین مسیر هستیم و به تلاش های خود ادامه خواهیم داد
آقای کنعانی افزود روابط ایران و جمهوری آذربایجان دشمنانی دارد و رژیم صهیونیستی یکی از آنان است. این رژیم راهبرد خود را درباره کلیه مناسبات کشورهای اسلامی بر اساس تفرقه و دامن زدن به نزاع های دوجانبه قرار داده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکیدکرد سیاست جمهوری اسلامی ایران تاکید بر حسن همسایگی و تمرکز بر منافع مشترک است.

احکام صادره درباره پرونده هواپیمای اوکراینی ، حداکثری است
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره احکام پرونده هواپیمای اوکراینی گفت این احکام بدوی است و دو طرف در مدت ۲۰ روز می توانند درخواست تجدید نظر کنند .

کنعانی افزود جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت خودش در این پرونده ، متعهدانه عمل کرده است و پرداخت های مالی هم برای خانواده های داغدار درنظر گرفته شد.

امنیت در سودان برای ایران مهم است
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اوضاع سودان هم گفت با نگرانی ، درگیری ها و خشونت ها را رصد می کنیم .توصیه ما به دو طرف این است که خواست و اراده مردم سودان را در نظر بگیرند و با تمسک به گفتگوهای سودانی – سودانی به درگیری ها پایان دهند و زمینه گفتگوهای سیاسی را فراهم کنند

ایران از روند مثبت و امیدوار کننده در بازگشت کشورهای عربی و اسلامی به سوریه خرسند است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ایفای نقش ایران در بهبودروابط سوریه و کشورهای عربی گفت ایران همواره از ساز و کارهایش برای حل وفصل اختلافات میان کشورهای منطقه استفاده می کند. خروج برخی کشورهای عربی از سوریه اشتباه بود و روند کنونی، مسیر درستی است واریان هم از ابتدا بر این موضوع تاکیدداشت .

 کنعانی افزود اتحادیه عرب ، ساز و کارهای داخلی خودش را دارد و امیدواریم روابط سوریه با همه کشورهای عربی و منطقه عادی شود. 

رابطه با مصر را به نفع دو کشور می دانیم  

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره روابط با مصر گفت ایران بر مبنای سیاست اصولی خود هیچ گاه در قطع روابط با کشورها پیشگام نبوده .درباره قطع روابط با مصر هم ما این اقدام را خلاف منافع دو کشور و منطقه تلقی می کنیم.

کنعانی افزود: در این دولت ما در پی ارتباط با همه کشورهای اسلامی هستیم و هر کشوری در این مسیر اقدام مثبت و توام با حسن نیت نشان دهد ما هم اقدام توام با حسن نیت نشان می دهیم.
دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور دریافت شده است
سخنگوی وزارت امورخارجه دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور را تایید کرد وگفت رئیس جمهور نیز از پادشاه عربستان برای سفر به تهران دعوت کرده است.

وی افزود: سفر مقامات دو کشور به ویژه سفر وزرای خارجه به کشورهای مقابل به عنوان سفر مقدماتی در حال برنامه ریزی است.برای تدوین دو موافقت نامه اقتصادی- تجاری و امنیتی نیز در حال فعالیت هستیم و این موضوع در حال انجام است.
به ویژه تدوین موافقت نامه همکاری اقتصادی ، تجاری با توجه به ظرفیت های فراوان دو کشور از اهمیت برخوردار است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.