×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد/ تصمیم جلسه FATF تاثیری در بازار ارز ندارد/ تورم بالای ۲۰ درصدی پیش‌بینی نشده است

تجارت گردان | دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد/ تصمیم جلسه FATF تاثیری در بازار ارز ندارد/ تورم بالای ۲۰ درصدی پیش‌بینی نشده است

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایلنا، عبدالناصر همتی در حاشیه ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع نظام بانکی در خدمت تولید با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ارز ادامه نخواهد داشت، اظهار کرد: بخشی از این التهاب و نوسان به موضوع FATF برمی‌گردد اما همانطور که قبلا گفتم تصمیمات مربوط به این اجلاس تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نوسانات کنونی بازار ارز توسط گروهی انجام شده که سعی می‌کنند موضوع اجلاس آتی FATF را بهانه قرار دهند.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه نباید بحث‌های مطرح شده در مورد شکسته شدن سد مقاومت دلار ۱۴ هزار تومانی اعتنا کرد، افزود: در یک سال گذشته سه بار این سد شکسته شده که با مدیریت بانک مرکزی بار دیگر تعادل به بازار بازگشته است.

همتی اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم که اگر قصد ورود به بازار ارز را دارند، ریسک‌های احتمالی آن را نیز بپذیرند.

وی درباره احتمال تاثیر تصمیمات اجلاس FATF در روابط تجاری ایران اظهار کرد: اینکه طرف‌های تجاری ما چه واکنشی نسبت به این موضوع نشان دهند هنوز مشخص نیست البته احتمالاتی مانند ورود ایران به لیست سیاه وجود دارد که قوی‌تر از این احتمال خودداری کشورها از ورود به این مسیر است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: پیش‌تر نیز گفته‌ام که با توجه به اینکه ۹۰ درصد معاملات ما به دلیل تحریم‌ها خارج از مسیر تحریم‌پذیری انجام می‌شود، در مقطع کنونی نمی‌تواند تاثیری بر بازار ارز و روابط تجاری ما داشته باشد.

همتی در پاسخ به این پرسش که نحوه ادامه همکاری بانک‌های دنیا با ایران پس از اجلاس چگونه خواهد بود، اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا موجب شده که بسیاری از بانک‌ها با ما همکاری نداشته باشند اما در همین شرایط ما توانستیم از ابتدای سال تاکنون ۳۵.۵ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات داشته باشیم و در آینده نیز همین مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: برخلاف آنکه همه فکر می‌کنند، تصمیمات اجلاس FATF تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد ما نخواهد داشت. هر چند که من معتقد هستم این اجلاس تصمیم اشتباهی نخواهد گرفت.

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید برای آینده صبور باشیم، افزود: اظهارنظرها و تعجیل در نتیجه‌گیری باعث می‌شود که برخی به سواستفاده از شرایط حاکم بپردازند.

همتی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای تعدیل افزایش نقدینگی و کنترل تورم گفت: آمار ما نشان می‌دهد که رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده و این رشد تا پایان بهمن ماه نیز در همین حدود باقی خواهد ماند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که میانگین رشد نقدینگی در ۵۰ سال گذشته حدود ۲۵ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: البته رشد نقدینگی موضوع مطلوبی در اقتصاد نیست و ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا آن را مدیریت و هدایت کنیم.

رئیس بانک مرکزی پیش‌بینی کرد: تورم سال آینده کمتر از ۲۰ درصد باشد.

همتی اضافه کرد: بانک مرکزی چند میلیارد دلار ارز خریداری کرده که بخشی از افزایش نقدینگی مربوط به این موضوع می‌شود.

وی دلیل رشد نقدینگی از میانگین ۵۰ سال گذشته را نیز همین موضوع دانست.

رئیس بانک مرکزی با رد ادعای برخی که معتقد بر شکسته شدن رکود میانگین هستند، اظهار کرد: آنچه شکسته شده رکود میانگین نیست بلکه ماکسیمم رکود تلقی می‌شود.

همتی تصریح کرد: رشد ۲۸ درصدی نقدینگی رکود نیست و در سال‌های گذشته شاهد رشد نقدینگی بیشتر از این عدد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند که در حال کنترل نقدینگی هستیم، گفت: انشاالله مشکلی پیش نمی‌آید و ما هدف‌هایی برای کنترل تورم در سال آینده تعیین و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس بانک مرکزی در توضیح اهداف تعیین شده اظهار کرد: هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است تا با این روش امکان کنترل نقدینگی فراهم شود.

همتی خاطرنشان کرد: هیچیک از همکاران ما در بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای ۲۰ درصد را پیش‌بینی نکرده‌اند بنابراین بیشتر موضوعات مطرح شده درباره نتایج حاصل از تورم بالا در سال آینده صحت ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.