×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
دلایل نابسامانی بازارلوازم خانگی/ تولید لوازم خانگی ۱۰ درصد افزایش داشته است

تجارت گردان | دلایل نابسامانی بازارلوازم خانگی/ تولید لوازم خانگی ۱۰ درصد افزایش داشته است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، نابسامانی بازار لوازم خانگی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور گردان مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت، بازارچی دبیرانجمن صنفی لوازم خانگی و میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گردان مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه را در صنایع لوازم خانگی کوچک و بزرگ داریم گفت: افزایش تولید در بسیاری از اقلام لوازم خانگی داریم البته هنوز تا رسیدن به ظرفیت مطلوب، راه باقی مانده لذا ظرفیت سازی برای تولید لوازم خانگی بزرگ انجام شده است و این برنامه را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۹ میلیون دستگاه تولید داشتیم که نسبت به سال ۹۷ ، ۱۰درصد رشد را نشان می دهد ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی رشد ۱۰ درصدی را شاهد هستیم. مصرف ما در برخی از کالاها بیشتر از ظرفیت تولید داخل است اما از خرداد سال ۹۷ واردات لوازم خانگی در کشور ممنوع شد.

مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به اینکه چند سال پیش دو شرکت خارجی داخل ایران کار می‌کردند خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در خصوص کالا‌های قاچاق وجود دارد، واحد‌های تولیدی با توجه به حجم بالای تولیدی که دارند فضا برای دپوی محصولات خانگی ندارند.

او با اشاره به اینکه ما در داخل کشور وقفه‌ای برای تولید نداشتیم تنها وقفه ما در تامین نرخ ارز بوده است گفت: واحد‌های ما از تمام توانشان برای تولید محصولات خانگی استفاده می‌کنند.

ادعای افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ لوازم خانگی درست نیست

در ادامه بازارچی دبیرانجمن صنفی لوازم خانگی با اشاره به اینکه ادعای افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها درست نیست گفت: ۱۰ درصد قبل از عید و  ۱۰ درصد بعد از عید افزایش قیمت داشتیم.

او ادامه داد: سازمان حمایت تاکیدی بر روی قیمت گذاری ندارد لذا تولید کننده باید سود ۱۵ تا ۱۷ درصد داشته باشد این در حالی است که الان سود ۷ درصدی را هم ندارد. سازمان حمایت باید عرضه و تقاضا را آزاد بگذارد.

بازارچی با اشاره به اینکه واحد‌های ما ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند افزود: یک هفته است که فولاد مبارکه ورق تولیدکنندگان را نمی‌دهد. 

افزایش قیمت برخی محصولات بدون هماهنگی با سازمان حمایت 

منایی معاون سازمان حمایت از مصرف کننده طی گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به اینکه بعضی شرکت‌ها بعد از عید بدون هماهنگی با سازمان حمایت افزایش قیمت داشتند گفت: ما با ۲۰ الی ۲۵ درصد واحد‌ها به صورت مستمر در ارتباط بودیم به طوری که تا شب عید هماهنگی کامل در ارتباط با بحث افزایش قیمت‌ها داشتیم.

او افزود: بعد از عید در اوایل اردیبهشت ماه ۸الی ۹ واحد تولیدی که سهم موثری در بازار داشتند بدون هماهنگی اقدام به افزایش قیمت کردند، در حالی که ما مخالفت‌ خودمان را اعلام کرده بودیم.

او با اشاره به اینکه افزایش ۳۰ الی ۳۵ درصدی قیمت را شاهد هستیم گفت: واردات لوازم خانگی از خرداد سال ۹۷ ممنوع شد. در اواخر سال ۹۸ فضاکاملاً رقابتی بود. ممنوعیت واردات در جهت تامین نیاز داخل اقلام پرمصرف است، به طوری که میزان وابستگی به واردات بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در برخی از کالا‌ها گزارش شده است.

معاون سازمان حمایت از مصرف کننده با اشاره به اینکه از ابتدای سال طی مکاتبات و گزارشات مستمر به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اعلام شد که در پنج گروه از کالا‌ها شاهد تغییرات قیمت هستیم گفت: ما طبق وظایف سازمانی نمی‌توانیم اقدام سلیقه‌ای داشته باشیم لذا ناچاریم رفتار نظارتی و قیمت‌گذاری خودمان را داشته باشیم.

منایی با اشاره به اینکه واحد‌های تولیدی و واحد‌های صنفی در توزیع و عرضه به موقع کالا کوتاهی کردند افزود: متاسفانه این موضوع سبب شد تا بازار دچار عطش شود.

کارخانه‌های لوازم خانگی بعد از عید دوبار افزایش قیمت داشتند

میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه تا سال ۹۷، شصت درصد بازار لوازم خانگی در اختیار دو شرکت کره‌ای بود اظهار داشت: ما باید رشد بالای صددرصد تولید داشته باشیم. کارخانه‌های لوازم خانگی بعد از عید دوبار کالای خود را گران کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: ما غیر از کالای قاچاق حجم زیادی کالای تقلبی هم در بازار داریم لذا بحث کد رهگیری و شناسه کالا باید به صورت جدی دنبال شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.