×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
دلایل ناخن جویدن در کودکان، در سنین ۵-۴

برخی از علل ناخن جویدن
۱- ممکن است از بزرگ ترها الگو برداری کرده باشد .
۲- شاید این اقدام او ناشی از دلخوری باشد.

۳- شاید با این عمل سعی می کند دلواپسی و اضطرابش را کنترل کند .

۴- این کار می تواند راهی برای کسب آرامش باشد.

۵- اگر کم رو و خجالتی باشد ، در برابر جمع چنین واکنشی نشان می دهد .

۶- ممکن است قوانین انضباطی شدیدی در خانه اعمال می کنید .

۷- گاهی هنگام دندان در آوردن و التهاب لثه ها، این عادت در کودکان ایجاد می شود.

ده (١٠)راه کارهای عملی برای جلوگیری از #ناخن_جویدن

(قسمت اول)
در مواردی بهترین کاری که والدین در مقابل این عادت فرزندشان می توانند انجام دهند، آن است که هیچ عکس العملی نشان ندهند. انتقاد، اوقات تلخی، ریشخند کردن، تذکرهای ممتد (تو مثل نی نی کوچولوها مدام دستت در دهانت است)، یا تهدید و سرزنش کردن (مریض می شوی دست هایت زشت می شوند)، هیچ تاثیری در کاهش این عادت ندارند. اگر آنها برای کاستن از عادات ناخوشایند فرزندشان از روش های تند و خشونت آمیز استفاده کنند، نه تنها موجب کاهش آن عادت نخواهند شد، بلکه فشار عصبی بیشتری هم به کودک وارد می آورند.

۱- علت را رفع کنید:
منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را سرزنش نکنید،بدنبال مساله ای که باعث شده ، آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند،باشید، آن را بیابید، این تلاش شما برای پی بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن می تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.

۲- حواس کودک را هنگام جویدن ناخن پرت کنید:
با او صحبت کنید (بازی های کلامی بهترین روش به حرف گرفتن کودک است)،از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند درست کردن کاردستی یا کشیدن نقاشی روش خوبی برای این کار است.اسباب بازی به دست های او بدهید تا دست هایش درگیر بازی با آن شود و فکر ناخن جویدن به سرش نزند.
ادامه دارد…

ده (١٠)راه کارهای عملی برای جلوگیری از #ناخن_جویدن جویدن
(قسمت دوم)

۳-ناخن کودک را کوتاه کنید:
ناخن های او را هر از گاهی مرتب کنید ، چون ناهمواری ها و برجستگی ها ، عامل محرکی برای جویدن ناخن ها هستند و در زمان التهاب لثه ها وسیله ای در اختیار کودک قرار دهید تا وی مجبور نشود برای رفع التهاب از انگشتانش استفاده کند.

۴- تنبیه و دعوا نکنید:
هیچگاه کودک را بخاطر ناخن جویدن دعوا نکنید بلکه توجه او را از جویدن ناخن دور کنید. کودک باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند.شرمنده کردن سرزنش، تحقیر، تهدید و تنبیه کودک هیچ اثری درمانی ندارد بلکه عادت را تشدید می کند و باعث اختلالات دیگر نیز می شود. به جای این کار به او اعتماد به نفس بدهید.

۵- کودک را نترسانید :
این عمل بیشتر در کودکانی که والدینشان ناآگاهانه و به بهانه های مختلف در آنها ایجاد ترس می کنند زیاد دیده می شود. مثلا وقتی به کودک گفته می شود: “اگر گریه یا اذیت کنی می گویم لولو تو را بخورد” ، اگر ناخت را بخوری درخت ناخن در شکمت رشد میکند . و یا ترساندن کودک از دکتر یا آمپول، شیوه های غلطی است که والدین برای ساکت کردن کودک اعمال می کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.