×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دلایل کاهش تراز آب دریاچه ارومیه/تحویل حجمی آب در شبکه آبیاری برخی مناطق حوضه آبریز دریاچه اجرا می‌شود

به گزارش تجارت گردان ، “احمد قندهاری” در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) در واکنش به پایین آمدن تراز آب دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه در سنوات گذشته نیز شرایط مشابهی را نشان می‌دهد؛ اصلی‌ترین علت کاهش سطح آب دریاچه ناترازی بین منابع و مصارف است. به بیان دیگر از حدود ۲۵ سال پیش این ناترازی با توسعه کشاورزی که اکنون نیز بزرگترین مصرف کننده آب است رخ داده و افزایش یافته است. در سال‌هایی که مشابه چهارسال اخیر بارندگی کمتر از میانگین بارش‌ها است، این ناترازی مشهودتراست.
وی در این زمینه تصریح کرد: کاهش بارش، افزایش میانگین دمای سالانه، تغییر رژیم بارش از برف به باران و کاهش ۶۰ درصدی ذخیره برفی در زمستان گذشته و دیگر عوامل‌ باعث کاهش ورودی آب به دریاچه ارومیه شده است؛ دولت سیزدهم اهتمام جدی به احیای دریاچه داشته است. اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری از جمله به بهره‌برداری رساندن تونل انتقال آب کانی‌سیب، اتمام تصفیه‌خانه ارومیه، تکمیل خطوط انتقال پساب‌های بهداشتی تبریز و ارومیه به دریاچه، اجرای کامل برنامه رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری و غیره را می‌توان نام برد.
سرپرست حوضه آبریز دریاچه ‌ارومیه و رئیس حوضه آبریز ارس با بیان اینکه برنامه‌ها و اقدامات‌ نرم‌افزاری در دستور کار جدی دولت قرار دارد، اظهار کرد: در همین راستا مدیریت برداشت آب از چاه‌های برقی، اجرای الگوی کشت تغییر روش‌های آبیاری، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و غیره در دستور کار است.
قندهاری اصلی‌ترین مولفه برای نجات دریاچه را همراهی مردم با برنامه‌های احیای دریاچه عنوان کرد و افزود: رهاسازی آب از سدهای در اختیار وزارت نیز بیش از برنامه منابع و مصارف سدها امسال انجام شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به رویکرد محیط زیستی دولت سیزدهم مبنی بر احیای تالاب‌ها از جمله دریاچه ارومیه و پیش‌بینی‌های انجام شده در سال گذشته بر اساس میزان آب در دسترس، تمرکز بر تالاب‌های اقماری گذاشته و آب مورد نیاز زیست محیطی این تالاب‌ها، سال گذشته تامین شد و امسال نیز بر همین روال خواهد بود.
سرپرست حوضه آبریز دریاچه ‌ارومیه و رئیس حوضه آبریز ارس همچنین از تحویل حجمی آب در سد مهاباد سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: در برنامه سال‌آبی آینده به طور کامل تحویل حجمی در شبکه آبیاری مهاباد عملیاتی می‌شود؛ همچنین امسال با هماهنگی شکل گرفته بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی به شکلی انجام شده که الگوی کشت برای سال آبی آتی با همراهی کشاورزان اجرایی خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.