×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دلیل کمبود گندم خسارت‌های وارد شده به گندم‌کاران است/ اصلاح قیمت خرید تضمینی ضروری است

تجارت گردان | دلیل کمبود گندم خسارت‌های وارد شده به گندم‌کاران است/ اصلاح قیمت خرید تضمینی ضروری است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از  ایلنا، روز جمعه ۲۹ آذر منابع بازرگانی از خرید حداکثر یک میلیون تن گندم از بازارهای بین‌المللی توسط ایران در هفته‌های اخیر خبر دادند. این خبر در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد ایران در سال جاری نه تنها در تولید گندم خودکفا خواهد ماند که بیشتر از مصرف داخلی هم گندم تولید می‌کند، قابل تامل است. برخی دلیل نیاز ایران به واردات گندم را از بین رفتن محصولات کشاورزی در خوزستان، لرستان و گلستان بر اثر سیل می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند نرخ پایین خرید تضمینی گندم باعث خودداری کشاورزان از فروش محصولشان شده است. نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۷-۹۸ (تا پایان شهریور ۹۸) ۱۷۰۰ تومان بود و برای سال زراعی ۹۸- ۹۹ با افزایش ۵۰۰ تومانی ۲۲۰۰ تومان تعیین شده است. کشاورزان می‌گویند نرخ تعیین شده مناسب نیست.

قاسم سالاری (رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان) با بیان اینکه نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم مناسب نیست به ایلنا گفت: امسال برای اولین بار قیمت جو از قیمت گندم بیشتر شد و به همین دلیل کشاورزان حدود یک میلیون تن گندم خود را به دامداری‌ها فروختند.

او ادامه داد: با وجود این، دلیل کمبود گندم، خودداری کشاورزان از فروش گندم یا فروش آن به بخش خصوصی نیست. سیلو‌ها و زمین‌های کشاورزی زیر نظر است و فروش هم کنترل می‌شود. دلیل کمبود گندم را باید خسارت‌های وارد شده به گندم‌کاران به ویژه در استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان دانست که امسال درگیر سیل‌های شدید بودند.

او در جواب اینکه آیا با اصلاح قیمت خرید تضمینی می‌توان امیدوار بود که بار دیگر ایران به خودکفایی در تولید گندم برسد، بیان کرد: قطعا اینطور است و اگر قصد ما خودکفایی گندم است باید به این سمت حرکت کنیم.

قیمت جهانی گندم بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت و هر تن از حدود ۱۹۰ دلار تا ۲۷۰ دلار متغیر است. حتی اگر پایین‌ترین رقم یعنی ۱۹۰ دلار را برای هر تن گندم در نظر بگیریم، هر کیلو گندم وارداتی حدود ۲۵۰۰ تومان خریداری می‌شود. به این صورت ایران بی‌کیفیت‌ترین گندم خارجی را ۳۰۰ تومان گران‌تر نسبت به قیمتی که برای گندم داخلی در نظر گرفته شده، خریداری می‌کند. این محاسبات نشان دهنده این واقعیت تلخ است که در مواردی منابع کشور جای حمایت از کشاورز داخلی صرف خرید محصول خارجی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.