×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
دم کرده گیاه مریم گلی بنوشید

  • انواع گلودرد را به صورت اختصار نام برده و لطفا درمورد آنها توضیحی کوتاه ارایه دهید.

طبقه بندی گلو دردها معمولا براساس علل ایجاد کننده آنها انجام می شود.مانند گلو دردهای عفونی که منشا باکتری یا ویروس دارند، گلو دردهای ناشی از رفلاکس معده ، گلو درد با منشا حساسیت و….اما معمولاً آنچه که در جامعه به عنوان گلو درد خوانده می شود گلو دردهای فونی می باشد و اولین گزینه احتمالی درمان درون منزل نیز برای مردم همان مبارزه با گلو دردهای عفونی می باشد.اینکه گاهی از اوقات افراد به خوددرمانی اقدام می کنند اما درد گلوی آنها کاهش نمی یابد ، دقیقا به دلیل اشتباه تشخیص دادن نوع گلو درد در آنها می باشد.

  • چرا به دنبال سرماخوردگی با معضل گلو درد مواجه می شویم؟

به زبان ساده اگر بخواهم این مسئله را توضیح بدهم اینگونه باید بگویم که در زمان سرماخوردگی سیستم ایمنی افراد معمولا درگیر مبارزه با سرماخوردگی می شود و به همین دلیل ضعیف می گردد و احتمال ابتلا فرد به گلو دردهای عفونی افزایش می یابد. نکته دیگری که در اینجا حائز اهمیت است این می باشد که گلو دردهای عفونی خود شامل علائم مشترکی با سرماخوردگی مانند خستگی و گرفتگی عضلات ، گرفتگی صدا ، تب خفیف ، بعضاً استفراغ و … می باشند پس مس توان نتیجه گیری کرد که گاهی بیمار می تواند فقط به گلو درد عفونی (که شامل علائم بالا می باشد) مبتلا باشد اما دچار سرماخوردگی نشده باشد.درمانگران و طبیبان در تجویزات خود می بایست به این نکته توجه کافی و لازم را داشته باشند.

  • آیا خود درمانی و گرایش افراد به مصرف انواع قرص یا شربت های موجود در داروخانه ها می تواند درمان مناسبی باشد؟

همانگونه که در سوالات قبل نیز اشاره گردید گلو درد انواع مختلف دارد لذا درمان های گلو درد نیز با توجه به علل متفاوت آنها ، مختلف می باشد.تشخیص علت و نوع گلو درد در زمره تخصص های یک پزشک یا درمانگر می باشد.پزشک باید با تشخیص نوع گلو درد در بیمار ، با مناسبترین تجویز خود ، سلامتی کامل را در کوتاهترین زمان به بیمار باز گرداند. گاهی اوقات خود درمانی معادل طولانی کردن مسیر درمان بیمار می شود.معادل مقاوم کردن باکتریها و ویروسها در مقابل آنتی بیوتیکها می باشد.لذا از بیماران تقاضا می گردد به گلو درد به عنوان یک بیماری پیش پا افتاده نگاه نکنند و با خوددرمانی به طولانی کردن مسیر درمان خود اقدام نکنند.

  • در زمان روبه رو شدن با گلو درد، در چه شرایطی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

به این سوال از دو جنبه طب مدرن و سنتی پاسخ خواهم داد. از دیدگاه طب مدرن از آنجایی که هر دارو شیمیایی دارای یک سری عوارض می باشد بنابر این بهتر است که پیش از هر اقدام و خوددرمانی بیمار به پزشک مراجعه کند تا پزشک بتواند تجویزی برای بیمار داشته باشد که بیمار در کوتاهترین زمان بهبود یابد و آن تجویز کمترین عوارض را برای بیمار داشته باشد.اما از دیدگاه طب سنتی توصیه می گردد که بیمار پس از ۲ تا ۳ روز گلو درد ممتد ، در صورتی که با داروهای گیاهی خانگی پیش پا افتاده که در ادامه آنها را نیز توضیح خواهم داد ، بهبود نیافت به پزشک و یا درمانگر طب سنتی مراجعه کند.

  • طب سنتی ایران چه تدابیری برای کاهش گلو درد در نظر گرفته است؟

طب سنتی نیز مانند طب مدرن با توجه به انواع گلو درد تجویزات خاص خود را دارد. اما آنچه که به عنوان دیدگاه طب سنتی در برابر گلو درد مطرح می باشد این است که طب سنتی گلو درد را یک بیماری با مزاج گرم می داند بنابر این مصرف مایعات و یا گیاهان دارویی با طبع سرد را در درمان آن مفید می داند .همچنین درمانگران می توانند در کنار تجویزات خود به جنبه عفونی بیماری نیز توجه کنند و گیاهان دارویی با منشا ضد ویروس و باکتری نیز در تجویزات خود داشته باشند. لازم به ذکر است که از دیدگاه طب سنتی اگر خلط افراد از سمت رقیق بودن به سمت غلیظ بودن پیش رفت می توان نتیجه گرفت که بیماری رو به پیشرفت است اما اگر خلط بیمار از سمت غلیظ بودن به سمت رقیق بودن پیش رفت می توان نتیجه گرفت بیمار رو به بهبود است.البته این قانون تابع شرایط مختلفی می باشد مثلا آنتی هیستامین ها باعث افزایش رقت خلط می شود لذا بیماری که درحال مصرف آنتی هیستامین می باشد نباید توقع این مسئله را داشته باشد که با رقیق شدن خلط خود دارد روند بهبود بیماری را می پیماید زیرا آن رقیق شدن در اثر مصرف آنتی هیستامین می باشد.

  • مصرف چه نوع دمنوش یا گیاه دارویی برای بهبود گلو درد در فرد بیمار سفارش می شود؟ لطفا اگر امکان دارد به صورت اختصارطریقه تهیه آن را برای مخاطبان نشریه تشریح کنید.

یکی از رایج ترین تجویزات در زمان گلو درد ، استفاده از چهار تخمه می باشد که علاوه بر فرونشاندن درد ناحیه گلو به نرم کردن سینه نیز کمک می کند.دم کرده گیاه مریم گلی در کاهش درد گلو بسیار موثر است.دم کرده آویشن دارای خواص آنتی باکتری و ویروسی است که از این جهت دم کرده آن و یا عرق آن در زمان گلو درد می تواند نقش مهمی داشته باشد.سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین می باشد وعلاوه بر آن ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. به همین جهت سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.دم کرده سطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند.از بین عرقیات در زمان گلو درد ،عرقیات پونه و آویشن توصیه می گردند.

  • مصرف آب نمک در میان بسیاری از افرادی که با گلو درد روبه رو هستند رایج است، اینکار را تاچه اندازه توصیه می کنید؟

غرغره معمولا باعث کاهش التهاب و ورم گلو می شود.همچنین محیط گلو رو ضدعفونی کرده و باعث جلوگیری از رشد بیشتر عوام عفونت می گردد.به غرغره آب نمک می توان به عنوان یک درمان مکمل نگاه کرد یعنی آنکه بیمار در کنار درمانهای دیگر از آن نیز استفاده کند اما یک روش درمانی کامل که بتواند به تنهایی به درمان گلو درد بپردازد نمی تواند به آن نگاه کرد.

  • بسیاری از گلودردها با خلط هایی همراه است و بسیاری از افراد از این مشکل رنج می برند، آیا تدابیری در طب سنتی برای این مساله وجود دارد؟ 

از دیدگاه طب سنتی خلط یکی از راه های دفع بدن تلقی می گردد که می تواند عفونت را به خارج از بدن هدایت کند.لذا دفع این خلط برای بدن مفید نیز می باشد.فرد نباید با مصرف آنتی هیستامین ها در ابتدا باعث رقیق شدن این خلط و سپس باعث توقف دفع این خلط گردد. بنایر این از دیدگاه طب سنتی دفع این خلط از بدن مفید می باشد.عرق پونه خلط آور می باشد و دفع این خلط باعث تسریع در بهبود بیمار می گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.