×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دوبرابر شدن اخبار حوزه کتاب و نشر در هفته دفاع مقدس

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش هفته پیش «یک‌هفته با کتاب» با تیتر «رونمایی از تقریظ جدید رهبر انقلاب و انتشار سه‌فراخوان ادبی» ۹ خبر را در خود جا داده بود که این هفته، این تعداد ۲ برابر شده و به ۱۸ خبر رسیده است. به‌این‌ترتیب، مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب و نشر هفته‌ای که گذشت در قالب ۱۸ خبر تنظیم شده که از این تعداد، ۳ عنوان مربوط به رویدادهای خارجی و بین‌المللی هستند.

افزایش محسوس تعداد خبرها، به‌علت همزمانی هفته دفاع مقدس، بزرگداشت مولوی و شمس تبریزی و روز جهانی ترجمه بوده که علاوه بر آن‌ها، متاسفانه با ۲ خبر درگذشت اهالی قلم نیز همراه شده‌اند. اما در گزارش «یک‌هفته با کتاب» با وجود ازدیاد خبرهای هفته دفاع مقدس و دیگر مناسبت‌ها، به اخبار برگزیده و مهم می‌پردازیم.

گزارش این هفته را با اخبار مربوط به هفته دفاع مقدس شروع می‌کنیم که اخبار برگزیده‌اش، ۳ خبر اول را شامل می‌شوند و سپس به ۲ خبر درگذشت می‌رسیم. در ادامه ۳ خبر از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرور می‌شود و ۲ خبر هم از رویدادهای مربوط به روزهای بزرگداشت مولوی و شمس تبریزی از پیش چشم مخاطبان می‌گذرند. ۲ خبر بعدی هم یکی درباره بزرگداشت روز ترجمه و دیگری از سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

۳ خبر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک‌خبر هم از جایزه ادبی نوفه، پایان‌بخش اخبار داخلی گزارش این هفته هستند. سپس اخباری از نمایشگاه‌های کتاب اندونزی و وین و جایزه بوکر در بخش بین‌المللی این گزارش مرور می‌شوند.

در ادامه مشروح گزارش این هفته «یک‌هفته با کتاب» را از نظر می‌گذرانیم؛

برگزاری مراسم رونمایی کتاب «فرماندهان نبرد»

مراسم رونمایی از جلد اول کتاب «فرماندهان نبرد (هفت نبرد به روایت هفت فرمانده)» نوشته ساسان ناطق، روز یکشنبه ۶ مهر همزمان با روزهای هفته دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی کتاب «حاج‌جلال»

مراسم رونمایی کتاب «حاج جلال» خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی نوشته لیلا نظری‌گیلانده، روز دوشنبه این هفته با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مجلس و رییس کمیسیون بودجه، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، حجت الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس و… در دفتر ریاست حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی دو کتاب کارنامه عملیاتی لشگر ۲۷

دو کتاب «کوهستان آتش» اثر گلعلی بابایی و «بچه‌های حمزه» نوشته مسعود دهنمکی، روز دوشنبه ۷ مهر همزمان با هفته دفاع مقدس توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر و رونمایی شدند.

درگذشت منوچهر آشتیانی

منوچهر آشتیانی، جامعه‌شناس و مترجم، پس از یک‌دوره طولانی بیماری، روز سه‌شنبه این هفته درگذشت. وی زاده ۱۹ مهر ۱۳۰۹ در سنگلج، جامعه‌شناس ایرانی مارکسیست، عضو سابق حزب توده ایران و پژوهشگر فلسفه بود. آشتیانی خواهرزاده نیما یوشیج و از نوادگان میرزاحسن آشتیانی است. آشتیانی در سال ۱۹۷۱ از دوره دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغ‌التحصیل شد و از شاگردان کارل لویت و گادامر بوده است.

درگذشت داور جایزه کتاب سال

سیدمحسن حبیبی، معمار، شهرساز و داور جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هم این هفته درگذشت و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، با صدور پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

انتشار فراخوان انتخاب شعار هفته کتاب

موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران این هفته با انتشار فراخوانی اعلام کرد قصد دارد با مشارکت و هم‌اندیشی فعالان فرهنگی، شعار بیست و هشتمین دوره هفته‌کتاب جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کند.

دیدار جوادی با مسئولان فرهنگی سازمان زندان‌ها

جلسه محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسئولان فرهنگی سازمان زندان‌های کشور، این هفته برگزار شد و وی بر نقش موثر مطالعه در کاهش بازگشت زندانیان به زندان‌ها تاکید کرد.

برگزاری همایش سه‌روزه بر خوان شمس و مولانا

همایش سه‌روزه مجازی «بر خوان شمس و مولانا» از روز دوشنبه ۷ مهر در مرکز فرهنگی شهر کتاب آغاز و به‌مدت ۳ روز با سخنرانی‌های مختلف ادامه داشت.

برگزاری همایش بزرگداشت شمس و مولانا

دهمین نشست بزرگداشت شمس و مولانا با موضوع مولانا و رنج آدمی، عصر سه‌شنبه ۸ مهر، همزمان با روز بزرگداشت مولانا به همت موسسه سروش مولانا، بدون حضور مخاطب برگزار و از طریق صفحه این موسسه در فضای مجازی پخش شد.

برگزاری نشست ترجمه در ایران

نشست «ترجمه در ایران» به‌مناسبت روز جهانی ترجمه، با همکاری کانون سراسری و انجمن‌های صنفی کارگری مترجمان عصر چهارشنبه ۹ مهر در سرای اهل قلم برگزار شد و آندرانیک خچومیان، اصغر نوری، محمدرضا اربابی و ساناز اسفندیاری در آن سخنرانی کردند.

خرید نسخه خطی «شرح الدروس الشرعیه» توسط کتابخانه ملی

طبق خبری که شنبه این هفته منتشر شد، کتاب خطی «شرح الدروس الشرعیه» از نفایس شیعه که بیش از ۳۰۰ سال پنهان بوده، در راستای حفظ و نگهداری از میراث مکتوب ایران و اسلام توسط کتابخانه ملی ایران خریداری شد.

انتشار فراخوان دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

با خبری که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این هفته منتشر کرد، با انتشار فراخوان دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۲۱، جمع‌آوری آثار تصویرگری ناشران ایرانی برای بررسی و انتخاب ۱۵ تصویرگر برتر و معرفی به این رویداد، توسط امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

برپایی نمایشگاه کتاب‌های آموزشی کتابخانه کانون پرورش فکری

نمایشگاه کتاب «دارم شروع می‌شوم» شامل کتاب‌های آموزشی هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شده است. در این نمایشگاه ۵۴ اثر شامل ۳۰ عنوان کتاب فارسی و ۲۴ عنوان غیرفارسی به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا پایان مهر روزهای شنبه تا چهارشنبه برپاست.

انتشار فراخوان فصل پاییز جایزه کتاب ماه و سال

فراخوان فصلِ پاییز جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری هم این هفته توسط معاونت فرهنگی این کانون منتشر شد.

تمدید مهلت ارسال آثار به سومین جایزه نوفه

طبق یکی دیگر از اخبار این هفته، با اعلام دبیرخانه سومین دوره جایزه گمانه‌زن «نوفه»، مهلت ارسال اثر به این جایزه تا پایان مهرماه تمدید شد.

افتتاح نمایشگاه مجازی کتاب اندونزی

چهلمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی برای اولین بار به‌صورت مجازی و با ارائه امکاناتی نظیر فروش کتاب، خرید و فروش حق نشر، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، صبح امروز دوشنبه ۷ مهر افتتاح شد و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از صنعت نشر کشور ایران در این نمایشگاه که یک نمایشگاه ترکیبی است و علاوه بر نمایش کتاب، جنبه فروشگاهی نیز دارد، حضور پیدا کرد.

اعلام لغو برگزاری نمایشگاه کتاب وین

مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب وین ۲۰۲۰ این هفته اعلام کردند این رویداد به‌دلیل افزایش بیماری کووید -۱۹ در برگزار نخواهد شد. بنابراعلام وب سایت نمایشگاه کتاب وین، امکان برگزاری موافقیت آمیز نمایشگاه کتاب وین با وجود اقدامات احتیاطی ایمنی و اقدامات پیشگیرانه جامع، وجود نخواهد داشت.

اعلام تعویق در معرفی برنده بوکر به خاطر کتاب اوباما

در حالی‌که قرار بود بنیاد بوکر نام برنده امسال را روز ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) اعلام کند و این همان‌روزی است که کتاب خاطرات باراک اوباما منتشر می‌شود، برگزار کنندگان این جایزه تصمیم گرفتند تا چند روز دیرتر نام برنده ۲۰۲۰ خود را اعلام کنند. معرفی برنده بوکر ۲۰۲۰ در کنار برگزاری جایزه نوبل ادبیات از رویدادهای مهم پاییز هر سال است اما امسال انتشار کتاب خاطرات جدید باراک اوباما یکی از رویدادهای دیگری است که فصل پاییز را گرم‌تر می‌کند. این کتاب با عنوان «خاطرات باراک اوباما: سرزمین موعود» در ۷۶۸ صفحه به بازار می‌آید.

روز سه‌شنبه این هفته جایزه بوکر اعلام کرد تاریخ برگزاری مراسم معرفی برنده امسال را از ۱۷ نوامبر به ۱۹ نوامبر منتقل می‌کند تا از هم‌زمانی با کتاب اوباما جلوگیری کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.