×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
دولت سیاست مداخله در بورس نداشته است/ ۸ دقیقه فرصت برای پاسخگویی به اتهامات وارده در مناظرات کافی نبود

به گزارش تجارت گردان به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: سومین مناظره از سلسله مناظرات نامزد‌های ریاست جمهوری نیز به پایان رسید. به لطف این مناظره‌ها در موازات دیگر برنامه‌های تبلیغی نامزدها، امروز تصویر نسبتاً روشن تری از مواضع نامزد‌های محترم و رویکرد‌های آنها درباره موضوعات مختلف به دست آمد.

 ربیعی افزود: هنوز نارضایتی‌های قابل درک از سوی شماری از مردم و جریان‌های سیاسی درباره عدم احراز صلاحیت‌ها وجود دارد، اما با این حال به نظر میرسد که شور و شوق انتخاباتی در میان مردم و همه جریان‌ها و احزاب سیاسی در حال افزایش است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه روز گذشته، روز جهانی اهدای خون بود گفت: سالانه در کشور دو و نیم میلیون نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه می‌کنند که از این تعداد ۲ میلیون واحد خون اهدا می‌شود. اهدای خون در ایران سالهاست که داوطلبانه و بدون چشم داشت و با اهداف ایثارگرانه است. سازمان انتقال خون دارای بالاترین نرخ اهدا در میان کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی است؛ مطابق آمار سازمان جهانی بهداشت، نرخ اهدا در ایران، یک و نیم برابر کشور‌های با درآمد متوسط رو به بالاست.

وی بیان کرد: در سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا، سازمان انتقال خون با ۸ درصد کاهش ذخایر خونی نسبت به سال گذشته مواجه شد که این رقم بسیار کم‌تر از پیش بینی سازمان جهانی بهداشت برای کاهش ذخایر خونی برای کل کشور‌های جهان است که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمین زده می‌شود.

ربیعی ادامه داد: انتقال خون نمادی از جامعه مسئول و مسئولیت اجتماعی تک تک افراد جامعه است. لازم است همه ما اهدای خون را به عنوان یک وظیفه انسانی، اخلاقی و دینی ترویج کنیم؛ اهدای خون و اهدای عضو، زیست اطمینان بخشی برای روز مبادا و نیز ایجاد یک حس خوب زندگی برای همه ما ایرانیان است.

سخنگوی دولت در پاسخ به آخرین اقدامات دولت برای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و محدودیت کانادا برای شرکت ایرانیان در انتخابات پیش رو گفت: ستاد انتخابات کشور علاوه بر تمهید صندوق‌های بیشتر و استفاده از مکان‌های غیرسربسته در محل‌های رای گیری به نحوی که تجمع کمتری در صندوق‌ها به‌وجود بیاید؛ دو رویکرد واکسینه کردن کارگزاران انتخابات و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی را در مکان اخذ رای برای حفظ ایمنی و سلامت رای دهندگان و مجریان انتخابات اتخاذ کرده است. مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا برگزاری تجمع و میتینگ در مکان‌های بسته ممنوع است؛ البته دولت در راستای تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری روی این موضوع تاکید دارد که نشست‌های انتخاباتی با در نظر گرفتن محدودیت‌های کرونایی با هدف جلب مشارکت عمومی و افزایش شور و نشاط سیاسی برگزار شود.

ربیعی افزود: دولت کانادا خلاف عرف و موازین بین المللی اجازه برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری به دولت ایران در اخذ رای شهروندان مقیم ایرانی این کشور نداد. در این خصوص با هماهنگی به عمل آمده با دفتر نمایندگی ایران در آمریکا، یکی از نزدیک‌ترین شهر‌های آمریکا به عنوان مکان اخذ رای از شهروندان ایرانی مقیم در کانادا در نظر گرفته شده است.

در تمام دولت‌ها اختلاف نظر‌هایی درباره مسائل اقتصادی وجود دارد

سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر رئیس سابق بانک مرکزی گفت: اولا در ستاد اقتصادی دولت همه دیدگاه‌ها آزادانه مطرح و سپس تصمیم گیری نهایی صورت می‌گیرد. این موضوع فقط مختص دولت نیست بلکه در تمامی شورا‌ها و ستاد‌های همه قوا تصمیمات اینگونه اتخاذ می‌شود. وجود دیدگاه‌های مختلف امری طبیعی است، مهم تصمیم گیری نهایی براساس خرد جمعی است؛ البته معمولا دستگاه‌ها از نگاه وظایف تخصصی خود دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند، دیدگاه‌های متفاوت از جمله رئیس کل محترم بانک مرکزی می‌تواند بر همین اساس باشد.

وی با بیان اینکه در تمام دولت‌ها اختلاف نظر‌های کارشناسی درباره مسائل اقتصادی وجود داشته است که موضوع عجیبی نیست گفت: این دیدگاه‌های مختلف نقطه ضعف هیچ سیستمی نیست. اتفاقا شخص رئیس جمهور در جلسات به صحبت‌های افراد در جلسه گوش می‌کنند و از تمامی نقظه نظرات مثبت در تصمیم گیری‌های کلان استفاده می‌کنند. مسائل اقتصادی جزو پیچیده‌ترین مسائل هر کشوری محسوب می‌شود و برهمین اساس کارشناسان و مسئولان راهکار‌های مختلفی برای حل مشکلات اقتصادی ارائه می‌دهند.

ربیعی بیان کرد: بازار سرمایه نیز با استفاده از نظر کارشناسان و به صورت جمعی تصمیم گیری سیاست دولت فقط حمایت و تقویت بازار سرمایه بوده که همچنان نیز ادامه خواهد داشت. لذا بار‌ها اعلام شده دولت مداخله‌ای در امر بورس نداشته و بلکه تلاش کرده سیاست‌های رشد بازار سرمایه را دنبال کند درباره بازار سرمایه، صرفا شورای عالی بورس به عنوان نهاد ناظر و تخصصی تمهیدات و تصمیمات لازم را تدوین و ابلاغ می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره رئیس سابق بانک مرکزی با موضوع ریزش بورس و هشدار او در این زمینه گفت: وجود دیدگاه‌های مختلف امری طبیعی است، مهم تصمیم گیری نهایی براساس خرد جمعی است. البته معمولا دستگاه‌ها از نگاه وظایف تخصصی خود دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند.

وی افزود: درباره تامین کسری دولت از بورس و رقم‌های اعلام شده یک دروغ و جعل واقعیت صورت گرفته است. برخی آگاهانه یا نا آگاهانه فروش اوراق را نیز در محاسبه وارد کرده‌اند؛ حتی با مدنظر گرفتن فروش اوراق، عدد فضایی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، نادرست است و در مورد سهام پالایش یکم که مستقیم به دولت تعلق داشت و بنابر درخواست دولت به فروش رفته بود؛ تصمیمات جبرانی نیز اتخاذ شد که در مسیر نهایی شدن قرار دارد.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا دولت در مناظرات از ۸ دقیقه‌ی خود برای دفاع مقابل تهمت‌های کاندید‌های انتخابات استفاده نکرد و چه تهمت‌هایی نیاز به پاسخگویی داشت؟ گفت: در مناظره اول بیش از ۳۰ مورد اتهام به دولت زده شد، بعد از پیگیری در تصمیمی که گرفته شد اجازه پاسخ در ۴ مورد را به دولت دادند. این ۴ مورد، مسائل اساسی ما نبود، برای هر کدام هم دو دقیقه زمان تعیین شده بود که ما نمیتوانستیم در ۸ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهیم؛ تحریم برای ما مهم بود و مایل بودیم نیم ساعت درباره آن صحبت کنیم، اما، چون این فرصت به ما داده نشد، تشخیص دادیم که پاسخ ندهیم. فرصتی که انتظار داشتیم، قبل یا بعد از مناظرات بود؛ تخریب دولت و نادیده انگاری ۸ سال اقدامات دولت جفا بود.

سخنگوی دولت درباره این سوال که هفته گذشته آقای روحانی اعلام کرد که اگر تصمیمات کشور پشتوانه مردمی نداشته باشند مشروعیتی ندارد و تجسم این مشروعیت را هم مشارکت در انتخابات دانسته است. نظرسنجی‌های اخیر، اما نشان می‌دهد که میزان مشارکت احتمالا پایین است؛ آیا شما این موضوع را خطری برای نظام جمهوری اسلامی می‌دانید؟ گفت: یک قاعده‌ای در تمام دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه تمام تصمیم‌های سیاسی باید متکی بر آرای عمومی و تفاهم باشد؛ دیدگاه آقای روحانی نیز بر اساس این قاعده عمومی است.

وی ادامه داد: در ایرانِ پیش از پیروزی انقلاب که اساسا، معیار و شاخصی برای سنجش میزان مشروعیت مدنی وجود نداشت. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی بنیانی را بنا گذاشتند که بر اساس آن، حتی تغییر نظام سیاسی متکی بر آرای عمومی بود؛ این روند تاکنون نیز ادامه داشته و موید اهمیت رای و نظر مردم است. در مقاطع مختلف و در انتخاب‌های مختلف نیز، میزان مشارکت‌ها بنابر شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی معمولا متفاوت بوده است؛ آنچه مهم است استمرار بنیاد «محوریت تغییرات بر اساس نظر مردم» است.

ربیعی گفت: معمولا در ایران، پیش‌بینی دقیقی از نتایج انتخابات نمی‌توان داشت. در برخی انتخابات سنجش‌های پیش از انتخابات، چیز دیگری را نشان داده و پای صندوق رای، اتفاق دیگری رخ داده است. مردم باید با آزادی کامل و با آگاهی کامل، پای صندوق آرا بیایند؛ ملاک هم تشخیص ملت است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در مناظره سوم ریاست جمهوری یکی از نامزدها، برجام را چک بی محلی دانسته که جواب نداده است. همچنین گفته که امکان تعامل با جهان وجود دارد و این دولت نتوانسته با کشور‌ها ارتباط برقرار کند، گفت: متاسفم که برخی با اظهار نظرهایشان نشان می‌دهند که هیچ درک درستی از روابط بین الملل و اقتصاد بهم پیوسته جهانی ندارند؛ همین کشور عراق که مثال زده بودند، به عنوان کشوری که دوست، همسایه و برادر ما بوده و هست و پیوستگی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیادی با آن‌ها داریم، موقع خرید واکسن کرونا، بدون اجازه آمریکا پولمان را انتقال نداد.

وی بیان کرد: شما وقتی ماهیت تحریم‌ها را درک نکنید یا عامدانه آن را نادیده بگیرید، طبیعی است که همچین اظهار نظر‌هایی داشته باشید. البته به نظرم مشکل ما در این مناظره‌ها، فقط نام نبردن از تحریم نبود؛ بلکه مشکل آن است که برخی حتی ماهیت تحریم را نمی‌شناسند. آن‌ها یا درکی از تحریم ندارند یا عامدانه اثرات تحریم‌ها را نادیده می‌گیرند؛ لذا این سوال پیش می‌آید که چطور میخواهید برنامه‌ای برای کاهش رنج مردم داشته باشید وقتی ماهیت تحریم را نمی‌شناسید. این داستانی که می‌خواهم روایت کنم، مربوط به قرون گذشته نیست؛ برای همین چند وقت قبل است. تا دیروز برخی برجام را لاشه متعفن خواندند؛ آن را در مجلس به آتش کشیدند، ولی امروز برجام را دستاورد نظام می‌دانند.

ربیعی افزود: این حرف درستی است که اجرای موفق هر سیاست خارجی، نیاز به اقتدار دارد. کاش جواب می‌دادند که اگر این دولت مقتدر نبود چگونه توانست، با وجود خروج آمریکا از برجام، آمریکای ترامپ را در جهان منزوی کند، طرح‌های خطرناک آن را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به شکست بکشاند و در دادگاه‌های بین المللی محکوم کند و سرانجام آمریکا را به میز مذاکره بر اساس احترام به حقوق متقابل بازگرداند؟ کاش بجای نمایش اقتدار، جواب می‌دادند که اگر به اقتدار ملی اهمیت می‌دهند؛ بر چه اساسی در برابر هجمه‌های غیرمنصفانه و حتی بی رحمانه به دولت و به ویژه دیپلمات‌های ما در خط مقدم از فیلم سازی‌های تخیلی، اتهام زنی‌های بی اساس گرفته تا برافراشتن بیلبورد‌های اهانت آمیز عده‌ای اقلیت افراطی، سکوت کردند و اجازه دادند که اجماع و اقتدار داخلی ما پیش چشم جهانیان مخدوش شود؟

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم به رغم همه بی اخلاقی‌های داخلی، مقتدرانه از حقوق مردم دفاع کرده و در مواقعی هم باید درد تیر زهرآگین داخلی را تحمل می‌کرد و هم در برابر باران تیر دشمنان خارجی سپر می‌گرفت. محصول این اقتدار را امروز نه تنها در بازگشت آمریکا به میز مذاکرات بلکه در توسعه بی وقفه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای از جمله در نتایج تحقیق و توسعه ببینیم. برای اثبات این موفقیت‌ها اشاره به همین یک مورد کافی است که طبق قانون راهبردی مجلس، سازمان انرژی اتمی موظف شد که ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد در طول یک سال تولید کند، اما از زمان ابلاغ آن قانون تا به امروز که حدود پنج ماه می‌شود، طبق آخرین خبر، حدود ۱۰۸ کیلو اوارنیوم ۲۰ درصد تولید شده است. اینکه طی کمتر از نصف زمان در نظر گرفته شده، سازمان انرژی اتمی به هدف تعیین شده از سوی مجلس دست یافته است و حتی در زمینه تولید اوارنیوم ۶۰ درصد در فاصله کوتاهی که از زمان تولید می‌گذرد، حدود شش و نیم کیلوگرم اورانیوم با غنای مورد نظر تولید شده؛ آیا این‌ها دلایل و شواهدی قوی دال بر اقتدار و توانمندی ما نیست؟

وی افزود: واقعیت این است که با اقتدار نمی‌شود شعاری برخورد کرد. ما نه در حرف بلکه در عمل نشان دادیم که معنا و مصداق اقتدار چیست. باید توجه داشت همه جنگ‌ها دارای آسیب است و جنگ اقتصادی نیز جنگ علیه تمامیت زندگی مردم بود. اما مثلث حمایت مقام معظم رهبری، مقاومت مردم و تلاش دولت موجب شکست تحریم شد. ان‌شاالله مردم در ماه‌های آینده رفع تحریم و طعم مقاومت خود را می‌چشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.