×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | دو توصیه کارشناسان مسکن به خانه‌اولی‌ها

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، آمارهای مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه نشان می‌دهد در حالی که هم‌ اکنون بازار مسکن در مسیر ثبات قیمتی قرار گرفته است موقعیت مناسبی برای خانه‌اولی‌های دارای تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم ایجاد شده است.

برخی از این متقاضیان که در ماه‌های گذشته به دلیل جهش قیمت مسکن، ورود خود به بازار برای خرید آپارتمان با استفاده از تسهیلات یکم را به تعویق انداخته بودند از هم‌ اکنون می‌توانند وارد بازار شده و نسبت به انتخاب واحد مسکونی مورد نیاز خود برای خرید اقدام کنند.

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد در حالی که قیمت مسکن در دو ماه مرداد و شهریور امسال کاهش پیدا کرد و در مهرماه نیز بدون تغییر و در وضعیت ثبات قیمتی باقی ماند اما در بسیاری از مناطق مصرفی و مقصد جست وجوی ملکی خانه‌اولی‌ها، روند کاهش قیمت به سمت ثبات همچنان ادامه دارد و در حال حاضر موقعیت مناسبی برای شروع به جست و جو در بازار برای یافتن واحد مسکونی مورد نظر از سوی خانه‌اولی‌ها و متقاضیان مصرفی فراهم است.

این در حالی است که به گفته واسطه‌های بازار مسکن در حالی که برخی از خانه‌اولی‌ها به دلیل جهش قیمت مسکن جست و جو برای یافتن آپارتمان مورد نظرشان را به صورت موقت، متوقف کرده بودند اما طی هفته‌های گذشته به دنبال بروز نشانه‌های کاهش و ثبات قیمت واحدهای مسکونی به صورت مجدد به بازار ورود کرده‌اند و در حال رصد شرایط هستند.

این گروه از فعالان بازار مسکن دو توصیه خطاب به دو گروه از خانه‌اولی‌ها مطرح می‌کنند. اولین توصیه خطاب به آن دسته از خانه‌اولی هایی است که پیش از این در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کرده و هم اکنون امکان دریافت تسهیلات از این صندوق برای خرید آپارتمان دارند.

فعالان بازار مسکن به این گروه از متقاضیان توصیه می کنند حال که بازار مسکن به شرایط ثبات قیمتی رسیده و روند افت قیمت‌ها همچنان در بازار مسکن عمده مناطق مصرفی شهر تهران همچون منطقه ۵،۹،۱۰ و … ادامه دارد، بهتر است رصد شرایط بازار را از سر گرفته و جست و جوهای جدید خود برای یافتن واحد مسکونی مورد نظرشان را نیز آغاز کنند. تا بتوانند به محض واقعی شدن قیمت‌ها و تثبیت شرایط قیمتی، آپارتمان مورد نظر خود را خریداری کنند.

از سوی دیگر به گروه دیگری از خانه اولی ها که هنوز اقدام به سپرده گذاری در صندوق یکم برای خرید مسکن نکرده‌اند توصیه می‌کنند با توجه به چشم‌انداز بازار مسکن و عدم پیش بینی رشد محسوس قیمت‌ها حداقل تا دو سال آینده از هم‌ اکنون برای استفاده از این تسهیلات به منظور خرید آپارتمان اقدام به سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند در فرصت مناسب اقدام به خرید مسکن کنند.

شواهد آماری هم نشان می‌دهد ماه گذشته-مهرماه-بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن مربوط به واحدهای مسکونی ریزمتراژ و کوچک متراژ بوده است. مهرماه امسال واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن شهر تهران یعنی ۱۴.۲ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین واحدهای مسکونی ۴۰ تا ۵۰ متر نیز سهم نزدیک به ۱۲ درصدی از کل معاملات مسکن پایتخت را داشته‌اند که سهمی قابل توجه محسوب می‌شود.

خریداران این واحدها عمدتا خانه‌اولی‌هایی هستند که برای اولین بار اقدام به خرید مسکن با استفاده از تسهیلات کرده‌اند. فعالان بازار مسکن پیش بینی می‌کنند در ماه‌های پیش‌رو به شرط ادامه کاهش قیمت‌ها و رسیدن بازار مسکن به ثبات قیمتی، سهم این گروه از معاملات در میان سایر معاملات مسکن افزایش پیدا کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.