×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دژپسند: برنامه‌های دشمن نقش بر آب شد

تجارت گردان | دژپسند: برنامه‌های دشمن نقش بر آب شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا، «فرهاد دژپسند» عصر امروز (دوشنبه) در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، افزود: آنچه در برنامه های دشمن هدفگذاری شده بود، به همت همه نقش بر آب شد؛ در ۶ ماه اخیر روند تلاطم متوقف شد و امیدوارم با همت بخش خصوصی سال آینده ارقامی متمایز اعلام کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به شرایط اشتغال و تولید در کشور گفت: به عنوان یک نمونه، به تازگی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی شرایط آن استان را به دقت مورد بررسی قرار دادیم؛ نتیجه این بررسی‌ها نشان داد که نرخ بیکاری در مناطق روستایی در این استان به حدود ۳.۷ درصد و نرخ بیکاری شهری در این استان به ۸.۷ درصد رسیده است.

دژ پسند اضافه کرد: در این استان از چند واحد تولیدی بازدید داشتم که نشان می‌داد اقتصاد روند رو به بهبود را طی می‌کند؛ ‌البته تا نقطه مطلوب فاصله داریم اما به رغم این محدودیت‌ها، می توان گفت برنامه‌های دشمن نقش بر آب شده و ما توانسته ایم از تلاطم تحریم‌ها عبور کنیم.

وی با طرح این سوال که چگونه توانستیم از این شرایط عبور کنیم، گفت: همه اینها حاصل تلاش همه آحاد جامعه، بخش خصوصی و دولت محقق شد؛ جنگ حیدری نعمتی راه‌اندازی نکردیم؛ در این دوره فعالان بخش اقتصادی نقش کلیدی خود را به خوبی ایفا کردند.

وزیر اقتصاد افزود: امروز بازار ارز تقریبا به یک تعادل نسبی دست پیدا کرده است؛ اینکه اعلام شده تقاضای نیما کمتر از عرضه است، نشان‌دهنده این مهم است که فعالان بخش خصوصی به راحتی می‌توانند ارز خود را تامین کنند؛ اگر صادرات نفت و عرضه ارز با مشکل مواجه شده، بخش خصوصی نقش خود را به درستی ایفا کرد و به داد و کمک اقتصاد کشور آمد.

وی ادامه داد: شرایط تحریمی – آن هم با این شدت و حدت – مداخله‌های دولت را ایجاب می‌کرد، ولی دولت به اعتماد همراهی بخش خصوصی خویشتن‌داری کرد؛ در ابتدا بخشنامه‌هایی صادر می‌شد، مثلا صادرات گوجه فرنگی در زمان بارگیری ممنوع می‌شد اما اکنون این روند بهبود پیدا کرده است.

دژ پسند اظهار داشت: این اقدامات کمک کرد با وجود همه محدودیت‌ها، در زمینه تجارت برون مرزی فقط دو رتبه تنزل داشتیه باشیم؛ البته امتیاز ما در ماه‌های اخیر ثابت بود و این تنزل به این خاطر بود که کشورهای دیگر بهبود عملکرد داشتند.

وی تصریح کرد: در ۶ ماه نخست امسال، شاخص‌ها نشان داد که اقتصاد ایران ظرفیت پرش و سرکوب تلاطم دارد؛ برای استفاده از این ظرفیت، هیچ بخشی بهتر از بخش خصوصی نمی‌تواند عمل کند.

کاهش ۱۱ درصد تجارت خارجی به دلیل اصلاح پایه صادراتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگرچه تجارت خارجی در هفت ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است، اما این کاهش ناشی از اصلاح قیمت پایه صادراتی است.
قیمتی که در سامانه ارزش سایت سازمان توسعه تجارت ایران اعلام می‌شود، قیمت پایه صادراتی بوده و در پروانه گمرکی لحاظ می‌گردد و جایزه صادراتی، عوارض و بازگشت ارز بر مبنای آن محاسبه می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: آمار تجارت خارجی ۷ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد که روند تجارت خارجی قابل قبول است.

دژپسند بیان داشت: از ۴ ماه آخر سال گذشته اصلاح نرخ پایه های صادراتی انجام شد و بطور متوسط حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت پایه صادراتی داشتیم.

حرکت صادرکنندگان زیر رگبار خارجی‌ها و موانع‌ داخلی‌ها

«غلامحسین شافعی» نیز با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی گفت: صادرکنندگان ما واقعا کار بسیاری متفاوتی انجام می‌دهند. از پایان فروردین ۹۷ مخصوصا در ۶ ماهه اول، صادرکنندگان در مسیر حرکت خود زیر رگبار انواع آتش‌ها حرکت کردند. چه آن رگبارهایی که از خارج به سمتشان پرتاب شد و چه موانع داخلی که اثراتش کمتر از موانع خارجی نبود.

وی ادامه داد: در آن زمان این سربازان اقتصادی گاهی با اتهامات مختلف رو به رو بودند، اما بر اساس اعتقادشان و علیرغم همه موانع به مسیر خود ادامه دادند؛ در آن زمان هر روز با چندین «سورپرایز» رو به رو می‌شدیم، چنانچه وقتی کالا از مبدا حرکت می‌کرد و به مرز ‌می‌رسید، ممکن بود سه یا چهار مرتبه مقررات صادرات این کالا تغییر کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه علیرغم همه این اتفاق‌ها می‌بینیم که از صادرکنندگان تقدیر می‌شود، افزود: امروزه رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی حاضر شده و می‌گویند دیدگاه من به صادرکنندگان نسبت به سال گذشته تغییر کرده که این موضوع جای امیدواری بسیار دارد. اطمینان دارم اگر به حفظ این موضع دوطرفه تلاش کرده و جهت ارتقای آن گام برداریم، در آینده وضعیت متفاوت‌تری خوهیم داشت.

شافعی دربار شاخص‌های اقتصادی بیان کرد: هر ماه در اتاق بازرگانی گزارش‌هایی تهیه می‌شود که این گزارش‌ها در دو ماه گذشته روند کند حرکت رو به بالا را نشان داده است. بر این اساس بیشترین اثرگذاری مربوط به کشاورزی بوده که عمده آن به دلیل ترسالی سال گذشته است. در این ماه نیز امیدواری برای تداوم حرکت رو به جلو وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد: درخواست می‌کنیم وقتی مسائل ارزی یا ریالی درباره بنگاه‌های اقتصادی مطرح می‌شود، بخش خصوصی از دیگر بخش‌ها تفکیک شود.

وی ادامه داد: چنانچه درباره صندوق ذخیره ارزی این اتفاق رخ داد؛ در آن زمان مطرح شد که بنگاه‌های اقتصادی ارقام بسیار کلانی بدهی ارزی دارند و همه معتقد بودند این بدهی مربوط به بخش خصوصی است. اما وقتی بدهی ارزی بخش خصوصی به صورت تفکیکی اعلام شد رقم بسیار کمتر بود.

شافعی با بیان اینکه درباره مسائل ریالی نیز این موضوع صادق است، تصریح کرد: بیشتر بدهی‌ها مربوط به بخش خصوصی نیست اما بخش خصوصی فشار آن را متحمل می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.