×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | دژپسند: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ۵۰ درصد افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا؛ «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز سه شنبه در نشستی خبری افزود: افزایش ۵۰ درصدی این سرمایه گذاری با وجود تلاش‌ها برای قطع سرمایه‌گذاری خارجی، تحقق یافته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیر تاریخی تلاش‌ها برای قطع وابستگی به نفت در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال ۷۵ رهبر معظم انقلاب دستور تدوین اقتصاد بدون نفت را صادر کردند.
دژپسند ادامه داد: تلاش زیادی برای قطع درآمد‌های نفتی و تعریف راهکار‌های جایگزین صورت گرفته است که مهمترین آن‌ها درآمد‌های مالیاتی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حتی یک ریال از سیستم بانکی برای تامین بودجه عمومی استقراض نشده است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون درآمد‌های مالیاتی بخش قابل توجهی از هزینه‌های دولت را پوشش می‌دهد.
وی با اشاره به انتشار اوراق گفت: تا امروز برای بازپرداخت وجوه اوراق یک ساعت تاخیر نداشته ایم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای قطع صادرات غیر نفتی گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال میزان صادرات غیرنفتی از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش یافته البته از نظر ارزشی ۳ درصد کاهش یافته است.
وی افرود: این کاهش سه درصدی ناشی از اصلاح پایه‌های صادراتی توسط گمرک بوده است.

وزیر اقتصاد گفت: ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته توسط نظام بانکی تسهیلات بانکی پرداخت شده که انتظار میرود این رقم تا انتهای سال جاری به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.
دژپسند افزود: بحث دیجیتالی کردن بانک‌ها از سوی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد به آن‌ها ابلاغ شده و همچنین بحث حاکمیت شرکتی نیز بطور جدی دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اجرای پروژه “امید شهر” اظهار داشت: این طرح که امروز در راستای مولد سازی دارایی‌ها بین بانک مسکن و سپه امضاء شد، می‌تواند اهرمی جدی برای پیش راندن بخش‌های دیگر اقتصاد شود.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: با پیشبرد برنامه‌های خزانه داری الکترونیک، در حال حاضر نه تنها، چک کاغذی صادر نمی‌شود، بلکه حتی نیازی به مراجعه حضوری نمایندگان دستگاه‌ها در محل خزانه وجود ندارد.
دژپسند گفت: با وجود همه تنگنا ها، در سال جاری شاهد رشد نیم درصدی صادرات غیر نفتی هستیم.

حمایت از بازار سرمایه
وزیر اقتصاد گفت: خصوصی سازی باید شفاف و بدون دغدغه انجام شود و بازار سرمایه بهترین فضا را برای واگذاری‌ها مهیا کرده است.
دژپسند با بیان اینکه در بورس دنبال این هستیم که نقش تحرک بخش خصوصی را ایفا کند، افزود: گردش نقدینگی در بورس باعث شده تا نقدینگی به صورت مناسب در اقتصاد گردش داشته باشد.
وی یادآور شد: بدون مداخله در بورس، بازار بورس به خوبی مدیریت شده است که بهترین نمونه آن پس از شهادت سردار سلیمانی رخ داد که ریزش بورس با تلاش مدیران بورس تحت کنترل درآمد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در مسیر پدیرش در بورس هستند گفت: هیات پدیرش در هفته دو جلسه می‌گذارد تا ورود شرکت‌ها تسهیل شود.
وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا برای بهبود فضای کسب و کار گفت: تلاش می‌شود تا مقررات زائد دست و پاگیر کسب و کار خود را حذف کنیم.
دژپسند ادامه داد: برای بهبود فضای کسب و کار، بحث فساد زدایی بسیار مورد توجه است و باید با فساد، بدون تعارف برخورد کرد.
وی خاطرنشان کرد: مقابله با فساد فقط برخورد فیزیکی نیست بلکه با اقتصاد شیشه‌ای و هوشمند می‌توان جلوی وقوع فساد در بخش‌ها را گرفت و بر این اساس هوشمندی سیستم گمرک، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی در دست اجراست.

روند رشد تورم کاهشی است
وزیر اقتصاد با اشاره به میزان تورم گفت: نرخ تورم خرده‌فروشی اکنون به بیش از ۳۸ درصد رسیده که هرچند مطلوب نیست، اما روند آن نشان دهنده کاهش شدت رشد آن است.
دژپسند ادامه داد: هفته گذشته وزیر صنعت در جلسه‌ای اعلام کرد که از ۱۰۰ قلم کالای مورد بررسی در حدود بیش از ۵۰ قلم کالا با کاهش قیمت مواجه بوده‌ایم. وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط اقتصادی باید نرخ تورم خرده‌فروشی و همچنین نرخ بیکاری کاهش یابد، ادامه داد:در برخی استان‌ها نرخ بیکاری به زیر ۶ درصد رسیده است از جمله در استان خراسان رضوی که نرخ بیکاری زیر ۶ درصد و نرخ بیکاری روستایی به زیر ۴ درصد افت کرده است.

رشد اقتصای غیر نفتی، مثبت است
وزیر اقتصاد درباره میزان رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی ما بدون احتساب نفت مثبت بوده، اما در صورت در نظر گرفتن وضعیت درآمد‌های نفتی میزان رشد اقتصادی منفی می‌شود.
دژپسند گفت: در شش ماهه نخست امسال میزان رشد اقتصادی نیم درصد و سه ماهه دوم شش دهم درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا مجموع رشد اقتصادی در سال ۹۸ به حدود ۹ دهم درصد افزایش یابد.
وی درباره رشد اقتصادی سال بعد نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی سال ۹۹ مثبت باشد، اما رقم دقیق آن را نمی‌توان اکنون تعیین کرد.

به کانال مالی اروپا متکی نمی‌شویم
وزیر اقتصاد درباره سازوکار ارتباط مالی با اروپا گفت: این تلاش می‌کنیم از آن به نحو مطلوب بهره برداری کنیم، اما خود را به آن متکی نخواهیم کرد.
دژپسند با اشاره به روند خصوصی سازی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۹۷ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است.
وی درباره مالیات عایدی بر سرمایه گفت: این موضوع در قالب اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در دولت در دست بررسی قرار دارد که در آن موضوعات مختلف مطرح شده است.
دژپسند خاطرنشان کرد: در بخش درآمد‌های مالیاتی تلاش داریم که از فشار به مودیان خوش حساب قدیمی و بخش تولید خودداری کنیم، اما در مقابل سعی کرده‌ایم با هوشمندسازی، جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

امیدواریم وارد لیست سیاه FATF نشویم
وزیر اقتصاد درباره عدم پذیرش لوایح اف‌ای‌تی‌اف گفت: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت در دست بررسی قرار دارد که تصمیم‌گیری درباره آن به جلسات آتی موکول شده است.
دژپسند با بیان اینکه جلسه کارگروه از ۲۷ بهمن تا دوم اسفند برگزار می‌شود، ادامه داد: نمایندگان ایران در اجلاس مقدماتی شرکت کرده و نظرات خود را مطرح کردند.
وی گفت: با توجه به اینکه ۳۶ بند از ۴۱ بند لوایح امتیاز توسط ایران تصویب و اجرا شده است نمایندگان ایران استدلال می‌کنند که قرار دادن ایران در لیست سیاه توجیه‌پذیر نیست و امیدواریم مانع از پیوستن ایران به لیست سیاه شویم.
وزیر اقتصاد درباره ادعای حذف اخذ مالیات از سود بانکی گفت: تدوین این لایحه چندین مرحله داشته است و هیچگاه در پیش نویس نهایی تدوین شده این موضوع نبوده است.
وی ادامه داد در شرایط کنونی که با حجم نقدینگی بالا مواجه هستیم، کوچ نقدینگی از بانک‌ها و نظام پولی به بازار‌های موازی مانند سکه، ارز و زمین مشکل‌ساز خواهد بود و ضربات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد بنابراین در اصلاح طرح نهایی تدوین شده این بحث مطرح نبوده است.
دژپسند درباره مالیات اخذ مالیات از سفر‌های خارجی گفت: مالیات جدیدی قرار نیست اخذ شود بلکه همان عوارض قدیمی خروج از کشور است که مقدار آن نیز افزایش نیافته است.
وزیر اقتصاد درباره تحقیق افشای فساد نیز گفت: اعلام کرده‌ایم که اگر کسی فساد را افشا کرده و منجر به صدور حکم شود جایزه می‌گیرد تاکنون مواردی مطرح شده، اما مستندات خاصی برای آن ارائه نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.