×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
دیم‌کاری در استانی که ۲ بار رنگ سیلاب دید/وعده دوباره وزارت نیرو!

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شاید عجیب باشد استانی که هرسال با مشکل سیلاب مواجه است همچنان اندر خم مشکل تخصیص آب باشد و عمده اراضی کشاورزی آن به‌صورت دیم کشت شود، مشکلی که پیش‌ازاین بارها توسط رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری مهر مطالبه گری شده است.

و اما در آخرین واکنش‌ها پیرامون وعده‌های متولیان، این بار نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد لب به انتقاد از مشکلات این حوزه گشود.

تجارت گردان | دیم‌کاری در استانی که ۲ بار رنگ سیلاب دید/وعده دوباره وزارت نیرو!

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه ما به دنبال بحث تخصیص آب لرستان در سطح مسئولان ملی کشور هستیم، گفت: من به معاون اول رئیس جمهور هم گفتم که نه عقلی، نه منطقی و نه دینی است، یک استانی که دو بار در سال دچار سیلاب شده، میزان زمین‌های کشاورزی آبی آن کمتر از میانگین کشوری باشد.

وی تاکید کرد: باید شبانه روزی تلاش کنیم تا این عقب ماندگی‌های استان را رفع کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: با پیگیری‌ها و نامه نگاری‌های صورت گرفته، وزارت نیرو موافقت کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای شبکه‌های آبیاری سدهای استان اختصاص پیدا کند.

وزارت نیرو به تعهدات خود عمل نکرد

این اظهارات در حالی است که اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز پیش از این در سخنانی با اشاره به موضوع عدم ایجاد شبکه‌های پایاب سدهای استان، عنوان کرد: سد «ایوشان» بنا بوده که دو هزار و ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی از طریق آن آبی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه همچنین بنا بوده از طریق احداث سد «مروک» سه هزار هکتار زمین کشاورزی آبی شود، ادامه داد: همچنین دو هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نیز قرار بوده که از طریق سد «حوضیان» آبی شود.

تجارت گردان | دیم‌کاری در استانی که ۲ بار رنگ سیلاب دید/وعده دوباره وزارت نیرو!

حسنی مقدم، افزود: احداث سد توسط وزارت نیرو است، انتقال و اجرای شبکه‌های یک و دو که آب را از سد به زمین انتقال می‌دهد نیز بر عهده وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای باید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در داخل زمین و اجرای شبکه‌های سه و چهار انتقال آب بر عهده جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: متأسفانه همکاران ما در وزارت نیرو تا کنون به دلایل متعددی که اعلام می‌کنند نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند و این قضیه مورد اعتراض ما هم هست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه از سد به عنوان «تشتک تبخیر» در حال حاضر استفاده می‌شود، افزود: خواهش ما این است که شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو سریع‌تر نسبت به اجرای این شبکه‌ها اقدام لازم را داشته باشند.

حسنی مقدم، عنوان کرد: در صورتی که وزارت نیرو به تعهدات خود عمل کنند برای اجرای اجرای شبکه سه و چهار، آبیاری‌های تحت فشار و سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع محدودیت اعتباری نداریم.

بنابراین گزارش، استان لرستان به‌عنوان سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که ده‌ها سال است بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا از برکات این نعمت خدادادی در رونق حوزه کشاورزی، صنعت و… بهره برداری کنند.

تجارت گردان | دیم‌کاری در استانی که ۲ بار رنگ سیلاب دید/وعده دوباره وزارت نیرو!

بر اساس نقشه‌های موجود ۵۹ درصد مساحت استان در حوزه کرخه و ۴۱ درصد در حوزه کارون بزرگ قرار گرفته است.

لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹۰۰۰ کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه با تولید حدود ۸ میلیارد متر مکعب رواناب و حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب رواناب ورودی به استان در مجموع ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب، معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را تشکیل داده و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است.

بر اساس آماربرداری دوره سوم در استان تعداد ۱۰۲۱۲ دهنه چشمه با خروجی سالانه حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب و ۱۶۶۳ رشته قنات با خروجی سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مکعب وجود دارد و مقدار ۷۰۰ میلیون متر مکعب از چاه‌های آب این استان تخلیه و بهره برداری می‌شود.

این در حالی است که لرستانی‌ها سال‌ها با موضوع در دست اجرا بودن پروژه‌های سد سازی و اما و اگرهای تخصیص آب در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت امیدوار نگه‌داشته شده‌اند تا این سدها روزی به بهره‌برداری برسند و سهم تخصیص آب مردم لرستان مشخص شود تا علاوه بر اینکه اراضی کشاورزی‌شان را رونق دهد، آن‌ها را از بی‌آبی و بیکاری نجات بخشد.

تجارت گردان | دیم‌کاری در استانی که ۲ بار رنگ سیلاب دید/وعده دوباره وزارت نیرو!

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پروژه‌های سدسازی این استان نیز طی سال‌های گذشته به دلیل آنچه از سوی مسئولان کمبود اعتبار و عدم تخصیص آب عنوان می‌شود متوقف‌شده یا عملیات اجرایی آنها به کندی پیش می‌رود و عملاً بی‌نتیجه مانده‌اند.

در این میان پروژه‌های سدسازی لرستان با ده‌ها سال قدمت آغاز عملیات اجرایی، کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند و امروز نیز زمزمه‌هایی مبنی بر محدودیت برداشت از رودخانه‌های لرستان به گوش می‌رسد تا عملاً راه بهره برداری از منابع آبی در لرستان بسته شود و بر محرومیت‌ها افزوده شود.

آخرین گزارش مهر در این زمینه با تیتر «ت وقف توسعه در پیچ کمبود آب / اراضی تشنه و سدها لبریز از وعده!» می‌توانید مطالعه کنید.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.