×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ذخیره سد زاینده رود ۳۰۳ میلیون مترمکعب/حدود ۲۵درصد سد پرشدگی دارد

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر حجم آب پشت سد زاینده رود را ۳۰۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: میزان آب ورودی به این سد روز دوشنبه هشتم فروردین ماه به ۷۱ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن به ۶۲ مترمکعب بر ثانیه رسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۴.۵ درصد از ظرفیت سد پرشدگی دارد، افزود: ۸۵.۵ از سد زاینده رود همچنان خالی است.

مدیر سد زاینده‌رود اضافه کرد: میزان ورودی آب به سد از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون ۳۷۳ میلیون مترمکعب و خروجی از آن در این بازه ۲۹۵ میلیون مترمکعب بوده است.

موسوی نائینی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، گفت: مجموع بارندگی در کوهرنگ از ابتدای سال آبی تا امروز نهم فروردین ماه ۱۴۰۱ یک هزار و ۱۵۳ میلیمتر ثبت شده در حالی که بارش‌ها در این منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۷۵۳ میلیمتر و در بلندمدت این حوضه یک هزار و ۱۴۳ میلیمتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق این آمار بارش‌های امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچنان ۵۳ درصد و در مقایسه با بلند مدت یک درصد افزایش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.