×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
راهکارهای خروج بازار لوازم‌خانگی از رکود

«علیرضا محمدی دانیالی» امروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون تخمین زده می‌شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش بازار لوازم خانگی کشور کالای قاچاق باشد.

محمدی دانیالی تاکید کرد: به دستور رییس‌جمهور مبنی بر پیگیری مساله قاچاق و اقدامات انجام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقابله با این پدیده شوم در دستور کار است.

وی گفت: با توجه به تولید لوازم‌خانگی بیش از میزان نیاز کشور، صادرات این محصولات و برقراری روابط حسنه تجاری به‌ویژه با کشورهای منطقه و همسایگان باید به عنوان راهکار دوم در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، پیشتر معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت گفته بود:‌ حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی سالیانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآور شد: حجم صادرات لوازم‌خانگی ایران به‌طور متوسط سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار است و به‌منظور ارتقای صادراتی باید ضمن عادی شدن روابط تجاری، مناسبات بنکی نیز عادی شود تا تولیدکنندگان با سهولت بیشتری به مبادله کالا پرداخته و پول‌شان را دریافت کنند.

وی همچنین از لزوم افزایش درآمدهای سرانه مردم در بلندمدت و ارتقای قدرت خریدشان به عنوان راهکار دیگر حل مساله رکود بازار یاد کرد.

دانش‌بنیان شدن صنعت لوازم‌خانگی

محمدی دانیالی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، تصریح‌کرد:‌ برای دانش بنیان شدن صنعت لوازم‌خانگی، باید کار اصلی در مراکز علمی و تحقیقاتی انجام شود و همچنین شرکت‌ها برای رشد و توسعه و دانش بنیان کردن این صنعت تلاش کنند.

وی  به تشکیل کانون هماهنگی «دانش، صنعت و بازار لوازم‌خانگی» با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به این ترتیب، این صنعت گام نخست را در جهت دانش‌بنیان شدن و استفاده از تحقیقات آکادمیک در مسیر تعالی و تکاملی برداشت.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: با تشکیل این کانون، شخصیت‌های آکادمیک و علمی و پژوهشی با بدنه صنعت لوازم‌خانگی مرتبط خواهند شد که حلقه پایانی آن بازار بوده و مدرنیزه‌کردن، به‌روز آوری و جهانی‌سازی این صنعت را در دستور کار خواهد داشت.

این انجمن با سه هدف اصلی رشد و توسعه صنعت لوازم خانگی، تاثیرگذاری مثبت بر مجامع و مجاری تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و همچنین دفاع از منافع بیش از ۲۵۰ عضو خود فعالیت می‌کند.

وی بیان‌داشت: این انجمن با تجمیع نظرات کارشناسی فعالان این حوزه و صنعتگران و همچنین پیگیری مشکلات آنها، سعی دارد با ارائه پیشنهادات و دفاع از برنامه‌ها در نهادهای تصمیم‌گیری همچون دولت و مجلس، تاثیرگذاری مثبت داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.