×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
راه‌اندازی اولین بانک آفشور با سرمایه ۵۰ میلیون دلاری/ امکان برقراری سوییفت بانکی

در یک دهه گذشته با تشدید تحریم‌های بانکی، راه اندازی بانک فراساحلی یکی از اولویت‌های برنامه کاری و اجرایی روسای مناطق آزاد قرار گرفت اما به دلایلی از جمله سختگیری‌های بانک مرکزی  و عدم تمایل سرمایه‌گذاران، این برنامه به اجرا نرسید.  آذر ماه سال گذشته هم دبیر شورای عالی مناطق آزاد از اجرای اقداماتی برای تاسیس بانک فراساحلی (آفشور) در مناطق آزاد خبر داد. سعید محمد آذرماه سال گذشته در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند با حداقل سرمایه بانک آفشور را تشکیل دهند و این مجموعه می‌تواند از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی مدیریت شود و مستقل از بانک مرکزی است که البته  شیوه‌نامه آن از سوی بانک مرکزی در حال تهیه است.

هر چند در گذشته هم بحث راه اندازی بانک فراساحلی در مناطق آزاد مطرح بود اما شرط بانک مرکزی برای سرمایه گذاری حداقل ۱۵۰ میلیون دلار مانع از اجرای این مهم می شد و محمد معتقد بود که این قانونی برای اجرا نشدن راه‌اندازی بانک آف‌شور بود و سنگ بزرگی در مسیر راه‌اندازی بانک‌های آف‌شور انداخته بودند. با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی سقف حداقل سرمایه ایجاد بانک آف‌شور را به پنج میلیون دلار کاهش دادیم و وقتی افرادی در ایران حداقل سرمایه را ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کردند اساسا به معنای انجام نشدن تاسیس بانک‌های آف‌شور در ایران بود.

با گذشت ۶ ماه از این وعده، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از اخذ مجوز راه اندازی اولین بانک افشور در یکی از مناطق آزاد خبر داد و گفت: خوشبختانه با مذاکرات پی در پی با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آفشور گرفته شد و امسال مقدمات راه اندازی بانک آفشور در کشور مهیا می‌شود.

هر چند که از سوی برخی از نهادها شنیده شد که هنوز بانک مرکزی مجوزی صادر نکرده اما سعید محمد، مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی  مناطق آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به موافقت صریح بانک مرکزی با راه اندازی بانک آفشور در منطقه آزاد کیش اظهار داشت: با بانک مرکزی در حال مکاتبه هستیم و بانک مرکزی هم در نامه‌ای موافقت خود را اعلام کرده و قرار بر این است که سهامداران صاحب صلاحیت را به بانک مرکزی معرفی و اعلام کنیم.

وی افزود: مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده و یک مجموعه و کنسرسیومی از سهامداران برای بانک افشور کیش تشکیل داده‌ایم  اما به دلایلی از جمله موضوعات تحریمی، اعضای این کنسرسیوم، رسانه‌ای نخواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه تا دو هفنه آینده به صورت رسمی پروپزال خود را به بانک مرکزی ارایه می‌دهیم، گفت: کفایت سرمایه برای تاسیس اولین بانک افشور در کیش ۵۰ میلیون دلار بوده اما از آنجایی که سهامداران بزرگی وارد این کنسرسیوم شده‌اند، تقاضا داده‎اند که سرمایه اولیه را به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش دهند.

محمد تاکید کرد: روش‌های خوب و کارآمدی برای نقل و انتقالات ارزی و امکان سوییفت و عملیات بانکی این بانک آفشور شناسایی کرده‌ایم، ادامه داد: با راه اندازی بانک آفشور در منطقه آزاد کیش امکان نقل و انتقالات بانکی برقرار خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.