×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
راه‌اندازی اولین قرارداد آتی ETF سهامی در بازار سرمایه

وحید مطهری‌نیا مدیر عملیات بازار ابزارهای نوین مالی بورس تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) با بیان اینکه بازار آتی صندوق‌های ETF فعلا در یک نماد و بر مبنای نماد «اهرم» به عنوان دارایی پایه راه‌اندازی شده و به مرور زمان با افزایش تعداد فعالان بازار و ارزش و حجم معاملات توسعه خواهد یافت، گفت: تاریخ سررسید نماد آتی صندوق اهرم، یک روز پیش از تاریخ سررسید قراردادهای اختیارمعامله این نماد درنظر گرفته شده تا شرایط برای اتخاذ استراتژی‌های معاملاتی بین بازار آتی و بازار اختیار تسهیل شود. سایر مشخصات بازار آتی در نماد فوق از طریق اطلاعیه آغاز دوره معاملاتی منتشر شده در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران در دسترس سرمایه‌گذاران است.

وی عنوان کرد که مزیت اصلی تعریف قرارداد آتی روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، عدم توقف نماد صندوق‌ها در بازار است.

به گفته مطهری‌نیا؛ یکی از ریسک‌های مهم بازار مشتقه، توقف نماد دارایی پایه به علل مختلف بوده که این ریسک در صندوق‌ها وجود ندارد. سایر مزیت‌های بازار آتی از جمله پوشش ریسک نوسان قیمت و مشخص شدن انتظار بازار از آینده قیمت‌ها، دو طرفه بودن بازار و انجام معاملات اهرمی، در بازار آتی صندوق‌های ETF نیز وجود دارد.

مدیر عملیات بازار ابزارهای نوین مالی بورس تهران با اشاره به این مطلب که بازار آتی اوراق بهادار از حدود یک ماه قبل از سوی بورس تهران به بازار سرمایه معرفی شده بود که طی این مدت، نمادهای آتی در سه دارایی‌پایه (در بازار سهام و بازار بدهی) تعریف شده است، اظهار کرد: حجم معاملات بازار آتی در مدت ذکر شده برابر با ۸ هزار قرارداد بوده که با توجه به مدت زمان اندک سپری شده از راه‌اندازی آن، مناسب ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: بازار آتی در حال طی مسیر طبیعی توسعه بوده و فرایند آشنایی فعالان بازار با مکانیزم‌ها و رویه‌های اجرایی زمان‌بر است. این موضوع در بازار اختیار معامله حدود یک تا دو سال زمان برده ولی با توجه به وجود زمینه‌های مشترک، پیش‌بینی می‌شود بازار آتی با سرعت بیشتری رونق پیدا کند.

مطهری‌نیا خاطرنشان کرد: بازار آتی صندوق‌های ETF مشابه بازار آتی سایر اوراق بهادار از طریق نرم‌افزارهای آنلاین معاملاتی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارد. اشخاص متقاضی استفاده از این ابزار، باید درخواست دسترسی به بازار را به کارگزار خود ارائه کنند. همچنین توصیه می‌شود اشخاصی وارد بازار مشتقه شوند که دانش و تسلط کافی به فرایندهای بازار آتی و اختیارمعامله را دارا باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.