×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رای دادگاه هواپیمای اوکراینی در مرحله ابلاغ/ با گلوگاه های فساد برخورد قاطع خواهد شد

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه تمام اهتمام و تلاش خود را در راستای کمک مؤثر به مسئولان اجرایی در راستای تحقق کامل شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید در جهت رفع دغدغه‌های عمومی مردم به کار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: مبارزه قاطع، بی‌امان و بدون وقفه با گلوگاه‌های فسادزاد علاوه بر مبارزه با مصادیق روز فساد در کشور دنبال خواهد شد و طرق ایجاد و گسترش فساد اقتصادی را بدون ملاحظه و قاطعیت در تمامی سطوح مجدانه پیگیری و مسدود خواهد شد.

وی گفت: در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم در حالی است که شومی و بدنامی رژیم جنایتکار، جعلی و منحوس صهیونیستی امروز بیش از پیش آشکار شده است و لزوم همکاری ملت‌های آزاده با مبارزه با دسیسه‌های این غده پوشالی استکبار نیز بیش از پیش مبرهن شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: انشالله قدس شریف از چنگال ناپاک صهیونیست‌ها رها شده و طعم شیرین دنیای بدون صهیونیست و فلسطین بدون غصب و غارت‌های اسرائیل معنا پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: تناقضات درونی رژیم جعلی و قدرت مقاومت ملی فلسطینیان در دفاع از سرزمین اجدادی و پاره تن جهان اسلام موازنه را به نفع دنیای اسلام و ملت فلسطین تغییر داده است.

ستایشی گفت: عجز صهیونیست‌های غاصب و تا به دندان مسلح در برابر دست‌های خالی، اما اراده‌های پولادین فلسطینیان آشکارتر شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: روز جهانی قدس امسال ملت‌های آزاده و ملت آزاده ایران نشان خواهند داد که خون‌های به ناحق ریخته شده زنان و مردان و کودکان موجب آب‌یاری درخت سر به فلک کشیده و تناور مقاومت شده و این عزم راسخ خانه پوشالی صهیونیست را از جا برخواهد کند و وعده الهی با نابودی دولت صهیونیستی محقق خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهید عجمیان گفت: پرونده مورد بحث در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان کرج رسیدگی شد و در رابطه با این موضوع کیفرخواست در خصوص ۱۶ نفر صادر شد و دادگاه بدوی حکم اعدام برای پنج نفر از متهمان و حبس برای سایرین صادر کرد.

ستایشی گفت: شعبه‌ای از شعب دیوان عالی کشور حکم صادره را در خصوص دو نفر از متهمان محکوم به اعدام را ابرام کرد و نسبت به سایرین این حکم را نقض کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس مقررات آئین دادرسی پرونده جهت رسیدگی اعاده و در اسفندماه جلسه رسیدگی برگزار شده است و تاکنون منتهی به صدور رأی نشده است.

وی بیان کرد: رسیدگی‌ها در دادسرا و دادرسی در محاکم صالحه با صرف وقت متناسب توسط قضات باتجربه، مطلع و مجرب صورت می‌پذیرد و تمامی اقدامات در سیر رسیدگی مر مقررات قانونی و موازین شرعی است.

ستایشی در ادامه و در خصوص انتقاد رئیس قوه قضائیه پیرامون نحوه صدور قرار وثیقه که بعضاً منجر به بازداشت شخص می‌شود، گفت: اقدامات قاضی رسیدگی‌کننده باید منطبق با قوانین و مقررات و ماهیت پرونده باشد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: نگاه دستگاه قضا به افزایش جمعیت کیفری نیست و اگر ضرورت و قانون ایجاب نکند همکاران در صدد صدور قرار‌های تأمین منتهی به بازداشت نیستند.

وی تصریح کرد: در قرار وثیقه نیز هر گاه مطلع عجز از تودیع وثیقه داشته باشد بر اساس مقررات قانونی باید بازداشت شو و در قرار‌های کفالت چنانچه فرد نتواند کفیل معرفی کند چاره‌ای ندارد.

ستایشی با بیان اینکه تمام تلاش ما در حدود قانون این است که قرار‌های تأمین کیفری منتهی به بازداشت نشود، گفت: ریاست قوه قضائیه خیلی دغدغه دارند که کسی بی‌مورد و یا حتی‌الامکان بازداشت نشود و تمام تلاش این است که کسی که می‌تواند آزاد بماند، بازداشت نشود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: دادستان کل کشور در اجرای فرامین ریاست قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای گوشزد کردند که از صدور قرار‌های منتهی به بازداشت و حتی قرار‌های بازداشت موقت جز در موارد قانونی پرهیز شود.

وی در خصوص افزایش قیمت سکه و ضرورت بازنگری در آرا صادره در حوزه مهریه گفت: در حوزه تعدیل مهریه‌ها دغدغه این است که کار به‌نحوی صورت گیرد که منتهی به بازداشت افراد در اجرای قانون محکومیت‌های مالی نشود.

ستایشی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ادارات اجرای ثبت برای بحث مهریه تکالیفی دارند. ادارات به تکالیف خود در این حوزه عمل می‌کنند؛ البته برخی از این موارد میز به محاکم می‌آید و مطالبه مهریه صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برای پرونده‌های تعدیل مهریه این پرونده‌ها به‌صورت فوق‌العاده رسیدگی شوند و تلاش شده در اوقات فوق‌العاده این پرونده‌ها را مورد رسیدگی قرار دهند.

وی اظهار کرد: در تمام دادگستری‌های کشور و دادگستری کل استان تهران تلاش کردند رابطه خود را با حوزه زندان و زندانیان و مددجویان در تمامی پرون ده‌ها و پرونده‌های مورد بحث مستمرا داشته باشند تا زندانیان مبادرت به تنظیم دادخواست تعدیل مهریه کنند.

ستایشی گفت: در زندان تهران بزرگ بر دیوار‌ها نحوه تنظیم دادخواست تعدیل مهریه نصب شده و دفتر خدمات الکترونیک قضائی مستقر نیز داریم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه گفت: با همکاران صحبت شده تا همکاران بخشی از مهریه با موضوع سکه را جدا کنند و با توافق و هماهنگی زوجین ما به ازای آن را به‌صورت ریالی در نظر بگیرند و موجبات پرداخت آن را به‌صورت تقسیط و ماهانه فراهم کنند.

وی گفت: نهایت تلاش ما این است که این موضوع را بتوانیم با توجه به افزایش قیمت سکه به‌گونه‌ای اقدام کنیم که موجبات بازداشت زوج نشود ضمن اینکه با رعایت کامل شرایط زوجه باشد.

ستایشی در خصوص بازداشت مجدد سپیده قلیان گفت: در خصوص عفو قبلاً به‌نحو اکمل صحبت شد و افراد می‌دانستند که اگر در قبال این عنایت، اقدام هوشمندانه و کریمانه بی‌توجهی کنند، چه شرایطی خواهند داشت.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در قبال کسانی که مشمول عفو شدند اگر مرتکب جرم جدیدی شوند، قطعاً با ارتکاب این جرایم از الطاف عفو معیاری خارج خواهند شد و قوه قضائیه لازم است مطابق موازین قانونی به جرایم جدید این افراد رسیدگی کند.

وی افزود: در خصوص پرونده مورد بحث به لحاظ جرم جدیدی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت رسیدگی قرار گرفت و ۲۸ اسفندماه سال گذشته با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

ستایشی گفت: این فرد به ارتکاب جرم اصرار داشت و با تکرار و اصرار عملکرد خلاف قانون و ادب، الزامات عفو را مورد توجه قرار نداد. قوه قضائیه ملزم به پاسداشت قانون و احترام به قانون است. این فرد مرتکب به اهانت شده است.

وی در خصوص برنامه قوه قضائیه برای جلوگیری از افزایش تورم اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور در اجرای قانون اساسی تکالیف نظارتی دارد و این موضوع و مهم را به عنوان برنامه در دستور کار قرار داده و قوانین متعددی در حوزه رشد تولید داریم.

وی عنوان کرد: در حوزه پولی نیز نظارت داریم و این موضوع در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور است و با توجه به مطالبات بانک‌ها، اثر آن کاهش نقدینگی است و در این موضوع مؤثر در مقام است. 

ستایشی گفت: عاملی که منجر به ایجاد تورم در اقتصاد شده و ملت عزیز را مورد فشار و در تنگنا قرار داده است، باید با کاری دقیق، سنجیده، علمی و فنی و کمک همه‌جانبه همه دستگاه‌ها مرتفع شود و نگاه ما این این است که موجبات تحقق و تجلی شعار سال به احسن وجه نمود پیدا کند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: معاونت منابع انسانی اعلام کرده است که فراخوان ثبت نام آزمون تصدی منصب قضا از ۲۹ فروردین سال جاری تا هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری صورت خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بهترین راه تجلی عدالت، اجرای قانون است و با توجه به تذکرات و توجهات مهمی که از سوی، ولی امر مسلمین و رئیس قوه قضاییه داده شده است، قوه قضاییه منطبق با موازین قانونی امور را پیگیری خواهد کرد.   برخورد با باند‌ها و شبکه‌های ایجاد و گسترش فساد در جامعه و کسانی که موجبات به سخره گرفتن قانون را به وجود می‌آورند اگر مرتکب جرم شوند، برخورد قانونی خواهد شد.

وی تصریح کرد: اطمینان داریم مردم شریف و  دغدغه‌مند و مردمی که در راهپیمایی‌ها حضور پررنگ دارند، قطعا مبین این است که مردم بزرگوار، قدرشناس، مسلمان و امام زمانی هستند و به موازین توجه دارند و کسانی که ضعف حجاب دارند امیدواریم در این ایام مبارک متحول شوند و افرادی هم که کشف حجاب می‌کنند امیدواریم به برکت این ایام باتوجه به تذکرات، دست از این اقدامات بردارند.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه افرادی که در عفو‌های اخیر مورد عفو قرار گرفتند مجددا کیفرخواست برای آن‌ها صادر شده است؟ گفت: محکوم  و متهمی که مشمول عفو شده برای مسائل گذشته آن‌ها پرونده باز نمی‌شود، مگر تخفیف مجازات باشد.   کسانی که پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل شده است، حتما مرتکب جرم جدید شده‌اند و اتهام جدیدی برای آن‌ها مترتب است.

سخنگوی قوه قضاییه در پرداخت پاداش‌های ارزی بعد از جام جهانی به بازیکنان، کادر فنی و اعضای هیأت رییسه و ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع، گفت: سازمان بازرسی کل کشور بنا بر وظایف و ماموریت‌های قانونی در مورد هزینه‌های جام‌جهانی قطر۲۰۲۲ ورود پیدا کرده است و در یک نامه هشداری به وزیر ورزش و جوانان درباره این پرداخت‌ها به بازیکنان، کادر فنی و هیات رییسه توضیح خواسته شده است.

وی یادآور شد: مطابق بخشنامه وزارت ورزش و جوانان در آبان ۱۳۹۹، پرداخت هرگونه پاداش به صورت ارزی و پرداخت مسکوکات طلا به بازیکنان، کادر فنی و هیات رییسه ممنوع اعلام شده بود. وزیر ورزش و جوانان به نامه سازمان بازرسی کل کشور پاسخ داده است و موضوع در حال پیگیری است و با توجه به حساسیت‌ها، موضوع با دقت، ظرافت، سرعت و صحت بررسی می‌شود و هر نتیجه‌ای حاصل شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.