×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رشت به عنوان شهر خلاق غذایی در یونسکو ثبت شد

شهردار رشت : ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو، گامی مهم و اساسی به سمت هدفمان، یعنی برند سازی رشت است. به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری شهر رشت، شهردار رشت از پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو در زمینه خوراک و غذاها خبر داد.

دکتر سید محمد علی ثابت‌ قدم، با گزارش مطلب ذکر شده، تشریح کرد: چهارشنبه گذشته در نشست یونسکو در پاریس، ایرنا بوکووا ، دبیرکل یونسکو اعلام کرد شهر رشت و ۴۶ شهر دیگر از ۳۳ کشور جهان، عضو شبکه جهانی شهر های خلاق شدند.

شهردار رشت اعلام کرد که رشت تنها شهر کشور است که در زمینه خوراک شناسی برگزیده شد. اصفهان نیز پیش از این در زمینه صنایع دستی به ثبت رسیده است.

شهر هایی که پیش تر به عضویت این شبکه درآمده اند، آدلاید استرالیا، بارسلون اسپانیا، برگن نرو، بوداپست مجارستان، دیترویت آمریکا، لیورپول انگلیس، رم ایتالیا، مونته ویدئو اروگوئه، سالوادور برزیل و سنگاپور می باشند.

دبیرکل یونسکو در یادمان دهمین سالگرد تشکیل کنوانسیون شبکه شهرهای خلاق یونسکو گفت : ‌این شبکه در سال ۲۰۰۹ با حضور ۱۱۴ شهر از سراسر جهان تاسیس شد . هدفی که از تاسیس این شبکه  وجود داشت، همکاری بین‌ المللی بین شهرهایی است که متعهد به سرمایه‌ گذاری روی خلاقیت به عنوان نیروی محرکه ای برای توسعه پایدار شهر، دربرگیری اجتماعی و طراوت و شادابی فرهنگی هستند.

وی در این نشست، اضافه کرد: شبکه شهرهای خلاق یونسکو نشان دهنده پتانسیل فرهنگی هر شهر در راستای تقویت توسعه پایدار می باشد. شهرها با پیوستن به این شبکه متعهد می‌ شوند که با نگرش تقویت خلاقیت و نوآوری در صنایع فرهنگی، مشارکت را در زندگی فرهنگی شهروندانش ارتقا داده و فرهنگ را در طرح ‌ها و استراتژی و برنامه ‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی خود قرار دهد.

تجارت گردان | رشت به عنوان شهر خلاق غذایی در یونسکو ثبت شد

دکتر شیدا مهنام ، نماینده ایران در کمیسیون علوم اجتماعی یونسکو و رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو_ ایران، شرح داد: شبکه شهرهای خلاق یعنی شهرهایی که در یکی از پنج حوزه صنایع دستی، معماری، خوراک‌ پزی، هنر و موسیقی ویژگی خاصی داشته باشند و به نوعی ویژگی متمایز کننده ای از سایر شهرهای دیگر کشورهای دنیا داشته باشند. یونسکو از سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت این شبکه را راه ‌اندازی کند و از سال ۲۰۰۹ این شبکه به بهره برداری عمومی رسید.

دکتر مهنام تاکید کرد: فضای رقابتی برای شهرهای بزرگ دنیا برای پیوستن به این شبکه آنقدر زیاد است که برای تکمیل پرونده هم محتوای ارسالی و هم فرمت اجرایی‌ مهم است تا در مجمع داروران بررسی شود و واقعاً کار سختی است. پرونده رشت با همکاری خوب شهرداری شهر رشت آماده شد و همکاران شهرداری چه در زمان آقای مهندس خلیلی و چه در دوره مدیریت آقای دکتر ثابت ‌قدم همکاری های بسیار بزرگی کردند.

دکتر مهنام درباره تاثیرات این اتفاق بر جذب گردشگر گفت : نکته‌ای که از این پس مهم است و واقعاً باید همه شهروندان به آن توجه داشته باشند، فرصتی بسیار بزرگی است که در اختیار این شهر قرار گرفته است. چون نام رشت از این پس در سایت یونسکو به عنوان شهر منتخب در شبکه جهانی قرار می ‌گیرد و افزایش اطلاعات در ارتباط با رشت، می تواند در صنعت توریسم این شهر، یک تحول به حساب بیاید و ما می ‌توانیم ظرفیت ‌هایمان در بخش‌ های دیگر را هم در کنار این بخش قرار دهیم.

تجارت گردان | رشت به عنوان شهر خلاق غذایی در یونسکو ثبت شد

فاطمه قدیمی حرفه، مسئول روابط عمومی و امور بین المللی شهرداری رشت ضمن ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تلاش شهرداری رشت در این خصوص اظهار داشت: رشت و غذاهایش در دهکده جهانی، به عنوان شهری خلاق در بخش خوراک شناسی در یونسکو ثبت شد. پرونده تدوین پروپوزال ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو، در مرداد ماه پارسال با حضور هیات عالی کمیسیون ملی یونسکو ایران به دعوت ستاد توسعه پایدار شهرداری رشت، شروع و سرانجام در اسفند ماه سال گذشته با حضور استرکیش لاروش مدیر منطقه ای یونسکو مورد بررسی اولیه قرار گرفت.

اسپانسر این مطلب سایت گردشگری لحظه آخر می باشد، شما میتوانید با مراجعه به این سایت تور های گردشگری داخلی و خارجی ارائه شده توسط معتبر ترین آژانس های مسافرتی مشاهده و خریداری نمایید. از جمله پرطرفدار ترین تور در بین کاربران لحظه آخر، تور لحظه آخری استانبول می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.