×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | رشد بازار سرمایه با سایر شاخص‌های اقتصاد همخوان نبود/ دولت سهام خود را بصورت خُرد عرضه کند/ ایجاد موج منفی به سود بازار سرمایه نیست

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، عباس آرگون در گفت‌وگو با ایلنا در مورد نوسانات اخیر بازار سرمایه و بورس کشور گفت: برای این بررسی باید روند بازار را در یک سال اخیر ارزیابی کنیم، سال گذشته برخی بازارها رشد مناسب ۵۰ تا ۲۰۰ درصدی داشتند اما بازار سرمایه متناسب با این بازارها رشد نداشت بنابراین ظرفیت بالقوه برای رشد در این بازار داشت که این موضوع امسال محقق شد.

وی ادامه داد: دلایل متعددی برای این رشد وجود دارد که عمده‌ترین آن، نقدینگی بالا و عدم جذابیت در سایر بازارها بود. باید توجه داشت که از آذرماه سال گذشته تا آذرماه امسال نقدینگی کشور رشد ۲۸ درصدی داشته است و از سوی دیگر بازارهای دیگر مانند ارز، طلا و مسکن نتواستند این نقدینگی را به سمت خود جذب کنند. بنابراین این عامل باعث شد تا در بازار سرمایه تقاضای ایجاد شود که سمت عرضه متناسب با آن رشد نکرد و این باعث شد تا قیمت اکثر سهام در بازار افزایش یابد.

آرگون افزود: همچنین در بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها با توجه به معافیت مالیاتی که داشتند شرکت‌ها عمدتا از محل دارایی‌ها افزایش سرمایه دادند که این موضوع هم یکی از دلایل افزایش قیمت بود.

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: برای اینکه پاسخ مناسبی به این افزایش تقاضا داده شود باید سرمایه شرکت‌ها، شناوری‌ سهام‌‌ها و عرضه اولیه افزایش یابد، همچین دولت سهام خود را به صورت خُرد عرضه کند تا طرف عرضه نیز تقویت شود. اگر این اقدامات صورت می‌گرفت طرفه عرضه نیز رشد و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که این رشد با سایر شاخص‌های اقتصاد همخوان نبود هرچند برخی سهام‌های ارزنده وجود داشته باشد اما برخی از سهام‌ها بیش از قیمت واقعی مبادله می‌شد که ناشی از سفته بازی و عدم تقویت سمت عرضه بود.

آرگون در توضیح نوسانات اخیر بازار سرمایه گفت: باید توجه داشت که نوسان جزء ذات بازار سرمایه است و قطعاً این بازار بالا و پایین دارد. اما بحث‌هایی مانند کاهش دامنه نوسان از ۵ به ۲ درصد و بازگرداندن آن دوباره به ۵ درصد با تصمیم شورای عالی بورس، باعث شد تا سهام در روزهای اخیر با افت مواجه شود. ایجاد موج منفی به سود بازار سرمایه نیست و باید ثبات رویه‌ وجود داشته باشد همین تغییر دامنه نوسان و ایجاد التهاب‌های ناشی از شایعات مربوط به تغییر مدیرعامل بورس کشور باعث شد تا این موج منفی ایجاد شود.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم شرکت‌های جدیدی را عرضه و افزایش سرمایه شرکت‌ها را تسهیل کنیم، قطعا پول به سمت بخش واقعی و مولد حرکت خواهد کرد وگرنه سهام گردشی باشد یعنی فقط خرید و فروش توسط افراد صورت بگیرد تاثیری بر بنگاه و فرآیند عملکردی ‌شرکتها نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در سال ۹۹ گفت: شاخص‌های متعددی بر این بازار تاثیرگذار است که به نظر بنده نرخ ارز به عنوان عامل اصلی و کلیدی است. همچنین بودجه کشور، قیمت نفت، تحریم و نرخ تورم نیز در این موضوع اثرگذار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.