×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رشد بنادر ایران با وجود تحریم/ ایجاد ساختار مطلوب برای افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی در بنادر / اصلاح قراردادهای غیر اقتصادی در بنادر

تجارت گردان | رشد بنادر ایران با وجود تحریم/ ایجاد ساختار مطلوب برای افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی در بنادر / اصلاح قراردادهای غیر اقتصادی در بنادر

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مراسم معارفه و تکریم معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، اقدمات صورت گرفته در حوزه بندری اعم از جذب سرمایه گذاری، اعمال تعرفه های رقابتی و ارائه خدمات بندری و تعاملات منطقه‌ای و بین المللی طی دو سال گذشته را برجسته ارزیابی کرد و اظهارداشت: در این مدت و با تدابیر صورت گرفته در معاونت امور بندری، ساختار و چارچوب مطلوبی برای افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی و توسعه لجستیک در بنادر ایجاد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون مسیر روشن و درستی برای حمل و نقل چند وجهی در کشور ترسیم شده است، افزود: در سال رونق تولید و به رغم فشارهای چند جانبه ناشی از تحریم، خط تولید کانتینر به عنوان مکانیزم حمایتی خطوط کشتیرانی و تولید کنندگان داخلی، در کشور راه اندازی شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شاخص های مطرح شده در ” آنکتاد” ، تاکید کرد: در شرایطی که وضعیت ترافیکی بعضی از بنادر در برخی شقوق دچار کاهش شده، انتظار می رود با توجه به زیرساخت‌ها، تجهیزات و منابع انسانی موجود، نرم‌های عملیاتی در بنادر را ارتقا دهیم.

راستاد، تعامل با انجمن های صنفی و اتحادیه ها را در موضوعات مرتبط با سازمان بنادر ضروری دانست و گفت: لازم است مدیران در تصمیم‌گیری های مهم از نظرات و دیدگاه های بخش خصوصی و سایر فعالان ذی نفع توجه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با وام گیری از کلام امام علی (ع) و بیان اینکه ابزار ریاست، سعه صدر است، تاکید کرد: چالش پذیری یکی از شاخص های سعه صدر است؛ چراکه همیشه شرایط یکسان و ایده آل نیست و لازم است همواره چه در زندگی  خانوادگی و چه در مسئولیت کاری ، چالش پذیر باشیم و خودمان را با شرایط سخت تطبیق بدهیم.

راستاد تحمل پذیری را شاخص دیگر سعه صدر برشمرد و گفت: در مواجه با زیر و بم دنیا، تحمل پذیری کمک می کند تا از موانع های سخت عبور کنیم.

وی نقد پذیری را شاخص دیگر سعه صدر عنوان و خاطرنشان کرد: عیب پذیری سبب می شود تا نقد و انتقاد دیگران را به عنوان ابزاری برای بهبود عملکردمان استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تحول پذیری و خروج از دایره افکار شخصی را یکی دیگر از شاخص های مدیریتی مبنی بر سعه صدر دانست و گفت: این ویژگی کمک می کند تا در شرایط خاص و ضروری، تصمیمات متهورانه گرفته شود که برای بهبود و پیشرفت امور لازم است.

تسریع در روند تخلیه و بارگیری کالا های اساسی در بنادر

در ادامه این مراسم، فرهاد منتصر کوهساری، معاون جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی این معاونت را یکی از کلیدی‌ترین جایگاه‌ها در این سازمان و حوزه حمل‌و‌نقل دریایی برشمرد و گفت: باید به تحریم با دید اثرات دراز مدت نگاه کنیم. بر این اساس ، برای آن هدف گذاری و استراتژی کلان تدراک ببینیم.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، تسریع در روند تخلیه و بارگیری کالا های اساسی در بنادر را یکی از مهم ترین برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: ترافیک بار نباید در یک بندر متمرکز شود و باید با تقسیم بار، ترافیک های بندری را مدیریت کنیم.

معاون جدید امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ، اقتصادی کردن قراردادهای BOT  را یکی از اولویت‌های خود برشمرد و بر اصلاح قرارداد های غیر اقتصادی تاکید کرد.

کوهساری فعال سازی و جابه جایی تجهیزات بلا استفاده در برخی بنادر را یکی از دیگر اقدمات خود اعلام کرد و آن را راهکاری برای صرفه جویی و افزایش کارآیی بنادر دانست.

وی همچنین تاکید کرد: ترمینال اپراتور‌ها باید در سرمایه گذاری در بنادر دخیل باشند. چراکه در این صورت، آسیب پذیری ترمینال های بنادر کم می‌شود.

افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی در بنادر 

در این مراسم، محمد علی حسن زاده، معاون پیشین امور بندری و اقتصادی، با اشاره به جایگاه مهم و موثر سازمان بنادر در اقتصاد کشور، گفت: ۴۷ و نیم درصد از تولید ناخالص ملی کشور وابسته به به حمل و نقل دریایی است و این نشان می دهد که چرا آمریکایی ها در تحریم‌های چند جانبه‌شان به دنبال زمینگیر کردن کشتیرانی و کاهش فعالیت حمل‌و‌نقل دریایی ایران بوده‌اند.

معاون پیشین امور بندری و اقتصادی با ابراز خرسندی از این که در مدت تصدی و مدیریت حوزه بندری کشور، عملکرد بنادر در حوزه صادرات و واردات نه تنها کاهش نداشته، بلکه شاهد افزایش کارکردها در این بخش بوده ایم، تاکید کرد: به رغم فشارها و علی رغم عدم قطعیت‌ها در سیاست‌های اقتصادی، تجاری و ریالی کشور، میزان سرمایه گذاری غیر دولتی در بنادر افزایش داشته است.

به گفته حسن زاده، بزرگ ترین قرارداد سرمایه گذاری تاریخ سازمان بنادر و دریانوردی ، به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان با دلار ۱۰ هزار تومانی امسال با بخش خصوصی به امضا رسیده است.

حسن زاده، تحولات تعرفه گذاری، تعاملات بین المللی را از دیگر عملکردهای معاونت امور بندری برشمرد و اضافه کرد: روان سازی فرایندها به رغم تعدد بازیگران و بهبود شاخص‌های لجستیکی از دیگر فعالیت‌های شاخص کشور در سال های تحریم‌های همه جانبه دریایی قلمداد می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: با وجود اینکه بی‌سابق‌ترین تحریم‌ها در بخش دریایی را تجربه کردیم و به رغم افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری و عملیات بندری، به لطف تدابیر اندیشیده شده در سازمان بنادر و با استفاده از مصوبات نهادهای بالا دستی، اجازه نداده‌ایم حتی یک کارگر در بنادر کشور تعدیل شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.