×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رشد ۳۰ درصدی شاخص کل و ارزش بازار فرابورس در نخستین ماه ۹۹

تجارت گردان | رشد ۳۰ درصدی شاخص کل و ارزش بازار فرابورس در نخستین ماه ۹۹

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، فرابورس ایران اولین ماه کاری سال ۹۹ را با روی تابلو آوردن سهام یک شرکت جدید، عرضه دو نماد اسناد خزانه اسلامی، گشایش یک صندوق سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری وجوه برای مقابله با کرونا از طریق اوراق تامین مالی جمعی نیکوکارانه پشت سر گذاشت و در عین حال در این ماه متغیرهای معاملاتی همچون حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، نخستین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۹ هفته سوم فروردین‌ با عرضه ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین در بازار اول فرابورس انجام شد و هر سهم «صبا» با قیمت ۱۲ هزار ریالی به تابلو معاملات آمد. خبر دیگر از عرضه‌ها به اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۸۲۱» و «اخزا۸۱۹» مربوط می‌شود که جمعا ۵۰ میلیون ورقه در قالب این سری از اخزا که در سال ۱۴۰۲ سررسید خواهد شد، به روش حراج در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه شد.

در این ماه همچنین عرضه عمده ۱۱٫۴ درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت پتروشیمی تندگویان در نماد «شگویا۴» در بازار دوم فرابورس قطعیت یافت که ارزش این معامله ۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال بود.

از دیگر رویدادهای مهم فروردین سال جاری در فرابورس گشایش صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه یکم آوید در نماد «گنجین» بود تا معاملات ثانویه آن از طریق فرابورس امکان‌پذیر شود.

از سوی دیگر از آنجا که فرابورس ایران برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، طرح تامین مالی جمعی را با هدف پیشگیری، درمان و تحقیق در زمینه بیماری کرونا پیشنهاد کرده است، پذیره‌نویسی اوراق تامین مالی جمعی نیکوکارانه در دو نماد کرونا۱ و کرونا۲ که از ۲۷ اسفندماه ۹۸ آغاز شده، در فروردین‌ماه ۹۹ نیز انجام شد که این پذیره‌نویسی تا پایان اردیبهشت‌ ادامه می‌یابد.

آغاز سال جدید در بازار فرابورس چگونه بود؟

شاخص کل فرابورس که در آخرین روز کاری سال ۹۸ در ارتفاع ۶۵۹۱ واحدی قرار داشت، در ۱۷ روز کاری سال جدید با رشد ۳۰ درصدی توانست در قله ۸۵۷۹ واحدی قرار بگیرد. ارزش بازار فرابورس نیز در یک ماه نخست سال ۹۹ از رقم ۹ میلیون و ۴۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریالی عبور کرد که نشان‌دهنده ۳۰ درصد افزایش نسبت به اسفندماه سال گذشته است.

طی روزهای معاملاتی اولین ماه بهار امسال در مجموع ۶۷ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ورقه بهادار در ۱۲ هزار و ۵۹۹ نوبت دادوستدی نقل‌وانتقال یافته است که ارزش ۵۸۰ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریالی را به ثبت رساند و به ترتیب نشانگر رشد ۲۶۹، ۳۶۳ و ۶۵۷ درصدی این متغیرها نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته است.

به طور میانگین در ۱۷ روز کاری فروردین‌ماه، روزانه ۳۹۹۰ میلیون ورقه به ارزش ۳۴ هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال میان معامله‌گران بازارهای فرابورس دست به دست شده است.

رصد جداگانه معاملات بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد به ترتیب بازارهای اول، پایه، ابزارهای نوین مالی و دوم با رشد ۳۳۲، ۳۰۹، ۲۶۱ و ۲۱۱ درصدی نسبت به فروردین سال قبل، بیشترین افزایش در حجم معاملات را به ثبت رساندند. با مقایسه ارزش‌ معاملات بازارها نیز می‌بینیم که بازار اول با افزایش ۱۶۴۴ درصدی رتبه نخست را دارد و بعد از آن بازارهای دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب بیشترین رشد ارزش مبادلاتی را تجربه کرده‌اند.

طی این ماه در بازار اول ۶۳۸۵ میلیون سهم به ارزش ۸۲ هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت و بازار دوم نیز میزبان نقل‌وانتقال ۲۳ میلیارد و ۴۵۶ میلیون سهم به ارزش ۲۸۵ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال بود.

همچنین در بازار پایه شاهد دست به دست شدن ۳۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون سهم به ارزش ۱۳۸ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال و در بازار ابزارهای نوین مالی شاهد مبادله یک میلیارد و ۵۲۸ میلیون ورقه به ارزش ۷۴ هزار و ۴۲ میلیارد ریال بودیم.

در طول فروردین‌ماه اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به‌ترتیب به میزان ۶۳ و ۱۴۶۳ میلیون ورقه دادوستد شدند که ارزش این مبادلات به ترتیب بیش از ۴۹ و ۲۴ هزار میلیارد ریال بود.

همچنین خریداران و فروشندگان اوراق گواهی تسهیلات مسکن یک میلیون و ۲۰۰ هزار ورقه تسه را معامله کردند که از این طریق ارزش ۵۸۳ میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.

بیشترین ارزش معاملات خرد سهام در اختیار گروه سرمایه‌گذاری‌ها

در ماهی که سپری شد ارزش معاملات خرد در بازار سهام به ۴۶۱ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال رسید که از این رقم، گروه سرمایه‌گذاری‌ها با معاملاتی به ارزش ۵۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال، ۱۲ درصد از ارزش کل مبادلات را در اختیار گرفت و به لحاظ بیشترین میزان ارزش معاملاتی، صدرنشین شد.

بعد از آن گروه‌های فلزات اساسی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و محصولات شیمیایی با اختصاص ۱۰، ۹ و ۹ درصد از ارزش مبادلات خرد بازار سهام به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.