×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رشد ۴ درصدی مصرف برق در بخش خانگی

علی‌اکبر محرابیان وزیر نبرو در جلسه برخط با مدیران صنعت برق کشور در سراسر کشور به اقدامات اثرگذار صورت گرفته در صنعت برق کشور از زمان آغاز اوج مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: مقایسه اقدامات صورت گرفته برای رفع ناترازی موجود در صنعت برق کشور بیانگر انجام اقدامات مفید و موثر در این باره است که اثرات مثبت خود را در زندگی مردم، کسب و کار، تولید کشور، تجارت، بهداشت و درمان نشان داده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت بهره‌مندی از امکان حداکثر تولید، انتقال و توزیع برق برای افزایش سطح رضایتمندی مردم، افزود: انجام اقدامات عالمانه، کارشناسانه و مبتنی بر آخرین تکنولوژی و فناوری روز دنیا را می‌توان شاخص‌ترین فرآیند صنعت برق کشور در ایام اوج بار مصرف عنوان کرد. این تجربه بیانگر آن است که چگونه می‎توان با یک برنامه صحیح و مدیریت متمرکز و نیز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشور، بسیاری از مشکلات و موانع را برطرف کرد و پشت سرگذاشت.

او ضمن ارزیابی مثبت درخصوص پیشرفت شاخص‌ها در مدیریت و تامین برق کشور، گفت: از ابتدای آغاز اوج مصرف تاکنون در مقایسه با سال گذشته، چهار درصد رشد مصرف برق را تجربه کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود با افزایش دمای هوا در روز‌های آتی این روند ادامه یابد.

وزیر نیرو ادامه داد: هم‌اکنون دمای هوای کشور در مناطق جنوبی، شرقی و مرکزی بالاست و در هفته‌های آینده (پنج هفته پیش‌رو) گرمای هوا نسبت به شرایط نرمال افزایش می‌یابد؛ این شرایط می‌طلبد مدیریت دقیق‌تری در خصوص تامین و مصرف برق صورت گیرد.

محرابیان با اشاره به انتشار مصوبه شورای امنیت ملی در هفته گذشته، افزود: بر اساس برنامه‌ای که از قبل تقدیم شده بود مفاد این بخش‌نامه تنظیم، و تاکید شد که در مدیریت برق کشور دخالت غیرحرفه‌ای صورت نگیرد و دستورات این مصوبه به طور کامل رعایت شود.

او با تاکید بر ضرورت تکمیل ۴۷ پروژه راهبری شبکه و انتقال و کاهش ۷۰ درصدی حوادث این حوزه در مقایسه با سال گذشته افزود: انتظار می‌رود با اقدامات مطلوب در بخش خطوط، انتقال شبکه، پست و … کم‌ترین مشکل را در حوزه حوادث داشته باشیم؛ تلاش ما این است که محدودیت و حوادث مربوط به شبکه را به صفر برسانیم.

وزیر نیرو درباره روشنایی معابر توضیح داد: روشنایی معابر شهری به صورت یکی در میان مشروط به تامین نور کافی و استاندارد است و در این صورت قابل قبول خواهد بود؛ در این زمینه نمی‌خواهیم تجربه سال ۱۴۰۰ تکرار شود. تردد در شهر بخشی از زندگی مردم و شهروندان است و نباید شهر را به تاریک‌خانه تبدیل کرد.

محرابیان ضمن تشریح عملکرد مدیریت مصرف برق خانگی در سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۱ مصرف برق در بخش خانگی ۴.۵ درصد در زمان اوج بار مصرف کاهش یافت، اما اعداد امروز این مساله را نشان نمی‌دهد، بنابراین باید تلاش شود از طریق اطلاع‌رسانی بهتر به این مهم دست یابیم.

وزیر نیرو رمز موفقیت عملکرد وزارت نیرو را مدیریت مصرف بخش خانگی برشمرد و گفت: امروز مهم‌ترین نکته مدیریت مصرف بخش خانگی است؛ این در حالی است که مشوق‌های بسیاری برای مشترکان برق خانگی برای مدیریت مصرف پیش‌بینی شده و لازم است به واسطه نوآوری در اطلاع‌رسانی و بهره‌مندی از ابزار رسانه، رادیو، شبکه تلویزیونی، مصاحبه و حضور در مساجد و نماز‌های جمعه این مهم را پیگیری کرد.

او با تاکید بر انجام اقدام تحولی در موضوع مدیریت مصرف خانگی، تاکید کرد: باید در ۶ هفته پیش‌رو در این بخش اقدامات تحولی و انقلابی صورت گیرد چرا که خط قرمز ما خاموشی بخش خانگی است و هیچ از شرکت‌ها نباید از این خط قرمز عبور کنند.

محرابیان درباره نصب کنتور برق بر چاه‌های کشاورزی تاکید کرد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، اما نکته مهم این است که باید در کنار پیشبرد امور، مواظبت کرد تا به کشاورز و تولید کشور آسیبی وارد نشود.

محرابیان در ادامه با اشاره به آمادگی ۹۹ درصدی نیروگاه‌های کشور برای تامین برق، اضافه کرد: حدود ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه که به دلایل مختلف در دست تعمیر است باید هرچه سریع‌تر و طی روز‌های آینده به مجموعه نیروگاه‌های کشور اضافه شود.

آماده باش برای مدیریت شبکه برق در زمان برگزاری کنکور 

او به برگزاری آزمون سراسری کنکور طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه اشاره کرد و گفت: آزمون کنکور مرحله حساس زندگی هریک از انسان‌هاست، بنابراین ضمن مدیریت لحظه‌ای شبکه، مدیران، گروه‌های امدادی فعال خواهند بود تا هیچ‌گونه مشکلی در پست‌های توزیع و فوق توزیع رخ ندهد؛ در این باره دستورالعمل خاص و ویژه کنکور سراسری به شرکت‌ها ابلاغ شده تا هیچگونه تعمیرات و خروج از شبکه طی این دو روز رخ ندهد.

وزیر نیرو ضمن تاکید بر مدیریت مصرف بخش تجاری، افزود: منظور ما از تجاری مغازه‌ها، دکان‌ها و خرده فروشی‌ها نیست؛ در این باره مراکز خرید و پاساژ‌های بزرگی است که نسبت به مدیریت مصرف برق بی‌تفاوت هستند و لازم است درجه حرارت و میزان روشنایی این پاساژ‌ها در حد استاندارد باشد و در صورت عدمرعایت، اطلاعیه لازم درخصوص قطعی برق این واحد‌ها صادر شود. از جمله این واحد‌های تجاری می‌توان به ایران مال اشاره کرد.

رشد ۲۰ درصدی مصرف برق صنایع بزرگ در سال جاری

محرابیان افزود: آمار‌های گزارش شده درخصوص تامین برق صنعت طی مدت اجرای طرح مدیریت مصرف صنایع امیدبخش است؛ صنعت به ۳ گروه تقسیم شده که در بخش اول هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، در بخش دوم فقط یک نصفه روز مدیریت مصرف صورت می‌گیرد که با رضایتمندی قابل ملاحظه‌ای همراه شده است، اما ۳۰۲ واحد صنعتی بزرگ گروه سوم را تشکیل می‌دهد و بیشترین میزان مصرف در زمان اوج بار متعلق به این گروه می‌شود، کل صنعت امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد و صنعت فولاد ۲۹ درصد رشد مصرف برق را به ثبت رسانده است. این ثمره مدیریت بهینه و کارآمد است که کمترین محدودیت را برای صنایع کشور قائل شده است.

وزیر نیرو در پایان ضمن اشاره به عملکرد شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع در سراسر کشور، از شرکت‌های برتر جهت عملکرد مطلوب در مدیریت مصرف برق قدردانی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.