×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش تجارت گردان به نقل از صداوسیما؛ «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

ناصر کنعانی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: آخرین مرحله مذاکره در وین انجام شد و پس از آن متن پیشنهادی از جانب هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره داده و پاسخ جمهوری اسلامی نیز در موعد مقرر ارائه شد.

وی افزود: متعاقباً پاسخ طرف امریکایی با تأخیر قابل توجهی از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا دریافت شد.

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق تعهداتش درباره توافق برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفای نقش کرد و دیدگاه‌هایش در این زمینه دوباره به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه شد و منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا دولت امریکا هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما در این زمینه برای این که به پایان خوش این مذاکرات کمک کنیم؛ تحقق اهداف مد نظر جمهوری اسلامی را مبتنی بر مصالح و منافع ملی پیگیری کردیم.

وی افزود: در عین حال برای این که در این روند؛ فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا شود و کمک کنیم به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین المللی و سیاسی به عنوان چارچوبی مناسب برای حل و فصل مسائل پیچیده؛ مناسب عمل کردیم.

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه هایش را در این چارچوب به طرف اروپایی منتقل کرد و منتظریم پاسخ و دیدگاه طرف مقابل را بشنویم.

وی تاکید کرد: اگر طرف مقابل نیز اراده سیاسی لازم را داشته باشد و مانند جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل کند و نگاه رو به جلو داشته باشد می‌شود به توافق رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ ایران؛ شفاف، سازنده و قانونی بود و در صورت وجود اراده سیاسی متقابل؛ می‌تواند زمینه را فراهم کند که در زمان کوتاه به جمع‌بندی برسیم و توافق انجام شود.

کنعانی افزود: در هر صورت موضوع لغو تحریم و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و در این خصوص تلاش می‌کنیم و این موضوع از اولویت‌های اساسی و مهم تیم مذاکره کننده هسته‌ای تلقی می‌شود.

کذب ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران در سوریه
کنعانی گفت، همه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی غیرقانونی و مخالف قوانین بین‌المللی است.ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران کذب است.حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و این ادعا‌ها باطل است.

توافق احتمالی؛ تنظیم کننده روابط دو جانبه ایران و آمریکا نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توافق برجام و توافق احتمالی؛ تنظیم کننده روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نیست.

 ناصر کنعانی افزود: این مذاکرات حل و فصل کننده بحرانی تصنعی است که درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اهداف سیاسی شکل گرفته و این پرونده تاکنون باز است.

از هر فرصتی برای کمک به صلح و ثبات در عراق استفاده می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای کمک به برقراری صلح و ثبات در عراق استفاده می‌کند.
کنعانی افزود: فارغ از موضوعات مطرح در رسانه‌ها؛ موضوع امنیت و ثبات سیاسی در عراق اهمیت دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه پیامی برای مقتدا صدر دارید تصریح کرد: پیام ما به اشخاص نیست بلکه نگاه عام و به کلیت جریان‌های سیاسی در عراق است و بر اساس این نگاه همه جریان‌های سیاسی را به گفتگو دعوت می‌کنیم.

تاکید کنعانی بر لغو محاصره یمن
سخنگوی وزارت امور خارجه بر اجرای کامل توافق برای آتش بس در یمن و رفع کامل محاصره این کشور تاکید کرد.

کنعانی در نشست خبری گفت: تا زمانی که محاصره بیش از ۲۰ میلیون ملت یمن پایان نیابد صلح و ثبات پایدار در این کشور برقرار نمی‌شود.

وی با اشاره به دیدار نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن به وزیر امور خارجه افزود: در این دیدار رفع کامل محاصره ملت یمن، ضروری دانسته و تاکید شد که زمینه برای شکل گیری روند سیاسی در این کشور باید مبتنی بر گفتگو‌های یمنی – یمنی فراهم شود.

جلسه سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان؛ هفته آینده
سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در هفته آینده در باکو خبر داد.

کنعانی در نشست خبری گفت: این نشست با موضوع همکاری‌های سه کشور در حوزه حمل و نقل برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت دالان بین المللی شمال – جنوب در شرایط دشوار ناشی از جنگ روسیه و اوکراین افزود: انگیزه بسیار جدی از جانب بسیاری از کشور‌های منطقه و فرامنطقه وجود دارد که از این دالان برای حمل و نقل کالا و انرژی استفاده شود.

کنعانی گفت: قرار است در این نشست، مسائل و مشکلات این مسیر بررسی و در این باره تبادل نظر شود و توافقاتی برای توسعه هر چه بیشتر امکان استفاده از این دالان صورت گیرد.

اراده سیاسی تهران – باکو بر روابط آرام، سازنده و رو به جلوست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اراده سیاسی مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر این است که فضای روابط دو جانبه را آرام، سازنده و رو به جلو مدیریت کنند.

کنعانی تصریح کرد: فارغ از آن چه گاهی در برخی رسانه‌ها مواضع افرادی نقل می‌شود که می‌تواند سازنده نباشد اراده سیاسی مقامات دو کشور در سطوح عالی بر گسترش روابط دوجانبه است.

وی افزود:ارتباطات اقتصادی دو کشور تقویت شده، روند همکاری‌های تجاری رو به جلو و فضای همکاری‌های دو طرف؛ فضای مناسبی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: بر این اساس باید باید از برخی تنش‌های رسانه‌ای عبور کنیم و این‌ها را ملاک قضاوت قرار ندهیم.

رئیس جمهور به ازبکستان سفر می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر رئیس جمهور به ازبکستان در آینده نزدیک به منظور شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگ‌های خیر داد.

ناصر کنعانی گفت: در این اجلاس، روند تکمیل گام‌های اجرایی برای عضویت کامل و عملی جمهوری اسلامی در سازمان همکاری‌های شانگ‌های پیگیری می‌شود.

وی افزود: نهاد‌هایی که مسئولیت بررسی اسناد مربوط به پیوستن اجرایی و عملی کشورمان به این سازمان را بر عهده دارند این اسناد را در کارگروه‌های تخصصی به طور جدی بررسی می‌کنند.

همکاری ایران و روسیه، همه‌جانبه و متنوع است

سخنگوی وزارت خارجه درباره فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه گفت: همکاری ایران با روسیه همه‌جانبه و متنوع است و تقویت خواهد شد.

این همکاری جدید و خارق العاده نیست بلکه در چارچوب مناسبات طبیعی ادامه دارد.

سفر وزیر خارجه ایران به مسکو غیر از پیامی که از سوی یک کشور اروپایی در موضوع بحران اوکراین منتقل شد، فرصتی بود که موضوعات دوجانبه در زمنیه‌های مورد علاقه دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.