×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رقبا گوی صادرات را از ایران ربودند

تجارت گردان | رقبا گوی صادرات را از ایران ربودند

به گزارشرادیو گفت وگو؛ سید مهدی حسینی با بیان اینکه در ماه های اخیر با یک بازار کاملاً ساقط شده نفت به دلیل کرونا و رکود اقتصاد بین المللی روبرو بودیم، گفت: با وجود بازار آشفته نفت، اما شاهد کاهش قیمت گاز نبودیم. ولی پیش‌بینی هایی که برای دو سال آینده صورت می گیرد، نشان از کاهش قیمت گاز ندارد.

وی در عین حال اشاره کرد: قیمت گاز جهانی نیست و قیمت ها منطقه ای هستند اما به‌هرحال آنچه برای قیمت گاز در مناطق مختلف پیش‌بینی می شود این است که قیمت ها افت نخواهد داشت و به همین جهت باید به فکر تنوع منابع انرژی که در اختیار داریم باشیم تا شاید یک اقتصاد پویا را بنا بگذاریم.

معاون سابق وزیر نفت با تصریح بر اینکه نباید همه مسئولین در بخش هایی که اطلاعاتی از آن ندارند، دخالت کنند، عنوان کرد: عدم همدلی و همراهی که در نهادها و گروه های مختلف وجود دارد، مانع حرکت های بزرگ در حوزه اقتصادی می شود.

وی از صادرات گاز به عنوان یک حرکت بزرگ اقتصادی یاد کرد و گفت: ایران می تواند به پاکستان صادرات گاز داشته باشد اما این موضوع هنوز رخ نداده درحالی‌که از زمان «بی نظیر بوتو»، مسئله صادرات گاز از ایران به پاکستان مطرح بود.

حسینی درباره علت عدم همدلی برای صادرات گاز تصریح کرد: در فرمول قیمت گذاری برای آنکه در بازارهای مختلف قیمت شناور گاز را شاهد باشیم، همدلی وجود ندارد و فکر می کنیم اگر به کشوری گاز را به یک قیمت A دلار فروختیم، باید به کشور دیگر نیز با همین قیمت یا بیشتر بفروشیم درحالی‌که این یک برداشت اشتباه است.

معاون سابق وزیر نفت به سهم بزرگ ایران از ذخایر گاز جهان اشاره و بیان کرد: ایران ۱۶ تا ۱۸ درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد اما با این وجود، کشورهایی که درصد کمی از ذخایر گازی را دارند، سهم شان از بازار صادرات گاز زیاد است. متأسفانه اهمیت صادرات را درک نکرده ایم درحالی‌که بُعد اقتصادی بسیار زیادی دارد و در کنار آن، با انتقال گاز از طریق خط لوله، می توانیم امنیت کشور را تأمین کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.