×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | رهاسازی بی‌سابقه 7/6 میلیارد مترمکعب آب از سدهای خوزستان/ لزوم مدیریت صحیح رهاسازی آب/ پر آبی فصل زراعی پیش رو قابل پیش‌بینی نیست

داریوش بهارلویی در گفت وگو با ایلنا در اهواز با بیان این مطلب اظهار کرد: از ابتدای خردادماه تاکنون بیش از ۷/۶ میلیارد متر مکعب آب از مخازن و مجاری خروجی سدهای استان خوزستان خارج شده است.

وی یاد آور شد: در سال گذشته و در مدت زمان مشابه، ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب رهاسازی شده بود.

بهارلویی افزود: چنانچه این میزان آب رها شده را با شرایط نرمال و طبیعی رهاسازی آب بسنجیم به تفاوتی معادل ۴ میلیارد مترمکعب رشد مثبت خواهیم رسید که این امر بی‌سابقه و نشان از عدم کمبود آب در تامین تمامی نیازهای آبی است.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، ادامه داد: در همین حال توجه ویژه ای نیز به حقابه طبیعی تالاب‌ها و نیازهای زیست محیطی شده تا از فرصتی که سیلاب‌های بهاری در احیاء هورالعظیم و تالاب بین المللی شادگان ایجاد کرده اند، حراست و نگهداری شود.

وی عنوان کرد: آب رها شده از سدها، بیش از نیازهای نرمال مناطق مختلف بوده و از میزان کل رهاسازی آب، ۲۴ درصد سهم حوضه دز، ۴۱ درصد سهم حوضه کارون، ۳۰ درصد سهم حوضه کرخه و ۵ درصد نیز سهم حوضه های مارون و جراحی است.

بهارلویی بیان کرد: در همین حال، بیلان ورودی و خروجی آب به شکل طبیعی در ماه های گرم منفی بوده و این موضوع موجب کاهش ۱۸ درصدی حجم قابل برنامه‌ریزی سدهای استان خوزستان شده که تا پایان تابستان این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این روند کاهشی باید بگونه ای مدیریت شود که در شروع سال آبی و مهرماه پیش رو، حجم مطمئنی از آب در سدهای استان خوزستان باقی بماند.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با رد گمانه زنی های شرایط آب و هوایی در سال آبی پیش رو، عنوان کرد: اظهار نظرهای مطرح شده در خصوص پر آبی و یا کم آبی فصل و سال زراعی آینده، فاقد پشتوانه علمی بوده و از هم اکنون نمی‌توان چنین امری را پیش بینی کرد. از سوی دیگر، مرجع رسمی و مورد استناد اعلام شرایط آب و هوایی، سازمان هواشناسی کشور و مرکز اقلیم شناسی بوده که گزارشات منتشره از این سازمان ها چنین مطلبی را بیان نکرده است.

بهارلویی در پایان‌تصریح کرد: از ابتدای شروع سال آبی تا انتهای مردادماه، حجمی بیش از ۴۸ میلیارد مترمکعب آب وارد حوضه ها و رودخانه های استان خوزستان شده و برآورد می شود که تا پایان شهریور و سال آبی، این میزان از مرز ۵۰ میلیارد مترمکعب گذشته و یک سال آبی استثنایی را رقم بزند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.