×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | روابط با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما آقای علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود:رئیس جمهور کشورمان دیشب برای دیدار سه جانبه بین کشور‌های ایران، روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرد و این مذاکرات برای ایجاد ثبات در سوریه، تعمیق روابط سه کشور و همچنین مذاکرات در خصوص دیگر موضوعات منطقه است.

وی ادامه داد: مذاکرات آستانه برای حل و فصل بحران‌های منطقه و همچنین نشست بین کشور‌هایی است که در منطقه اثرگذار هستند و بیشترین حق را در حل و فصل موضوعات منطقه دارند.

سخنگوی دولت گفت: روابط ما با روسیه و ترکیه در بهترین شرایط تاریخی خود قرار دارد و تعمیق روابط گسترده با همسایگان جزو سیاست‌های خارجی کشور ما است.

آقای ربیعی افزود: به برکت تحریم‌ها ارتباط ما با کشور‌های همسایه بسیار خوب شده و شرایط مناسبی برای گسترش روابط با کشور‌های همسایه فراهم شده است.

وی گفت: رئیس جمهور همچنین اعلام کرد ما آمادگی ارتباط با همسایگان خود را مبتنی بر احترام و اعتماد داریم.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس جمهور به ترکیه افزود: آقای روحانی در این سفر دیدار‌های دوجانبه‌ای با مقامات روسیه خواهد داشت و در خصوص واردات و همچنین صادرات ما به این کشور گفتگو خواهد کرد و همچنین کمیسیون‌های مشترکی با روسیه و ترکیه داشتیم که طی آن‌ها تفاهم‌هایی ایجاد شده و در این سفر به دنبال عملیاتی کردن و تحکیم این کمیسیون‌ها هستیم.

دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد

سخنگوی دولت گفت: توقف همه تحریم‌ها شرط ضروری برای آغاز یک دیپلماسی سازنده است.

آقای علی ربیعی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و توئیت اخیر ترامپ در مورد عدم مذاکره بدون پیش شرط با ایران افزود: ما هیچ نشانه‌ای از صداقت در طرف امریکایی نمی‌بینیم و در صورت ادامه چنین شرایطی اساسا هیچ امکانی برای دیدار دو رئیس جمهور وجود ندارد.

وی ادامه داد: تنها زمانی با هر کسی که البته طرف امریکایی نیز می‌تواند در ۱+۵ مجددا حضور داشته باشد، ملاقات خواهیم کرد که اطمینان پیدا کنیم مشکلات مردم ما حل می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح و بحث جدیدی وجود ندارد اظهار داشت: توقف و بازگشت به قبل از تحریم‌ها طبیعی‌ترین حق ماست و امریکا برای نشان دادن عزم و صداقت خود در این مسیر باید جدای از توقف تحریم‌ها به ملت ایران نیز احترام بگذارد و شرایط لازم برای تامین حقوق ملت ایران را فراهم کند.

اقای ربیعی افزود: در حال حاضر هیچ یک از شرایط را برای دیدار دو جانبه مهیا نمی‌بینیم.

وی تاکید کرد: البته ما یکبار تحت تحریم مذاکره کرده ایم، اما دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد و اگر ترامپ این اقدامات و خواسته ما را ضروری می‌داند که بتواند اعتماد را به ما بازگرداند و به ملت ما احترام بگذارد، کماکان همان چارچوب‌های قبلی به قوت خود باقی است، چارچوب ما در ۱+۵ است و می‌توانست این مذاکرات در آن هم ادامه پیدا کند، اما اینکه فقط حرف بزنیم که ما آماده مذاکره هستیم چه مساله‌ای را حل می‌کند؟

سخنگوی دولت افزود: اینکه بگویند ۲۴ ساعته همه چیز حل می‌شود و ایران باید پیشرفت کند به چه معنا است و مشخصه‌های آن چیست؟ وقتی این حرف زده می‌شود مردم ایران از ما می‌پرسند چه اتفاقی قرار است رخ دهد، اولین حرف ما این است که اگر قرار است شما کاری انجام دهید تا مردم ایران پیشرفت کنند باید به همانجایی بازگردید که از همانجا فشار را بر مردم ایران آغاز کردید، شما زحمت مردم ایران را افزایش دادید و شرایط باید به همان شرایط قبل بازگردد.

آقای ربیعی تصریح کرد: البته اگر در این سفر ابتکارات اروپایی بتواند سامان یابد و صورت گیرد که جدای از این سفر است ما استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: دیپلماسی ما با کشور‌های اروپایی‌ها و کشور‌های مهم آسیایی هیچگاه بسته نیست تا بتوانیم منافع مردم را تامین کنیم.

آقای ربیعی تاکید کرد: ما باید هم منافع مردم و هم آبروی ایرانی را تامین کنیم و هم اینکه دوباره نمی‌خواهیم تحریم‌ها شرایطی را برای کشور رقم بزند.

سخنگوی دولت افزود: باید اطمینان داشته باشیم که تحریمی وجود نخواهد داشت و توقف تحریم ها، این اطمینان برای ما است.

آقای ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد فرانسه در خصوص خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری افزود: پیشنهاد مبلغ ۱۵ میلیارد دلاری در فاصله زمانی مشخص مشروط بر این بوده که نفت ما خریداری شود و پول آن به کشور بازگردد و این به معنای تعهد در مقابل تعهد است.

وی اظهار داشت: این یعنی طرف اروپایی می‌خواهد بخشی از تعهد خود را انجام دهد و در این صورت ما نیز بخشی از تعهدات قبلی خود را انجام خواهیم داد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما هیچ گاه، هیچ عددی را در قبال خرید نفت رد نمی‌کنیم و اگر طرف‌های مذاکره کننده قبلی هم باشند این موضوع برای ما اهمیت دارد.

آقای ربیعی تصریح کرد: سیاست ما روشن است و آن استراتژی تعهد در مقابل تعهد است.

فرافکنی؛ سنت امریکایی‌ها در اظهارنظر

سخنگوی دولت در پاسخ به اتهام ضد ایرانی مقامات امریکایی درباره حملات پهپادی یمن به عربستان گفت: این اظهارنظر‌ها غیر دقیق است و باید بیینیم چه کسانی از این اقدامات سود می‌برند.

آقای ربیعی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره حملات پهپادی جنبش مقاومت یمن به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان و اتهامات ضد ایرانی امریکا در این زمینه افزود: وزیر امور خارجه امریکا اظهارنظر عجولانه‌ای را مطرح کرد که البته در آن اظهارنظر هم به صورت تلویحی ایران را مورد اتهام قرار داد.

وی با بیان این که این فرافکنی یک سنت امریکایی در اظهارنظرهاست، گفت: این اظهارنظر‌ها غیر دقیق است و باید بیینیم چه کسانی از این اقدامات سود می‌برند، این اقدامات بازتاب طبیعی سرکوب مکرر یک جامعه است و آن‌هایی که زیان می‌بینند کل اعضای منطقه هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: کشور ما همواره به دنبال آرامش در منطقه است و از این حوادث سود نمی‌بریم، اما معمولاً این سنت عملیات روانی امریکایی وجود دارد که به جای حل ریشه‌ای ماجرا فرافکنی می‌کنند.

آقای ربیعی گفت: هیچ یک از ما که طی هشت سال با صدام جنگیده ایم فراموش نمی‌کنیم که وقتی امریکایی‌ها متوجه شدند صدام منافع آن‌ها را تأمین نمی‌کند به جعل چه خبر‌هایی درباره ساخت سلاح هسته‌ای عراق دامن زده و مستند ساختند که البته همگی پوچ بود، ما تقریباً با این سنت آشنا هستیم.

سران قوا بر مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید دارند

سخنگوی دولت گفت: اخباری که موجب تضعیف ستاد جنگ اقتصادی شود، برخلاف امنیت ملی است.

آقای ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حواشی جلسه سران قوا بر سر محاکم ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی، افزود: خبری ناقص و جهت دار از دیروز و امروز و به صورت سازمان یافته منتشر شده است که اولا این نوع خبررسانی با فلسفه تشکیل جلسه مغایرت دارد، زیرا این جلسه به دستور رهبر معظم انقلاب برای ایجاد هماهنگی در شرایط جنگ اقتصادی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این جلسه ستاد هماهنگی جنگ اقتصادی است و می‌خواهد همه قوای کشور را برای مقابله با جنگ اقتصادی متحد کند، بنابراین اخباری که پشت ستاد جنگ اقتصادی را تضعیف کند برخلاف امنیت ملی و اهداف اصلی است که رهبر معظم انقلاب برای این جلسه تعیین کردند.

سخنگوی دولت، گفت: خبری که از جلسه بیرون آمده مخدوش است، زیرا ترکیب اعضای جلسه به گونه‌ای است که شان آن‌ها این گونه نیست که اصلا خبری بیرون بیاورند، آنچه در دو جلسه پیش در دستور کار بود در مورد شیوه انعکاس مطالب دادگاه، رعایت حقوق مردم، امکان تجدیدنظر و ضرورت رسیدگی و اعلان پرونده‌ها به صورت یکسان بود که همگی بر روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و آقای رئیسی نیز متواضعانه گفتند که هرچه در این زمینه هست مطرح کنید، دیدگاه‌ها بسیار همراه و نزدیک بود.

آقای ربیعی، تصریح کرد: برداشتی که امروز در چند روزنامه دیدم به گونه‌ای بود که گویا تلاشی برای جلوگیری از شفافیت انجام شده و این امر باعث تعجب من شد، زیرا بیان رئیس جمهور این بود که هم آیین دادرسی و حقوق افراد حفظ شود و هم اطلاع رسانی در دادگاه به گونه‌ای باشد که گزینشی نباشد یا اطلاع رسانی برای افرادی که هنوز برای آن‌ها حکمی صادر نشده، صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه اختلاف نظری در این جلسه وجود نداشت، اظهار داشت: خبر بیرون آمده ناقص و نارسا است و این ستاد بحث مبارزه جامع با فساد را دنبال می‌کند و در همین مسیر نتیجه ماموریت‌هایی که به دستگاه‌های مختلف داده را در شرایط لازم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت، ادامه داد: هدف از این بحث‌ها در شورای هماهنگی، تلاش برای اثرگذاری بیشتر برای مبارزه با فساد و ریشه کنی فساد و نه صرفا تبلیغات ظاهری بوده است.

آقای ربیعی، افزود: بحث مطرح شده این بود که ما تبلیغات نمی‌خواهیم بلکه باید ریشه کنی فساد دنبال شود و خطر جدی در مبارزه با فساد این است که از صورت ملی و بی طرفانه خارج و در ذهن مردم اینگونه تعبیر شود که همه این موارد تبلیغات و هیاهوی سیاسی و یا انتخاباتی و یا برای فریب مردم است.

وی تصریح کرد: بحث دیگر درباره نحوه انعکاس اخبار بود تا ناقص و جهت دار نباشد و به دور از غوغا‌های سیاسی و رسانه‌ای بتوانیم به ریشه‌ها بپردازیم و آگاهی و فرهنگ مردم را در زمینه فساد افزایش دهیم.

سخنگوی دولت، با بیان اینکه دادگاه‌های مفاسد جایی برای صید سیاسی افراد نیست، اظهار داشت: آنچه سران سه قوه تاکید کردند این بود که هیچ خط قرمزی برای هیچ قوه و مقامی وجود نداشته باشد و قضاوت‌ها قابل دادخواهی و فرجام خواهی باشد و آیین دادرسی نیز باید به نحوی در مسائل تبلیغاتی، اجرایی و عملیاتی شود و پخش این موارد نیز نباید به گونه‌ای صورت گیرد که باعث بی اعتباری عمومی شود.

آقای ربیعی تاکید کرد: پرونده‌های سنگینی بوده و هستند که هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته اند و دولت از رسیدگی به آن‌ها حمایت می‌کند.

وی افزود: قوه قضاییه با فرصت یک آغاز جدید برای گسترش عدالت و انصاف روبرو است که با کمک همه قوا و نهادها، انشاء الله این فرصت را در هماهنگی بین دو قوه برای مبارزه با فساد و هماهنگی در این زمینه مورد استفاده قرار خواهیم داد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: گاهی یک خبر ناقص می‌تواند یک تلاش عظیم را به سمتی ببرد که جامعه را دچار ناامیدی کند من امروز دادگاهی را دیدم که هنوز حکمی صادر نشده، اما در حال پخش است و این موضوع درست نیست.

موافق حضور زنان در ورزشگاه هستیم

سخنگوی دولت گفت: معتقدیم زنان می‌توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند.

آقای ربیعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره حضور زنان در استادیوم ورزشی و اظهارنظر‌های متضاد در این زمینه، افزود: صحبت‌های آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در تناقض با صحبت‌های من نبود، ایشان نوعی نگرانی را ابراز کرده بودند که از سوی برخی وجود دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما معتقد هستیم که زنان می‌توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند و شما نیز می‌پذیرید که عده‌ای در جامعه نگرانی‌هایی در این زمینه داشته باشند، اما معتقدیم که قطعا در حضور زنان تحولات جمعیتی رخ داده و ما نمی‌توانیم سیاست گذاری‌هایی بدون توجه به این خواسته‌ها انجام دهیم، زیرا نگرانی‌هایی به دنبال خواهد داشت.

آقای ربیعی افزود: آقای سلطانی فر وزیر ورزش، تمهیداتی اندیشیده تا در بازی آتی فوتبال میان ایران با کامبوج، زنان حضور داشته باشند و این حضور مرحله‌ای افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط بلیط فروشی برای زنان و انتخاب گزینشی برای حضور در ورزشگاه، گفت: بلیط فروشی انجام خواهد شد و قصد دارم برای بازدید از ورزشگاه، با آقای سلطانی فر و یکی از معاونین وی، همراه شوم و بلیط فروشی قطعا انجام می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حادثه‌ای که پیرامون حضور نداشتن زنان در ورزشگاه رخ داد، تلخ و درس آموز بود، اظهار داشت: باید به فضای رسانه‌ای و تحلیلی ایجاد شده بسیار تقلیل گرایانه به حادثه نگاه کرد و به اعتقاد من به مسئله خانم سحر خدایاری ابعاد مختلفی را پیش روی ما در رابطه با روان شناسی، جامعه شناسی، جرم شناسی و تحولات قومیتی قرار داد و نباید تبیین دم دستی انجام شود.

آقای ربیعی ادامه داد: به هر حال تحولاتی در ساختار جمعیتی رخ داده که نمی‌توانیم آنرا نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: امروز به سیاست‌های معطوف به جنسیت نیاز داریم و نباید آنرا نادیده بگیریم، بر همین اساس در دولت گروهی را برای بررسی همه جانبه این موضوع و اینکه منجر به اصلاح برخی سیاست گذاری‌ها شود، مدنظر قرار داده ایم.

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه نمی‌توانیم چشم خود را بر روی واقعیات ببندیم، گفت: این حادثه ناگوار فرصتی را فراهم کرد تا نگاهی همه جانبه و جامعه شناسانه به موضوع داشته باشیم و از این موارد پیشگیری کنیم.

 دولت با ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در چرخه خرید تضمینی گندم وارد شده است

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص خرید تضمینی گندم گفت: دولت با ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در چرخه خرید تضمینی گندم وارد شده و هزار میلیارد تومان نیز از طریق بانک‌ها در این چرخه تأمین مالی انجام می‌شود.

آقای ربیعی افزود: ما در زمینه گندم تولیداتمان کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز پیدا کرده و بخشی از گندم خریداری شده به بخش صنعتی رفته و بخشی از آن به خوراک تبدیل می‌شود.

وی گفت: اما ما گندم وارد هم می‌کنیم و بعد از انجام اقداماتی بر روی آن مجدداً آن را صادر می‌کنیم، اما ما در زمینه گندم خودکفا هستیم و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

سخنگوی دولت افزود: قیمت خرید تضمینی گندم مناسب بوده و در جلسه‌ای که دیروز داشتیم ۴۵۰ میلیارد تومان دیگر از سازمان برنامه و بودجه برای خرید تضمینی گندم پرداخت شده است و بقیه آن هم از طریق سیستم بانکی در حال تأمین شدن است.

آقای ربیعی گفت: ما برای مصرف داخلی در زمینه گندم دچار هیچ مشکلی نیستیم.

 طرح رسمی یا پیمانی بودن کارمندان هنوز به دولت نیامده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص قراردادی نبودن کارمندان گفت: طرح رسمی یا پیمانی بودن کارمندان هنوز به دولت نیامده و در صورتی که این طرح به دولت بیاید حتماً نظر دولت را اعلام خواهم کرد.

 تلاش دولت برای پرداخت به موقع به صدا و سیما

سخنگوی دولت گفت: ما همه تلاش خود را برای تخصیص به موقع برای صدا و سیما انجام دادیم، زیرا کارکنان صدا و سیما بخشی از بدنه دولت هستند.

آقای ربیعی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر تخصیص یک درصدی بودجه به صدا و سیما برای یک سری از برنامه‌های فرهنگی افزود: بودجه یک درصدی برای برنامه‌های فرهنگی تصویب شده و ما برنامه‌های مشترکی پیرامون محیط زیست، خانواده و مسائل اینچنینی با صدا و سیما داریم و چارچوبی در نظر گرفتیم که طبق آیین نامه قرار شد برنامه چارچوب خاصی به خودشان بگیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه کمیسیونی تشکیل شده و اینجانب در رأس این کمیسیون برنامه‌ها را دنبال خواهم کرد و امیدوارم برنامه‌های مشترک خوبی با صدا و سیما داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: گاهی ما نسبت به یک یا دو برنامه صدا و سیما گله داریم، اما نباید همه این برنامه‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد، چون این رسانه برنامه‌های خوبی برای مردم دارد و ما باید این رسانه عظیم را حمایت کنیم.

آقای ربیعی افزود: ما همه تلاش خود را کردیم که تخصیص بودجه برای صدا و سیما به موقع باشد، زیرا کارکنانی که در صدا و سیما کار می‌کنند بخشی از بدنه دولت هستند و ما در قبال آن‌ها وظایفی داریم.

 آقای روحانی را متعهد اخلاقی و عملی به رهبری دیدم

سخنگوی دولت در خصوص مصوبات برجام گفت: قطعاً مصوبات برجام مسیر امنیت ملی را طی کرده و این مصوبات بدون امضاء رهبری امکان پذیر نمی‌باشد.

آقای ربیعی افزود: دولت به تنهایی در خصوص مسائلی که به امنیت کشور بستگی دارد تصمیم گیری نمی‌کند.

وی گفت: من آقای روحانی را متعهد اخلاقی و عملی به رهبری دیدم و اگر چه دیدگاهی نیز داشته باشد، اما هر چه رهبری بگویند عمل می‌کند و این که بعضی‌ها می‌گویند وی به تنهایی کاری را انجام می‌دهد، خیانت در حق اوست.

 قطعاً​ انتخابات را با شکوه برگزار می‌کنیم

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در خصوص صحبت‌هایی که مبنی بر دو قطبی سازی در نماز جمعه مطرح شده بود، گفت: قطعاً انتخابات را با شکوه برگزار و زمینه حضور همگان را فراهم می‌کنیم.

آقای ربیعی افزود: دو قطبی سازی هیچگاه خوب نیست و ما همیشه از آن ضرر کردیم.

وی ادامه داد: دو قطبی سازی را دولت مذموم می‌داند و دولتمردان باید همدیگر را نقد کنند، اما نباید به دو قطبی سازی در جامعه دامن زده شود.

ربیعی گفت: مشارکت مردم در انتخابات در هیچ دوره‌ای مانند این دوره حاوی پیام برای مجامع جهانی نبوده و در مقابل توطئه‌های جهانی بی بدیل بوده است.

وی ادامه داد: هر دوره از انتخابات نوعی از نو شدگی را به همراه دارد و آنچه که آقای روحانی بیان کرده صرفاً برای مشارکت مردم در انتخابات بوده است.

ربیعی گفت: با توجه به صحبت‌هایی که ترامپ گفته مبنی بر اینکه حضور مردم در ایران و در انتخابات نمایشی است ما قطعاً انتخابات را در این دوره با شکوه برگزار می‌کنیم و زمینه حضور همگان را فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنچه رئیس جمهور گفته حضور مردم در انتخابات بوده و این امر دو قطبی سازی نبوده است و دولت آن را مذموم می‌داند.

ربیعی افزود: ما با دو قطبی سازی در جامعه مخالفیم و معتقدیم مردم باید حضور پرشور در انتخابات داشته باشند و با این بیان که مردم می‌توانند آنچه را که دوست دارند، در انتخابات دنبال کنند.

وی گفت: منظور رئیس جمهور همان صحبت‌های رهبری مبتنی بر تأکید بر مشارکت مردم در انتخابات بوده است.

 اختصاص هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ناقص در مسکن مهر

سخنگوی دولت در خصوص تکمیل مسکن مهر با حداقل قیمت‌ها برای خبرنگاران گفت: در این خصوص اطلاع کامل ندارم، ولی موضوع را دنبال می‌کنم.

وی ادامه داد: تکمیل مسکن مهر تا ۵۰۰ هزار واحد ظرف دو سال در دستور کار قرار دارد و بیش از هزار میلیارد تومان برای تکمیل زیر ساخت‌های ناقص در این خصوص اختصاص داده شده است.

گزارش از بازار ارز یکی از مصوبات ستاد هماهنگی سران سه قوه

سخنگوی دولت گفت: در ستاد هماهنگی سران سه قوه سه مصوبه بسیار خوب از ثبات بازار ارز، گزارشی از قیمت‌ها و گزارشی از تولید ارائه شد.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: در این جلسه علائم خوبی از کنترل بازار ارز و تولیدات ملی و داخلی ارائه و در باره آن صحبت شد.

وی با اشاره به سه مصوبه مهم در این جلسه ادامه داد: در این جلسه اختیاراتی که به بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز داده شده بود مجدداً بر آن تاکید شد و تلاش‌های بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: در این جلسه علاوه بر ساماندهی بازار ارز در خصوص اختیارات تعزیرات برای تنظیم بازار کالا و خدمات مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد مصوبه‌ای را برای یک سال به وزارت صمت ارائه کنیم، اما اشکالاتی در این مصوبه وجود داشت که ظرف یک ماه آینده به جلسه ارائه می‌شود.

آقای ربیعی ادامه داد: قرار شد قوه قضائیه و مجریه برای اختیاراتی که مورد نیاز است طرح مشترکی ارائه کنند، این دو مصوبه کمک می‌کند تا قیمت‌ها یکسان شده و تعدادی از اقلام مورد نیاز مردم به صورت شفاف کنترل شود.

وی افزود: ایجاد شفافیت و یگانگی در قیمت‌ها و همچنین مجازات افرادی که کالا را عرضه نمی‌کنند از دیگر بند‌های این مصوبه است.

ارائه طرح ۴ ماده‌ای راه حل خروج از بحران یمن

سخنگوی دولت گفت: ارائه طرح ۴ ماده‌ای تنها راه حل خروج از بحران یمن است و من اعلام می‌کنم ایران آماده همکاری با سازمان ملل و همه کشور‌هایی که به دنبال صلح و ثبات هستند است.

 آقای  ربیعی افزود: در چند روز گذشته اتفاقات مهمی رخ داده که یکی از مهمترین آنها، بحث یمن است.

وی ادامه داد: برخی از بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی اساس، ​ تلاش می‌کنند بی اعتمادی را زیاد کنند، اما ما نتیجه آن را در خصوص شرکت آرامکوی عربستان دیدیم.

سخنگوی دولت گفت:​ به جای فرافکنی‌ها به ریشه‌های بی ثباتی در منطقه اهمیت داده نمی‌شود و کشور یمن ۵ سال است که مورد حمله قرار گرفته و کشته‌های زیادی را به همراه داشته است.

آقای ربیعی افزود: در این حملات کودکان زیادی بی سرپرست شدند و ریشه همه بی ثباتی‌های منطقه، این حملات ۵ ساله است.

وی اضافه کرد: یمنی‌ها امکانات خود را گسترش داده اند و متحدانی در منطقه برای خود دارند، همچنین ظرفیت‌های خود را نیز افزایش داده اند، اما متأسفانه برخی‌ها تهدید و خونریزی را راه حلی برای پایان مناقشات می‌دانند و به این صورت کشور‌های منطقه هزینه می‌کنند و امریکا سود می‌برد.

سخنگوی دولت گفت: در همین مسیر طرح ۴ ماده‌ای را ارائه داده ایم که تنها راه حل خروج از بحران، ​ این طرح است و من اعلام می‌کنم ایران آماده همکاری با سازمان ملل و همه کشور‌هایی است که به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند، زیرا ناامنی در منطقه به نفع هیچ یک از کشور‌های منطقه نیست.

آقای ربیعی افزود:​در آینده رئیس جمهور به نیویورک سفر خواهد کرد در این سفر برای رایزنی‌های دوجانبه در خصوص مسائل بین المللی جهانی و منطقه صحبت خواهد شد و امیدواریم حقانیت ایران، صبر استراتژیک ایران و مواضع ایران را بتوانیم بیان کنیم که البته این سفر دستاوردی برای ما نیز به همراه خواهد داشت.

حذف یارانه سه دهک در شرایط فعلی بسیار دشوار است

سخنگوی دولت گفت: تصمیم گیری در مورد حذف سه دهک در شرایط فعلی امری دشوار است، اما اصل حذف یارانه افراد ثروتمند کماکان ادامه دارد.

آقای ربیعی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره جزئیات حذف یارانه دهک‌های بالا، افزود: برای تکمیل پایگاه اطلاعاتی نیاز بود که دستگاه‌ها هماهنگ شوند بنابراین آیین نامه‌ای در دولت تصویب شد و روز به روز وضعیت این پایگاه‌های اطلاعاتی در حال بهتر شدن است.

وی ادامه داد: مجلس تصمیم گرفته بود که ما سه دهک یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر را حذف کنیم، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی علیه مردم قطعاً تصمیم گیری در مورد حذف سه دهک امری بسیار دشوار است، اما اصل حذف یارانه افراد ثروتمند کماکان ادامه دارد و قول وزیر برای اجرایی شدن آن از مهر ماه اجرا خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: یارانه افراد دهک‌های بالا با خطای حداقلی حذف خواهد شد تا هیچ گونه فشاری به طبقات متوسط و ضعیف وارد نشود.

آقای ربیعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی و پیگیری این موضوع است و در حال حاضر چند صدک از دهک‌های بالا حذف خواهد شد و این یعنی در مرحله اول که از مهر ماه آغاز می‌شود نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: کار خوب این است که امکان اعتراض و پاسخگویی به اعتراض نیز اندیشیده شده، اما این که تصور کنیم نزدیک به ۳۰ میلیون نفر حذف شود، ممکن نیست و باید آهسته و براساس شاخصه‌ها و طبق قانون به گونه‌ای رفتار شود که باعث التهاب اجتماعی نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.