×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | روحانی: الحاق به اوراسیا اتصال به اقتصاد جهانی را هموار می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری عصر امروز دوشنبه پیش از عزیمت به ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: این سفر بنا به دعوت نخست وزیر ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا انجام می‌شود.
رئیس جمهوری افزود: از آبان ماه اولین مرحله الحاق به اتحادیه اوراسیا انجام می‌شود و در واقع روابط تجاری منطقه آزاد ما با منطقه اوراسیا نسبت به کالاهایی که مشخص شده است، برقرار می‌شود که قدم‌های بعدی را باید برداریم.

چهارچوب‌های نشست۱+۵ مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود

رئیس جمهوری اجلاس اورآسیا را حائز اهمیت دانست و افزود: سفر به ارمنستان عمدتا اقتصادی است در حالی که سفر قبلی به نیویورک عمدتا سیاسی و منطقه‌ای بود.
وی با بیان اینکه در نیویورک هم طرحی را برای امنیت منطقه هرمز ارایه کردیم و هم در زمینه مسایل جهانی بحث داشتیم، اظهارداشت: با گروه ۱+۴ در سطح وزیران جلساتی برگزار و موضوعاتی بررسی شد. آمادگی‌هایی هم برای برگزاری ۱+۵ به وجود آمده که چهارچوب‌های آن مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود. یعنی چهارچوب آن مورد توافق هفت کشور بودکه در جلسه چهارشنبه بیشتر درباره آن توضیح می دهم. به اعتقاد من یک گام و قدم مهمی برداشته شد که این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند.
روحانی یادآورشد: مسئله بسیار مهمی است که ما بتوانیم مسئله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم که زمینه آن آماده بود و می‌شود در شرایط بهتری آماده کرد.
رئیس جمهوری اوراسیا را اجلاسی اقتصادی و تجاری عنوان کرد و گفت: پیشرفت اقتصاد و قدرت اقتصادی یک کشور زمانی است که بتواند با اقتصاد جهانی رقابت کند. اگر ما قدرت رقابت نداشته باشیم بقیه دیگر حرف است. ما باید توانی پیدا کنیم که قدرت اقتصادی داشته باشیم و این قدرت ما بتواند قابل رقابت باشد که تمرین آن در منطقه است.
روحانی خاطرنشان کرد: اگر ما در سطح منطقه ای تمرین اقتصادی کنیم تمرین بسیار مهمی برای رقابت بسیار بالاتر و مهم‌تر در سطح اقتصاد جهانی است.

توافق ایران با اتحادیه اورآسیا از آبان ماه عملیاتی می‌شود 

رئیس جمهوری گفت: قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان پنج عضو این اتحادیه هستند و  کشورهای ایران، سنگاپور، مولداوی و ویتنام هم در مسیر الحاق قرار دارند که البته  از ۵ آبان ۹۸ توافق ما با اتحادیه اوراسیا اجرایی و عملیاتی می‌شود و ۵۰۲ قلم کالای ما از شرایط خاص ترجیحی یعنی با تعرفه تقریبا صفر می‌توانند استفاده کنند.
وی اضافه کرد: این اقلام می‌تواند به کشورهای اتحادیه اورآسیا صادر شود، البته این گام اول است و گام‌های بعدی هم در این زمینه باید برداشته شود.

الحاق به اوراسیا اتصال به اقتصاد جهانی را هموار می‌کند

روحانی افزود: الحاق به اوراسیا فرصت خوبی برای تجار و بازرگانان و بخش اقتصاد دولتی، عمومی و غیردولتی است که از این فرصت برای رابطه تجاری با این ۵ کشور استفاده کنند؛ البته اتصال به این ۵ کشور مسیر را برای اتصال به اقتصاد مناطق دیگر هموار می کند زیرا آنها به اقتصاد کشورهای مناطق دیگر متصل هستند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین بار است که وارد یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای می شود،اظهارداشت: البته عضویت در سازمان اکو قبل از انقلاب اسلامی انجام شد و پس از انقلاب هم به شکل دیگری تغییر کرد، اما این اتحادیه، اولین اتحادیه‌ای است که ما وارد آن می‌شویم.

موقعیت جغرافیایی ایران برای منطقه یک نعمت است

رئیس جمهوری با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا بر ضد ملت ایران گفت: الحاق به اتحادیه اوراسیا از نظر اقتصادی به خصوص در شرایطی که آمریکایی‌ها ظالمانه دنبال فشار و تحریم بر مردم ایران و تجارت جهانی ایران هستند، قدم بسیار مهمی است که برداشته می‌شود. 
روحانی گفت: منطقه اورآسیا ۱۸۰ میلیون جمعیت دارد و که با ۸۰ میلیون جمعیت ایران، این ارتباط می تواند ارتباط بسیار مهمی باشد.
وی با بیان این که موقعیت جغرافیایی ایران نعمت بزرگی است که خداوند به ما داده و همسایگان ما داده است، گفت: موقعیت جغرافیایی ایران و بنادری که در شمال و جنوب کشور داریم، شرایط خاصی را برای ترانزیت از خلیج فارس تا دریای سیاه، از خلیج فارس تا مدیترانه آماده کرده است. 
روحانی افزود: در شمال ایران هم بنادر بسیار خوب و مهمی مانند بندر انزلی و امیرآباد وجود دارد، شرایط ایران و شرایط منطقه ای و ترانزیتی ایران بسیار اهمیت دارد و امیدوارم این قدم اقتصادی مهمی که برداشته می شود آثار پربرکتی برای زندگی مردم، کارآفرینان و بخش های دولتی و غیردولتی داشته باشد.

دیدار و گفت‌وگوهای دوجانبه با کشورهای عضو اوراسیا

رئیس جمهوری در رابطه با دیدارهای دوجانبه در ارمنستان هم گفت: در این سفر غیر از شرکت در این اجلاس با اکثر کشورهایی که در این اجلاس حضور دارند گفت و گوی دوجانبه خواهیم داشت.امشب با رئیس جمهوری ارمنستان و فردا هم با نخست وزیر ارمنستان دیدار و گفت و گو داریم.
روحانی به برنامه دیدار با مقامات قزاقستان، روسیه و سنگاپور هم در اجلاس اورآسیا در ایروان  اشاره کرد: این اجلاس فرصتی است برای این که با کشورهای عضو، چه آنهایی که عضو رسمی هستند و چه کشورهایی مانند سنگاپور که بعدا ملحق می‌شوند، دیدار و گفت و گو انجام دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.