×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
روحانی: ایران و ژاپن برای شکستن تحریم‌ها پیشنهادات جدیدی داشتند

تجارت گردان | روحانی: ایران و ژاپن برای شکستن تحریم‌ها پیشنهادات جدیدی داشتند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی عصر شنبه پس از بازگشت از سفر ۵ روزه به کشور مالزی و ژاپن در شرق آسیا در بدو ورود به تهران در فرودگاه بین المللی مهرآباد درباره دستاوردهای این سفر گفت: اجلاس مالزی و کوآلالامپور شیوه نوینی برای اجتماع مسلمانان، متفکران اسلامی و سران کشورهای اسلامی بود و متفکران اسلامی از هشتاد کشور  و دو هزار مهمان برای حضور در این اجلاس دعوت شده بودند.
رییس جمهوری  ادامه داد: سران ایران، ترکیه و قطر در این اجلاس مهمان بودند و ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نیز در آن حضور پیدا کرد.  
وی با بیان اینکه بحث اجلاس مالزی چگونگی دستیابی به توسعه در جهان اسلام بود، اظهار داشت: علاوه بر آن اجلاس،‌جلسه مهمی با حضور سران چهار کشور ایران، ترکیه، قطر و مالزی برگزار شد و نتایج خوبی برای همکاری چهار کشور به دست آمد. البته قرار شد  از دیگر کشورها برای توسعه و همکاری به ویژه در زمینه فناوری‌های نو و همکاری‌های صنعتی دعوت شود.

ماهاتیر محمد علاقه‌مند است از ایران بازدید کند 

روحانی با بیان اینکه رابطه با مالزی برای ایران اهمیت دارد، تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای دولت یازدهم روابط دو کشور نسبت به قبل گرم‌تر و صمیمانه‌تر شد و بعد از روی کار آمدن ماهاتیر محمد، این روابط صمیمی‌تر شد. در این مدت کوتاه سه تا چهار گفت‌وگو و بحث داشتیم. درخصوص روابط دوجانبه تصمیمات خوبی گرفتیم و قرار شد نشست کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود.  
وی افزود: ماهاتیر محمد علاقه‌مند است به زودی از تهران بازدیدی داشته باشد و تصمیمات خوبی در زمینه همکاری‌های صنعتی اتخاذ شد ضمن اینکه در زمینه اقتصادی، مالی و بانکی هم بحث‌های خوبی شد.

رئیس جمهوری با اشاره به دیدارهای  خود با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن گفت: امسال سه دیدار مهم با هم داشتیم. این دیدارها هم در رابطه با روابط دوجانبه و روابط سیاسی و اقتصادی که بین دو کشور وجود دارد و هم روابط فرهنگی بحث شد.
روحانی گفت: شبی که مهمان آقای آبه بودیم که جلسه‌ای هم ایرانی‌ها به مناسبت شب یلدا با عده‌ای از ژاپنی‌ها داشتند و خود آنها هم در مراسم شام به این مراسم یلدا احترام کردند و میوه‌هایی را در سفره خودشان تزیین کرده بودند.  
روحانی با بیان این که از لحاظ فرهنگی اشتراکات خوبی بین دو کشور وجود دارد، گفت: در عید نوروز و روز طبیعت هم اشتراکاتی بین ایران و ژاپن وجود دارد. ریشه‌های فرهنگی مشترکی در آسیا و در شرق جهان موجود است. در دیدارهایی که داشتیم به غیر از روابط دوجانبه، جلسه‌ای با شرکت‌های ژاپنی داشتیم. شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می کردند و هنوز هم دفترشان در تهران هست و فعال هستند و روابط اقتصادی را هنوز در شرایط تحریم حفظ کردند.

 همه می‌دانند تحریم‌ها به جایی‌ نمی‌رسد

وی با بیان اینکه در بین این شرکت‌ها، شرکت‌هایی بودند که ۷۰، ۶۰، ۵۰ سال در ایران سابقه کار دارند، افزود: همه این شرکت‌ها تاکید داشتند که رابطه اقتصادی خود با ایران را ادامه بدهند.  برخی از موارد و مشکلاتی که داشتند مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
روحانی با بیان اینکه در دیدار با نخست وزیر ژاپن غیر از روابط دوجانبه، دو مساله دیگر مورد بحث قرار گرفت، اضافه کرد: راجع به مساله تحریم برخی از کشورها حساس‌تر از کشورهای دیگر هستند و البته غیر از یکی دو کشور همه مخالف تحریم هستند و همه هم می دانند این تحریم خلاف مقررات بین المللی است و این تحریم‌ها به جایی نمی‌رسد و ‌آمریکایی‌ها ناچارند از راه غلطی که رفتند، برگردند و این مورد اتفاق همه کشورهاست.
رییس جمهوری افزود:  تحریم چیزی است که به ضرر همه کشورهاست و تنها به ضرر ایران نیست. تصمیم باخت- باختی است که‌ آمریکا به غلط تصمیم گرفته و محاسبات غلطی داشته است. ژاپنی‌ها، اروپایی‌ها و دیگران فعالند که تحریم را بشکنند و پیشنهادات و راه حل‌هایی دارند. ما هم در این زمینه باهم رایزنی داریم .
روحانی گفت: معتقدیم شکستن تحریم و از بین بردن توطئه آمریکا در تحریم ایران یک کار ضروری، ملی و انقلابی هست که وظیفه همه ما است. ما با همه کشورها در این زمینه رایزنی داریم، این رایزنی‌ها با برخی از کشورهای اروپایی و ژاپن بیشتر هست.
وی با اشاره به جلسه و دیدار خود با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن هم گفت: ما دیشب یک ساعت و نیم جلسه خصوصی، و یک ساعت جلسه عمومی داشتیم و در شام کاری هم بیش از یک ساعت بحث کردیم. بسیار مفصل داشتیم و چهار ساعت با هم مذاکره کردیم.
 رییس جمهوری اضافه کرد: ژاپنی‌ها در زمینه شکستن تحریم هم یک پیشنهاد جدیدی داشتند و هم ما یک پیشنهاد جدیدی داشتیم باهم بحث کردیم و بنا شد رایزنی‌های دو کشور را در این زمینه ادامه بدهیم.

مذاکرات خوبی در زمینه امنیت انرژی داشتیم

روحانی اظهارداشت: موضوع دیگری که برای ژاپنی‌ها و البته برای همه کشورهای بزرگ آسیا و اروپا اهمیت دارد، مسئله امنیت انرژی و امنیت کشتیرانی در منطقه است. به هر حال انرژی این کشورها و نیازشان وابسته به این منطقه و امنیت آن است و مذاکرات خوبی در این زمینه داشتیم.
وی اضافه کرد: ژاپن از طرح ایران یعنی طرح صلح هرمز و طرح HOPE حمایت می‌کند و آنجا هم به صراحت اعلام کردند که ما از این طرح حمایت می‌کنیم. دوم اینکه ژاپن اعلام کرده در برنامه‌ریزی که آمریکایی‌ها برای امنیت منطقه دارد شرکت نخواهند کرد که هر دو موضوع مورد استقبال ما هست.
رییس جمهوری گفت: ژاپن می‌خواهد یک کشتی تجسسی در منطقه بیاورد که در منطقه خلیح فارس و هرمز نیست بلکه در منطقه باب المندب و دریای عمان است ‌آن را برای ما تشریح کرد و توضیح داد.

روحانی با بیان اینکه ما به ژاپنی‌ها گفتیم که نظر ما نسبت به امنیت منطقه ثابت است، تصریح کرد: معتقدیم امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود. بر همین مبنا هم طرح صلح هرمز را ارائه کردیم اما در عین حال خوب می‌دانیم که امنیت منطقه برای همه کشورها از جمله ژاپن اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه در رابطه با منطقه مباحث بسیار خوبی داشتیم، افزود: ژاپنی‌ها اعلام کردند می‌خواهند در چابهار می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند. آقای آبه اعلام کرد چابهار برای ما بسیار مهم است. مسئله ترانزیت جنوب به شمال که از چابهار می‌آید تا به دریای خزر و از آن طرف، ترکمنستان و اینچه‌برون و در آینده به آستارا می‌رسد، برایشان بسیار مهم است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: همچنین در مسئله افغانستان مباحث بسیار خوبی در رابطه با مشارکت دو کشور برای صلح و بازسازی آن کشور داشتیم. بحث بسیار خوبی درباره حقوق فلسطین، سوریه و عراق داشتیم.
روحانی موضوع یمن را از دیگر محورهای مذاکرات خود با ‌آبه شینزو اعلام کرد و گفت: آنها معتقد بودند که در یمن همه باید تلاش کنند که صلح در یمن مستقر شود، جنگ پایان پیدا کند، کمک‌های نوع‌دوستانه باید به مردم یمن انجام شود. در این زمینه قرار شد رایزنی‌هایی انجام و همکاری کنیم.

ژاپن سابقه تحریم‌شکنی دارد

روحانی اشاره به روابط دوستانه ایران و ژاپن که ۹۰ سال با یکدیگر روابط سیاسی دارند، ابراز داشت: در زمان دولت مصدق که انگلیسی‌ها نفت ایران را تحریم کردند، اولین کشوری که این تحریم را شکست، ژاپن بود. بنابراین آنها سابقه تحریم‌شکنی در تاریخ ایران را هم دارند.

وی اضافه کرد: توقع این است همه کشورهای دوست ما، با روابط نزدیک‌تری که با ایران برقرار می‌کنند، بتوانیم هم امنیت منطقه‌ را حفظ کنیم و هم به تعبیر خودشان که برجام بسیار اهمیت دارد، برجام را حفظ کنیم و برای منافع ملت‌های منطقه تلاش کنیم. 

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه هم سفر مالزی و هم سفر ژاپن دیدارهایی بودند که در این مقطع، اهمیت داشتند، عنوان کرد: توافقات بسیار خوبی با چهار کشور در مالزی و در ژاپن هم با دولت ژاپن، در مجموع با پنج کشور انجام گرفت.
روحانی در پایان گفت: امیدوارم که مردم امشب، شب یلدای بسیار خوبی داشته باشند و خانواده‌ها در کنار هم برای استحکام بیشتر رابطه‌شان تلاش کنند و موفق باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.