×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | روحانی: روابط ما با جمهوری آذربایجان به سمت راهبردی حرکت می‌کند

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا، حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه پیش از سفر به جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر برای شرکت در هجدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است که بنا به دعوت رئیس جمهوری آذربایجان الهام علی اف صورت می‌گیرد.
 وی ادامه داد: برای ما بسیار مهم است در شرایطی که آمریکایی‌ها بر طبل یک‌جانبه‌گرایی می‌زنند و می‌خواهند در امور همه کشورها مداخله کنند و دشمنی‌هاشان نسبت به ملت بزرگ ایران از همیشه روشن‌تر و آشکارتر است ما باید در همه اجلاس‌های منطقه‌ای و سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی حضور فعال داشته باشیم.
رئیس جمهوری افزود: آمریکایی‌ها از اول به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران را منزوی کنند تا کشوری تنها بماند.
روحانی تاکید کرد: روز به روز جایگاه ایران در میان کشورهای جهان ملت‌های جهان بیش از گذشته ارتقا پیدا می‌کند امروز دیگر تردیدی باقی نمانده که جمهوری اسلامی ایران یک کشور بسیار مهم و تاثیرگذار در این منطقه است.
وی بیان کرد: امروز برای هیچکس تردید باقی نمانده که این ملت بزرگ در برابر توطئه‌های دشمنان به ویژه آمریکا تحریم آنها  به زانو به در نمی‌آید و راه خودش را ادامه می‌دهد.
رئیس جمهوری گفت: در این شرایط گفت‌وگوی ما در این گونه اجلاس ها اهمیت آن از گذشته بیشتر است و خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر حضور فعال‌تری در اتحادیه‌های منطقه‌ای داشته است.
روحانی یادآور شد: اخیراً با اتحادیه اوراسیا توافق موقتی را امضا کرده و در اجلاس سران آنها در ارمنستان شرکت کردیم، در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بودیم و حضور داریم، در کنفرانس اسلامی غیر متعهدها همواره حضور فعال داشتیم و داریم.

روحانی گفت فعالیتهای سه جانبه ای را  در سال های اخیر شروع کردیم که قبلاً به این صورت نبوده است. اجلاس هایی که برمبنای روند میان ایران،  ترکیه و روسیه تشکیل می‌شود یا اجلاسی که میان ایران،  آذربایجان و روسیه سه جانبه تشکیل می شود یا اجلاس هایی که بین ایران هندوستان و افغانستان تشکیل می‌شود و سایر اجلاس‌های که  در سطح منطقه داریم همه بر این مبناست که جمهوری اسلامی ایران باید حضور فعال تر در منطقه و سطح جهان داشته باشد.

وی یادآور شد این هجدهمین اجلاس است که در آذربایجان برگزار می شود هفدهمین آن در ونزوئلا بود و اجلاس قبلی آن در تهران برگزار شد و از این تاریخ ریاست این جنبش را آذربایجان بر عهده می‌گیرد که من هم  سخنرانی خواهم کرد و هم ملاقات‌های دوجانبه با روسای کشورهایی که در این اجلاس شرکت می‌کنند خواهم داشت که البته امروز اختصاصاً با کشور میزبان است.
روحانی ادامه داد: با جمهوری آذربایجان روابط ما در طول این ۶ سال بسیار به هم نزدیک شده است. آذربایجان به غیر از همسایگی یکی از سه کشور شیعه در این منطقه است، ایران  عراق و آذربایجان است. بنابراین برای ما اهمیت ویژه ای دارد چرا که با آنها پیوند و ریشه عمیق تاریخی و فرهنگی داریم و روابط ما با آذربایجان به سمت یک روابط راهبردی حرکت می کند.  ما هم در دریای خزر توافقات بسیار مهمی با آذربایجان به امضا رسانده ایم و باید اجرا و عملیاتی شود، در  عملیات مشترک اکتشاف و استخراج  نفت و گاز و هم در زمینه ترانزیت و راه ترانزیت همکاری های خوبی را آغاز کرده ایم.  
رئیس جمهوری گفت: آستارا- آستارا وصل شده و پایانه ای آنجا تشکیل شده است، همه توان خود را برای اتصال راه آهن رشت به آستارا گذاشته ایم و دنبال می‌کنیم چرا که  این راه ترانزیتی برای ما بسیار مهم است و هم برای روابط ما با روسیه و اروپا، آذربایجان و قفقاز و هم برای دیگر کشور هایی که در این مسیر حضور فعال دارند،  
روحانی گفت: البته ما روابط خوبی در زمینه صنعتی و داروسازی و علمی و پزشکی با آذربایجان داریم بنابرین امروز بعدازظهر همه کار ما بیشتر دیدارهای دوجانبه با مقام های آذربایجان است و فردا عمدتا با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.