×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رودکی سهم مهمی در تاریخ اندیشه و هویت ایرانیان دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز – شنبه ۴ دی‌ماه – در مراسم روز بزرگداشت رودکی که در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: اگر در مورد موضوع هویت ایرانی و عناصر آن حرف بزنیم زبان مهم‌ترین عنصری است که جغرافیای ایران بزرگ علاوه بر تنوع گویش و زبان، حوزه زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی و زبان اصلی خودش پذیرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر در طول قرون متمادی نگاه کنیم، شاید تا صد سال قبل، عمده سلاطین و حکمرانانی که در ایران‌ حکومت می‌کردند به زبان غیرفارسی حرف می‌زدند، درحالیکه زبان فارسی چنان با تاریخ فرهنگ و هنر ایران در هم تنیدگی دارد که همه در به رسمیت شناختن زبان فارسی اذعان دارند، هرچند ‌بسیاری از مروجان زبان فارسی، زبان مادری‌شان نیز متفاوت بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ایران به دلیل موقعیت جغرافیای ویژه‌ای که دارد در قرون مختلف دست‌خوش هجوم‌ و جنگ‌های ویرانگری بوده که بخشی از آنها با زبان فارسی ارتباط پیدا کرده است.

اسماعیلی یادآور شد: اگر ورود اسلام به ایران را به عنوان یک پذیرش عمومی و یک هماهنگی با مطالبات تاریخی مردم نگاه کنیم در ابتدا فرض بر این بود زبان فارسی قدرت احیاگری خودش را از دست بدهد و در ذیل زبان و خط قرآن محو شود. بسیاری در همان قرون ابتدایی تلاش داشتند تفاوت بین آنها را به یک واگرایی سوق دهند.

وی افزود: تمدن نوین اسلامی دوره درخشش در قرون سوم تا پنجم است که این درخشش در سایه جان گرفتن فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در ذیل تعالیم اسلامی و قرآنی است و اگر امروز در قرن ۱۵ از ترکیب مفهوم ایرانی اسلامی حرف می‌زنیم از همان قرون اول شکل گرفت. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی زمانی شکل گرفته است که ادبای ایرانی به زبان فارسی گویش و نوشتار می‌کردند و وقتی رودکی بزرگ را می‌بینیم یکی از سرآمدان این حرکت تاریخی است و اگر زبان فارسی از دست می‌رفت، ما امروز زبان فارسی نداشتیم و قطعا فرهنگ اسلامی عظمت و تجربه فعلی را نداشت. این زبان فارسی بود که به واسطه قدرت و خلاقیتی که به ویژه در حوزه شعر و ‌ادبیات دارد چنین فضای آرمانی و بزرگی را پدید آورد که وقتی از رودکی حرف می‌زنیم در یک افق فرهنگی مورد قبول در حوزه تعالیم اسلامی قرار می‌گیرد. 

ادامه دارد…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.